Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786 |
Resumo: | The trajectory of gender studies in Brazil is pervaded by struggles aimed at reaching visibility in order to legitimize gender studies in the scientific field. Several female authors affirm that this process was carried out through research groups at several institutions, particularly since the 1970’s. Based on this idea, the present work aims to examine how gender studies have been included in the sphere of the National Association of Post-Graduation and Research in Education (ANPEd) by using findings of a state of the art on the subject. The work pursues to answer two questions. The first refers to the status of the process of constitution of the gender studies field in the ANPEd, with focus on the period from 2000 to 2011: are there signs of legitimation? The second question concerns the forces sustaining this field: are there research groups with a frequent, prominent work in the sphere of the ANPEd so as to ensure its development and multiplication of studies? In order to problematize this question, the analyzed period covers from 2007 to 2011. Results indicate a process of expansion of visibility – although we still cannot talk about total legitimation –, ensured by struggles carried out particularly by research groups that are members of the GT23 (Gender, Sexuality and Education). |
id |
USP-11_bb866bc955ab9613224866c91226641e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/136786 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEdAbout the Legitimation of Gender Studies in the ANPEdGenderSexualitiesScientific productionANPEdResearch groupsGêneroSexualidadesProdução científicaANPEdGrupos de pesquisa The trajectory of gender studies in Brazil is pervaded by struggles aimed at reaching visibility in order to legitimize gender studies in the scientific field. Several female authors affirm that this process was carried out through research groups at several institutions, particularly since the 1970’s. Based on this idea, the present work aims to examine how gender studies have been included in the sphere of the National Association of Post-Graduation and Research in Education (ANPEd) by using findings of a state of the art on the subject. The work pursues to answer two questions. The first refers to the status of the process of constitution of the gender studies field in the ANPEd, with focus on the period from 2000 to 2011: are there signs of legitimation? The second question concerns the forces sustaining this field: are there research groups with a frequent, prominent work in the sphere of the ANPEd so as to ensure its development and multiplication of studies? In order to problematize this question, the analyzed period covers from 2007 to 2011. Results indicate a process of expansion of visibility – although we still cannot talk about total legitimation –, ensured by struggles carried out particularly by research groups that are members of the GT23 (Gender, Sexuality and Education). A trajetória dos estudos de gênero no Brasil é atravessada por contendas com a intenção de alcançar visibilidade, buscando a legitimação dos mesmos no campo científico, sendo que várias autoras referem que esse processo foi levado adiante por meio de núcleos de estudo e pesquisa presentes em diversas instituições, em especial desde os anos 1970. A partir dessa ideia, o trabalho busca verificar como vem ocorrendo a inclusão do gênero no espaço da ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação), usando para isso resultados de um estado da arte a respeito. Duas são as questões perseguidas pelo trabalho. A primeira refere-se a como está o processo de constituição do campo do gênero na ANPEd, abordando o período compreendido entre 2000 e 2011: há indícios de legitimação? A segunda questão diz respeito a quais forças sustentam o referido campo: há grupos de pesquisa com atuação frequente e preeminente no espaço da ANPEd, de forma a garantir seu desenvolvimento e multiplicação de estudos? Para problematizar essa questão o período de tempo analisado será o compreendido entre 2007 e 2011. Os resultados apontam para um processo de ampliação de visibilidade – sem que se possa falar em total legitimação –, garantido por disputas levadas a efeito especialmente por grupos de pesquisa radicados no GT 23 (Gênero, Sexualidade e Educação).Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2017-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/13678610.1590/s1517-9702201707159961Educação e Pesquisa; v. 43 n. 3 (2017); 815-831Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 3 (2017); 815-831Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 815-8311678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786/132531https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786/132532Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Márcia Ondina VieiraCoronel, Márcia Cristiane Völz Klumb2017-08-14T18:04:14Zoai:revistas.usp.br:article/136786Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2017-08-14T18:04:14Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd About the Legitimation of Gender Studies in the ANPEd |
title |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
spellingShingle |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd Ferreira, Márcia Ondina Vieira Gender Sexualities Scientific production ANPEd Research groups Gênero Sexualidades Produção científica ANPEd Grupos de pesquisa |
title_short |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
title_full |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
title_fullStr |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
title_full_unstemmed |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
title_sort |
Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd |
author |
Ferreira, Márcia Ondina Vieira |
author_facet |
Ferreira, Márcia Ondina Vieira Coronel, Márcia Cristiane Völz Klumb |
author_role |
author |
author2 |
Coronel, Márcia Cristiane Völz Klumb |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Márcia Ondina Vieira Coronel, Márcia Cristiane Völz Klumb |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Sexualities Scientific production ANPEd Research groups Gênero Sexualidades Produção científica ANPEd Grupos de pesquisa |
topic |
Gender Sexualities Scientific production ANPEd Research groups Gênero Sexualidades Produção científica ANPEd Grupos de pesquisa |
description |
The trajectory of gender studies in Brazil is pervaded by struggles aimed at reaching visibility in order to legitimize gender studies in the scientific field. Several female authors affirm that this process was carried out through research groups at several institutions, particularly since the 1970’s. Based on this idea, the present work aims to examine how gender studies have been included in the sphere of the National Association of Post-Graduation and Research in Education (ANPEd) by using findings of a state of the art on the subject. The work pursues to answer two questions. The first refers to the status of the process of constitution of the gender studies field in the ANPEd, with focus on the period from 2000 to 2011: are there signs of legitimation? The second question concerns the forces sustaining this field: are there research groups with a frequent, prominent work in the sphere of the ANPEd so as to ensure its development and multiplication of studies? In order to problematize this question, the analyzed period covers from 2007 to 2011. Results indicate a process of expansion of visibility – although we still cannot talk about total legitimation –, ensured by struggles carried out particularly by research groups that are members of the GT23 (Gender, Sexuality and Education). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786 10.1590/s1517-9702201707159961 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1517-9702201707159961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786/132531 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136786/132532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 43 n. 3 (2017); 815-831 Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 3 (2017); 815-831 Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 815-831 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713812159266816 |