Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Débora R. P.
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078
Resumo: The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work.
id USP-11_c6bb5498b827eaa6f38ecd22fddf225a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/28078
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador Theory, research and practice in Education: the formation of the teacher-researcher Formação de professoresProfessor-pesquisadorTeoria e práticaTeacher educationTeacher-researcherTheory and practice The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work. O presente artigo tem como objetivos pontuar fatores que contribuem para a dissociação entre teoria e prática educacional, além de enumerar as estratégias para a sua reunificação. O texto trata do efeito devastador dessa ruptura conceitual, que se constitui em eterno dilema entre pesquisadores, professores e gestores da área educacional. Nesse cenário, por conta da ausência de um canal de comunicação entre a Ciência e as práticas pedagógicas correntes, os resultados de pesquisa registram o seguinte: a) a ocorrência de sentimentos de ameaça à credibilidade da Educação como profissão; b) a possibilidade de os cientistas inadvertidamente delinearem modelos conceituais distanciados da realidade das salas de aula; e c) o risco de os responsáveis pela formulação de políticas públicas passarem a defender práticas educacionais que se mostram ineficazes na atualidade. Assim, o artigo aborda diretrizes para a reunificação dos conceitos teoria e prática educacional, destacando-se: a) a formação profissional do professor-pesquisador; b) a participação do pesquisador no cotidiano da escola; e c) o trabalho colaborativo entre o pesquisador acadêmico e o professor da sala de aula. Por fim, são apresentados dois programas educacionais norte-americanos que, com sucesso, conseguiram associar a pesquisa acadêmica à prática escolar, tendo como suporte um modelo desenvolvimentista de trabalho. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2008-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2807810.1590/S1517-97022008000100007Educação e Pesquisa; v. 34 n. 1 (2008); 97-107Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 1 (2008); 97-107Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 97-1071678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078/29885Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Débora R. P.2014-10-24T15:45:04Zoai:revistas.usp.br:article/28078Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:45:04Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
Theory, research and practice in Education: the formation of the teacher-researcher
title Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
spellingShingle Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
Nunes, Débora R. P.
Formação de professores
Professor-pesquisador
Teoria e prática
Teacher education
Teacher-researcher
Theory and practice
title_short Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
title_full Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
title_fullStr Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
title_full_unstemmed Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
title_sort Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
author Nunes, Débora R. P.
author_facet Nunes, Débora R. P.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Débora R. P.
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Professor-pesquisador
Teoria e prática
Teacher education
Teacher-researcher
Theory and practice
topic Formação de professores
Professor-pesquisador
Teoria e prática
Teacher education
Teacher-researcher
Theory and practice
description The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078
10.1590/S1517-97022008000100007
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022008000100007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078/29885
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 34 n. 1 (2008); 97-107
Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 1 (2008); 97-107
Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 97-107
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811247005696