Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078 |
Resumo: | The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work. |
id |
USP-11_c6bb5498b827eaa6f38ecd22fddf225a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/28078 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador Theory, research and practice in Education: the formation of the teacher-researcher Formação de professoresProfessor-pesquisadorTeoria e práticaTeacher educationTeacher-researcherTheory and practice The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work. O presente artigo tem como objetivos pontuar fatores que contribuem para a dissociação entre teoria e prática educacional, além de enumerar as estratégias para a sua reunificação. O texto trata do efeito devastador dessa ruptura conceitual, que se constitui em eterno dilema entre pesquisadores, professores e gestores da área educacional. Nesse cenário, por conta da ausência de um canal de comunicação entre a Ciência e as práticas pedagógicas correntes, os resultados de pesquisa registram o seguinte: a) a ocorrência de sentimentos de ameaça à credibilidade da Educação como profissão; b) a possibilidade de os cientistas inadvertidamente delinearem modelos conceituais distanciados da realidade das salas de aula; e c) o risco de os responsáveis pela formulação de políticas públicas passarem a defender práticas educacionais que se mostram ineficazes na atualidade. Assim, o artigo aborda diretrizes para a reunificação dos conceitos teoria e prática educacional, destacando-se: a) a formação profissional do professor-pesquisador; b) a participação do pesquisador no cotidiano da escola; e c) o trabalho colaborativo entre o pesquisador acadêmico e o professor da sala de aula. Por fim, são apresentados dois programas educacionais norte-americanos que, com sucesso, conseguiram associar a pesquisa acadêmica à prática escolar, tendo como suporte um modelo desenvolvimentista de trabalho. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2008-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2807810.1590/S1517-97022008000100007Educação e Pesquisa; v. 34 n. 1 (2008); 97-107Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 1 (2008); 97-107Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 97-1071678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078/29885Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Débora R. P.2014-10-24T15:45:04Zoai:revistas.usp.br:article/28078Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:45:04Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador Theory, research and practice in Education: the formation of the teacher-researcher |
title |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
spellingShingle |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador Nunes, Débora R. P. Formação de professores Professor-pesquisador Teoria e prática Teacher education Teacher-researcher Theory and practice |
title_short |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
title_full |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
title_fullStr |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
title_full_unstemmed |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
title_sort |
Teoria, pesquisa e prática em Educação: a formação do professor-pesquisador |
author |
Nunes, Débora R. P. |
author_facet |
Nunes, Débora R. P. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Débora R. P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Professor-pesquisador Teoria e prática Teacher education Teacher-researcher Theory and practice |
topic |
Formação de professores Professor-pesquisador Teoria e prática Teacher education Teacher-researcher Theory and practice |
description |
The objective of this article is to point out factors that contribute to the dissociation between educational theory and practice, and to present the strategies for their reunification. The text deals with the devastating effect of this conceptual rift, which gives rise to an endless dilemma involving researchers, teachers, and educational managers. In such scenario, because of the lack of a communication channel between Science and current pedagogical practices, the results of this study reveal: a) the existence of feelings of threat to the credibility of Education as a profession; b) the possibility of scientists inadvertently outlining conceptual models distanced from the reality of the classrooms; and c) the risk that those responsible for public policies begin to defend educational practices that turn out to be ineffective in our days. Therefore, the article shows guidelines for the reunification of the concepts of educational theory and practice, emphasizing: a) the professional education of the teacher-researcher; b) the participation of the researcher in the school daily life; and c) the collaborative work between the academic researcher and the teacher in the classroom. Lastly, the work presents two North American educational programs that succeeded in associating academic research to school practice, using as their support a developmentalist model of work. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078 10.1590/S1517-97022008000100007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1517-97022008000100007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28078/29885 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 34 n. 1 (2008); 97-107 Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 1 (2008); 97-107 Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 97-107 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713811247005696 |