Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159021 |
Resumo: | Because of the concurrence of the TV and the Internet, Journal has been suffering a re-stmcturing, in order to find out its specific place in the media set. These changes are particularly visible in the new functions attributed to the photography - which go beyond the traditional "illustrations" and "reference documentation". Considering such conception, this work proposes, from a specific photo, published in Folha de S. Paulo, to raise questions about the new photography statute in printjournalism, which has started to change around sixties and suffered particular increment with the new informational technology advent. Therefore, this work convokes not only the classical Roland Barthes text, A Cdmara Clara, but also notions of "semi-symbolic", by Jean-Marie Floch and of "presence" by Ric Landowski. |
id |
USP-12_218f74fe17f42b044db0069ec8ac5fcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/159021 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalísticajomalismofotografiatecnologias informacionaisJournalismphotographyinformational technologyBecause of the concurrence of the TV and the Internet, Journal has been suffering a re-stmcturing, in order to find out its specific place in the media set. These changes are particularly visible in the new functions attributed to the photography - which go beyond the traditional "illustrations" and "reference documentation". Considering such conception, this work proposes, from a specific photo, published in Folha de S. Paulo, to raise questions about the new photography statute in printjournalism, which has started to change around sixties and suffered particular increment with the new informational technology advent. Therefore, this work convokes not only the classical Roland Barthes text, A Cdmara Clara, but also notions of "semi-symbolic", by Jean-Marie Floch and of "presence" by Ric Landowski.Com a concorrencia da TV e da Internet, o Jornal precisou se reestruturar para encontrar sen lugar especifico no conjunto das midias. Essas mudan^as sao particularmente visiveis nas novas fungoes que se tem atribufdo a fotografia - que vao alem das tradicionais "ilustragao" e "documentagao referencial" Considerando tal concepgao, este trabalho procura, a partir de uma foto especifica, publicada na Folha de S. Paulo, levantar questdes sobre o novo estatuto da fotografia no jomalismo impresso, que teria comegado a mudar por volta dos anos 60 e que sofreu particular incremento com o advento das novas tecnologias informacionais. Convoca, para isso, desde o ja classico texto de Roland Barthes, A Cdmara Clara, como as nogoes de "semi-simbolico", de Jean-Marie Floch, e de "presenga", de Ric Landowski.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2003-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/15902110.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159021Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 30 No. 20 (2003); 65-80Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 30 n. 20 (2003); 65-802316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159021/153970Copyright (c) 2003 Geraldo Carlos do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Geraldo Carlos do2019-06-19T20:20:15Zoai:revistas.usp.br:article/159021Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-06-19T20:20:15Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
title |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
spellingShingle |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística Nascimento, Geraldo Carlos do jomalismo fotografia tecnologias informacionais Journalism photography informational technology |
title_short |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
title_full |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
title_fullStr |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
title_full_unstemmed |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
title_sort |
Presença de uma ausência: leitura de uma foto jornalística |
author |
Nascimento, Geraldo Carlos do |
author_facet |
Nascimento, Geraldo Carlos do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Geraldo Carlos do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jomalismo fotografia tecnologias informacionais Journalism photography informational technology |
topic |
jomalismo fotografia tecnologias informacionais Journalism photography informational technology |
description |
Because of the concurrence of the TV and the Internet, Journal has been suffering a re-stmcturing, in order to find out its specific place in the media set. These changes are particularly visible in the new functions attributed to the photography - which go beyond the traditional "illustrations" and "reference documentation". Considering such conception, this work proposes, from a specific photo, published in Folha de S. Paulo, to raise questions about the new photography statute in printjournalism, which has started to change around sixties and suffered particular increment with the new informational technology advent. Therefore, this work convokes not only the classical Roland Barthes text, A Cdmara Clara, but also notions of "semi-symbolic", by Jean-Marie Floch and of "presence" by Ric Landowski. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159021 10.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159021 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159021 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159021/153970 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2003 Geraldo Carlos do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2003 Geraldo Carlos do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 30 No. 20 (2003); 65-80 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 30 n. 20 (2003); 65-80 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788283191296 |