Adolescents, television and science: an exploratory study from brazilian advertising
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
DOI: | 10.15448/1980-3729.2020.1.34458 |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/34458 |
Resumo: | This paper shows a qualitative analysis at the intersection between scientific communication and communication, bringing reflections of Brazilian teenagers’ public perception of science generated by television advertising. Through interviews, we seek to understand how these young people understand and relate to the scientific content present in these kind of advertising that, so recurrently, make use of such content as a purchase motivator. The interviewees were very critical on television advertising, showing that they construct several meanings from it. Although the results are not conclusive or exhaustive, due to the qualitative nature of this research, we realize that it’s possible that the perception of the young people about Science can be linked to the approach of these subjects in advertisements. |
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Adolescents, television and science: an exploratory study from brazilian advertisingAdolescentes, televisión y ciencia: un estudio exploratorio a partir de la publicidade brasileñaAdolescentes, televisão e ciência: um estudo exploratório a partir da publicidade brasileiraPublic understanding of ScienceTeenagersAdvertisingPercepción pública de la ciênciaAdolescentesPublicidadPercepção pública da ciênciaAdolescentesPublicidadesThis paper shows a qualitative analysis at the intersection between scientific communication and communication, bringing reflections of Brazilian teenagers’ public perception of science generated by television advertising. Through interviews, we seek to understand how these young people understand and relate to the scientific content present in these kind of advertising that, so recurrently, make use of such content as a purchase motivator. The interviewees were very critical on television advertising, showing that they construct several meanings from it. Although the results are not conclusive or exhaustive, due to the qualitative nature of this research, we realize that it’s possible that the perception of the young people about Science can be linked to the approach of these subjects in advertisements.Este artículo presenta un análisis cualitativo en la intersección entre los campos de la divulgación científica y comunicación, trayendo reflexiones sobre la percepción pública de la ciencia de adolescentes brasileños identificada a partir de publicidades televisivas. Por medio de entrevistas, buscamos entender de qué forma esos jóvenes entienden y se relacionan con los contenidos científicos presentes en esas programaciones televisivas que, tan recurrentemente, hacen uso de tales contenidos como un recurso motivador de compra. Los entrevistados se mostraron bastantes críticos a la programación televisiva, evidenciando que construyen diversos sentidos a partir de ella. Aunque los resultados no son concluyentes o exhaustivos, en virtud del carácter cualitativo de esta investigación, percibimos que es posible que la percepción de los jóvenes sobre el concepto de ciencia pueda estar ligada al abordaje de esos asuntos en las publicidades.Este artigo apresenta uma análise qualitativa na intersecção entre os campos da divulgação científica e comunicação, trazendo reflexões sobre a percepção pública da ciência de adolescentes brasileiros identificada a partir de publicidades televisivas. Por meio de entrevistas, buscamos entender de que forma esses jovens entendem e se relacionam com os conteúdos científicos presentes nessas programações televisivas que, tão recorrentemente, fazem uso de tais conteúdos como um recurso motivador de compra. Os entrevistados se mostraram bastante críticos à programação televisiva, evidenciando que constroem diversos sentidos a partir dela. Embora os resultados não sejam conclusivos ou exaustivos, em virtude do caráter qualitativo desta pesquisa, percebemos que é possível que a percepção dos jovens sobre o conceito de ciência possa estar ligada à abordagem desses assuntos em publicidades.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3445810.15448/1980-3729.2020.1.34458Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e34458Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e34458Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e344581980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/34458/26107Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Carvalho, Vanessa BrasilMassarani, Luisa2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/34458Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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This paper shows a qualitative analysis at the intersection between scientific communication and communication, bringing reflections of Brazilian teenagers’ public perception of science generated by television advertising. Through interviews, we seek to understand how these young people understand and relate to the scientific content present in these kind of advertising that, so recurrently, make use of such content as a purchase motivator. The interviewees were very critical on television advertising, showing that they construct several meanings from it. Although the results are not conclusive or exhaustive, due to the qualitative nature of this research, we realize that it’s possible that the perception of the young people about Science can be linked to the approach of these subjects in advertisements. |
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