Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Juliana Crespo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pulino, Lucia Helena Cavasin Zabotto, Barbato, Mariana, Pedroza, Regina Lucia Sucupira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120635
Resumo: Rural education is the result of the transformation of values and practices in civil society presented as a policy of the rural social movement. In this paper, we explore the proposal of inclusive rural education based on a study conducted in a teacher education course on that topic. Rural education is an open space to work on inclusive education ideas, since its practices are guided by a non-traditional model of education that values the subjects involved in the process. This teacher education work was guided by reflection on the topic in four meetings conducted for the Master’s research of one of the authors. In this article, we analyze the discussions and discourses of the second meeting, since it was the beginning of the construction of a reflective space open to possibilities. The reflection of future educators on issues that they will deal with in classroom appeared as a very interesting point for collective construction in undergraduate courses in rural education and for a real and contextualized possibility of inclusive rural education.
id USP-11_d5a3b1ffe6eb7e4ecb54654cd89ad772
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/120635
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores Collective construction of rural inclusive education: reflections on an experience in teacher education Rural education is the result of the transformation of values and practices in civil society presented as a policy of the rural social movement. In this paper, we explore the proposal of inclusive rural education based on a study conducted in a teacher education course on that topic. Rural education is an open space to work on inclusive education ideas, since its practices are guided by a non-traditional model of education that values the subjects involved in the process. This teacher education work was guided by reflection on the topic in four meetings conducted for the Master’s research of one of the authors. In this article, we analyze the discussions and discourses of the second meeting, since it was the beginning of the construction of a reflective space open to possibilities. The reflection of future educators on issues that they will deal with in classroom appeared as a very interesting point for collective construction in undergraduate courses in rural education and for a real and contextualized possibility of inclusive rural education. A educação do campo é resultado de um processo de transformação de valores e práticas na sociedade civil na forma de política do movimento social do campo. Neste artigo, exploramos a proposta de uma educação do campo inclusiva através de uma pesquisa realizada em um curso de formação de professores sobre o tema. A educação do campo se apresenta como um espaço aberto para trabalhar ideias sobre educação inclusiva, uma vez que pauta suas práticas em uma educação que saia dos moldes tradicionais e que valorize os sujeitos envolvidos. O trabalho de formação de professores realizado foi pautado em práticas reflexivas sobre o tema, em quatro encontros para uma pesquisa de mestrado de uma das autoras. Para este artigo, optamos por analisar as discussões e falas que emergiram durante o segundo encontro, uma vez que este foi o início do processo de construção de um espaço reflexivo aberto a possibilidades. A reflexão de futuros educadores sobre as questões com as quais irão lidar em sala de aula apareceu como um ponto bastante interessante para que seja realizada uma construção coletiva em cursos de licenciatura em educação do campo e se elabore uma possibilidade real e contextualizada de uma educação do campo inclusiva. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2016-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/12063510.1590/S1517-97022016144743Educação e Pesquisa; v. 42 n. 3 (2016); 607-623Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 3 (2016); 607-623Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 607-6231678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120635/117717Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Juliana CrespoPulino, Lucia Helena Cavasin ZabottoBarbato, MarianaPedroza, Regina Lucia Sucupira2016-09-13T11:00:22Zoai:revistas.usp.br:article/120635Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-09-13T11:00:22Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
Collective construction of rural inclusive education: reflections on an experience in teacher education
title Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
spellingShingle Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
Lopes, Juliana Crespo
title_short Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
title_full Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
title_fullStr Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
title_full_unstemmed Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
title_sort Construções coletivas em educação do campo inclusiva: reflexões sobre uma experiência na formação de professores
author Lopes, Juliana Crespo
author_facet Lopes, Juliana Crespo
Pulino, Lucia Helena Cavasin Zabotto
Barbato, Mariana
Pedroza, Regina Lucia Sucupira
author_role author
author2 Pulino, Lucia Helena Cavasin Zabotto
Barbato, Mariana
Pedroza, Regina Lucia Sucupira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Juliana Crespo
Pulino, Lucia Helena Cavasin Zabotto
Barbato, Mariana
Pedroza, Regina Lucia Sucupira
description Rural education is the result of the transformation of values and practices in civil society presented as a policy of the rural social movement. In this paper, we explore the proposal of inclusive rural education based on a study conducted in a teacher education course on that topic. Rural education is an open space to work on inclusive education ideas, since its practices are guided by a non-traditional model of education that values the subjects involved in the process. This teacher education work was guided by reflection on the topic in four meetings conducted for the Master’s research of one of the authors. In this article, we analyze the discussions and discourses of the second meeting, since it was the beginning of the construction of a reflective space open to possibilities. The reflection of future educators on issues that they will deal with in classroom appeared as a very interesting point for collective construction in undergraduate courses in rural education and for a real and contextualized possibility of inclusive rural education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120635
10.1590/S1517-97022016144743
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120635
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022016144743
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120635/117717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 42 n. 3 (2016); 607-623
Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 3 (2016); 607-623
Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 607-623
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811715719168