Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gontijo, Felipe Marques Carabetti
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Paula, Ana Paula Paes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761
Resumo: This article presents reflections on a Training Course in Solidarity Economy by Senaes, which is part of a public policy conducted by the Federal Government for Solidarity Economy (SE) in Brazil. Based on the relationship between the social movements and the State, the effort is to grasp the meanings of solidarity economy along this process of formation. Considering the objectives, values, and principles expressed by the SE movement in the literature and in the documents gathered, two strands are identified: critical SE and neoliberal SE. The empirical research took place in two steps: a documentary and an ethnographic step, addressing the three different moments of the course: pre-conception, conception, and implementation. Data were examined through content analysis and, once the course was completed, it was possible to perceive that, in general, there is a consonance of meanings in the three moments identified around the critical SE and an appropriate pedagogical practice in the classroom. In addition, we found a moderation of the speech by Senaes, and, in principle, it does not mischaracterize the SE movement, but presents a potential risk of deviating from its ideals and objectives. In the final considerations, the highlights of the research are shown followed by a brief discussion of what seems to be the limits and possibilities of actions like these promoted through the State.
id USP-11_bcd87a243d1b3687525cbb746d9e4db2
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/157761
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formaçãoThe meanings of solidarity economy: reflections on a training courseSolidarity economyCritical education and formationEmancipationPublic policiesEconomia solidáriaFormação e educação críticasEmancipaçãoPolíticas públicasThis article presents reflections on a Training Course in Solidarity Economy by Senaes, which is part of a public policy conducted by the Federal Government for Solidarity Economy (SE) in Brazil. Based on the relationship between the social movements and the State, the effort is to grasp the meanings of solidarity economy along this process of formation. Considering the objectives, values, and principles expressed by the SE movement in the literature and in the documents gathered, two strands are identified: critical SE and neoliberal SE. The empirical research took place in two steps: a documentary and an ethnographic step, addressing the three different moments of the course: pre-conception, conception, and implementation. Data were examined through content analysis and, once the course was completed, it was possible to perceive that, in general, there is a consonance of meanings in the three moments identified around the critical SE and an appropriate pedagogical practice in the classroom. In addition, we found a moderation of the speech by Senaes, and, in principle, it does not mischaracterize the SE movement, but presents a potential risk of deviating from its ideals and objectives. In the final considerations, the highlights of the research are shown followed by a brief discussion of what seems to be the limits and possibilities of actions like these promoted through the State.Neste artigo, apresentam-se reflexões sobre um curso de Formação em Economia Solidária da Senaes, que é parte de uma política pública do Governo Federal para Economia Solidária (ES) no Brasil. Tendo como referência a relação entre o movimento social e o Estado, buscou-se perceber os sentidos da economia solidária nesse processo de formação. Considerando-se os objetivos, valores e princípios manifestados pelo movimento da ES na literatura e nos documentos coletados, identificou-se a ES crítica e a ES neoliberal. A pesquisa empírica ocorreu em duas etapas: uma documental e outra etnográfica, que abordaram os três momentos diferentes do curso: pré-concepção, concepção e implementação. Os dados foram examinados por meio da análise de conteúdo e, após esse percurso, foi possível perceber que, de forma geral, há uma consonância de sentidos nos três momentos identificados em torno da ES crítica e uma prática pedagógica apropriada nos espaços de sala de aula. Constatou-se ainda uma moderação do discurso feita pela Senaes que, a princípio, não descaracteriza o movimento da ES, mas apresenta potencial risco no que diz respeito ao desvio de seu ideário e objetivos. Nas considerações finais, retomam-se os pontos de destaque da pesquisa e discutem-se brevemente os limites e possibilidades dessas ações promovidas via Estado.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/15776110.1590/s1678-4634201945185054Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e185054Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e185054Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1850541678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761/153017https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761/156235Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessGontijo, Felipe Marques CarabettiPaula, Ana Paula Paes de2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/157761Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
The meanings of solidarity economy: reflections on a training course
title Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
spellingShingle Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
Gontijo, Felipe Marques Carabetti
Solidarity economy
Critical education and formation
Emancipation
Public policies
Economia solidária
Formação e educação críticas
Emancipação
Políticas públicas
title_short Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
title_full Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
title_fullStr Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
title_full_unstemmed Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
title_sort Os sentidos da economia solidária: reflexões sobre um curso de formação
author Gontijo, Felipe Marques Carabetti
author_facet Gontijo, Felipe Marques Carabetti
Paula, Ana Paula Paes de
author_role author
author2 Paula, Ana Paula Paes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gontijo, Felipe Marques Carabetti
Paula, Ana Paula Paes de
dc.subject.por.fl_str_mv Solidarity economy
Critical education and formation
Emancipation
Public policies
Economia solidária
Formação e educação críticas
Emancipação
Políticas públicas
topic Solidarity economy
Critical education and formation
Emancipation
Public policies
Economia solidária
Formação e educação críticas
Emancipação
Políticas públicas
description This article presents reflections on a Training Course in Solidarity Economy by Senaes, which is part of a public policy conducted by the Federal Government for Solidarity Economy (SE) in Brazil. Based on the relationship between the social movements and the State, the effort is to grasp the meanings of solidarity economy along this process of formation. Considering the objectives, values, and principles expressed by the SE movement in the literature and in the documents gathered, two strands are identified: critical SE and neoliberal SE. The empirical research took place in two steps: a documentary and an ethnographic step, addressing the three different moments of the course: pre-conception, conception, and implementation. Data were examined through content analysis and, once the course was completed, it was possible to perceive that, in general, there is a consonance of meanings in the three moments identified around the critical SE and an appropriate pedagogical practice in the classroom. In addition, we found a moderation of the speech by Senaes, and, in principle, it does not mischaracterize the SE movement, but presents a potential risk of deviating from its ideals and objectives. In the final considerations, the highlights of the research are shown followed by a brief discussion of what seems to be the limits and possibilities of actions like these promoted through the State.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761
10.1590/s1678-4634201945185054
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945185054
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761/153017
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157761/156235
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e185054
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e185054
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e185054
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813104033792