Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Vanessa Brasil de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Massarani, Luisa, Macedo-Rouet, Mônica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227
Resumo: The purpose of this qualitative study was to compare how adolescents from Rio de Janeiro and Paris perceive science and scientists. These two cultures were chosen because the social role of television and the consumption of science information through the media share similarities in Brazil and France, while the institutionalization of science has differed from one country to the other. Young people from different social classes were formed into eight focus groups (four per city) and shown excerpts of science content from various genres of television programs as a way of sparking discussion. Results revealed that these young people constructed meaning about science in similar ways. They expressed thoughtful, articulate viewpoints on the issue of ethics in scientific activity, the presence of science on television, and the participation of men and women in scientific academia. Students from the two private schools in Rio de Janeiro and from all four Paris schools displayed greater similarities overall. Between-country differences were sharper when it came to the portrayal of scientists. The Brazilians believed that the traditional stereotype of the “mad scientist” is anchored in reality and that the characteristics of some real-life scientists resemble this image, while the French students perceived this stereotype as a caricature meant to entertain, but having little to do with actual reality.
id USP-11_e86985fec599e2610b2a0b7fb0cb7b07
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/164227
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e BrasilScience, television, and adolescents: a comparative study of France and BrazilPublic perception of scienceTelevisionAdolescentsFranceBrazilPercepção pública da ciênciaTelevisãoAdolescentesFrançaBrasilThe purpose of this qualitative study was to compare how adolescents from Rio de Janeiro and Paris perceive science and scientists. These two cultures were chosen because the social role of television and the consumption of science information through the media share similarities in Brazil and France, while the institutionalization of science has differed from one country to the other. Young people from different social classes were formed into eight focus groups (four per city) and shown excerpts of science content from various genres of television programs as a way of sparking discussion. Results revealed that these young people constructed meaning about science in similar ways. They expressed thoughtful, articulate viewpoints on the issue of ethics in scientific activity, the presence of science on television, and the participation of men and women in scientific academia. Students from the two private schools in Rio de Janeiro and from all four Paris schools displayed greater similarities overall. Between-country differences were sharper when it came to the portrayal of scientists. The Brazilians believed that the traditional stereotype of the “mad scientist” is anchored in reality and that the characteristics of some real-life scientists resemble this image, while the French students perceived this stereotype as a caricature meant to entertain, but having little to do with actual reality.Neste artigo, apresentamos um estudo de caráter qualitativo, cujo objetivo foi comparar a percepção de adolescentes do Rio de Janeiro e de Paris sobre a ciência e a imagem do cientista. A proposta de comparar os jovens cariocas e parisienes baseia-se no fato de que há similaridades entre Brasil e França no que se refere à função social da TV e o consumo midiático de informações de ciência, porém divergências no processo de institucionalização da ciência em ambos os países. Para esta comparação, realizamos oito grupos focais, sendo quatro em cada cidade, buscando jovens de classes sociais diferenciadas. Como suscitadores de discussão, utilizamos materiais de diversos gêneros televisivos com conteúdos científicos. Os resultados indicam que jovens do Brasil e da França apresentam similaridades quanto ao processo de construção de sentido em torno da ciência. Eles destacam pontos de vista ponderados e articulados sobre a questão da ética na atividade científica, a presença da ciência na televisão e a participação de homens e mulheres no meio acadêmico. Em especial, os alunos cariocas de escolas particulares e os parisienses em geral se assemelham com maior recorrência. Quanto à representação dos cientistas, houve mais divergência. Os brasileiros compreendem que o estereótipo tradicional do “cientista maluco” é ancorado na realidade e alguns cientistas da vida real apresentam características próximas ou semelhantes a essa imagem. Em contrapartida, os franceses percebem que este estereótipo é uma caricatura, que visa o entretenimento, e pouco se aproxima da realidade.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16422710.1590/s1678-4634201945213888Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e213888Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e213888Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e2138881678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227/157597https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227/157598Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Vanessa Brasil deMassarani, LuisaMacedo-Rouet, Mônica2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/164227Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
Science, television, and adolescents: a comparative study of France and Brazil
title Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
spellingShingle Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
Carvalho, Vanessa Brasil de
Public perception of science
Television
Adolescents
France
Brazil
Percepção pública da ciência
Televisão
Adolescentes
França
Brasil
title_short Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
title_full Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
title_fullStr Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
title_full_unstemmed Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
title_sort Ciência, televisão e adolescentes: um estudo comparativo entre França e Brasil
author Carvalho, Vanessa Brasil de
author_facet Carvalho, Vanessa Brasil de
Massarani, Luisa
Macedo-Rouet, Mônica
author_role author
author2 Massarani, Luisa
Macedo-Rouet, Mônica
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Vanessa Brasil de
Massarani, Luisa
Macedo-Rouet, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv Public perception of science
Television
Adolescents
France
Brazil
Percepção pública da ciência
Televisão
Adolescentes
França
Brasil
topic Public perception of science
Television
Adolescents
France
Brazil
Percepção pública da ciência
Televisão
Adolescentes
França
Brasil
description The purpose of this qualitative study was to compare how adolescents from Rio de Janeiro and Paris perceive science and scientists. These two cultures were chosen because the social role of television and the consumption of science information through the media share similarities in Brazil and France, while the institutionalization of science has differed from one country to the other. Young people from different social classes were formed into eight focus groups (four per city) and shown excerpts of science content from various genres of television programs as a way of sparking discussion. Results revealed that these young people constructed meaning about science in similar ways. They expressed thoughtful, articulate viewpoints on the issue of ethics in scientific activity, the presence of science on television, and the participation of men and women in scientific academia. Students from the two private schools in Rio de Janeiro and from all four Paris schools displayed greater similarities overall. Between-country differences were sharper when it came to the portrayal of scientists. The Brazilians believed that the traditional stereotype of the “mad scientist” is anchored in reality and that the characteristics of some real-life scientists resemble this image, while the French students perceived this stereotype as a caricature meant to entertain, but having little to do with actual reality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227
10.1590/s1678-4634201945213888
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945213888
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227/157597
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164227/157598
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e213888
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e213888
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e213888
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813582184448