"Cet obscur objet du Désir"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1996 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516 |
Resumo: | Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel. |
id |
USP-12_2400eb85313f37d48b5910ba0672a026 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/90516 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Cet obscur objet du Désir""Cet obscur objet du Désir"BunuelLouÿsGoyaConcentric structureDoubtsAmbiguityFrustration.Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel.Luis Bunuel’s last film is based on Pierre Louÿs’ La Femme et le Pantin. This now forgotten bestseller, published in 1898, is drawn from Goya s painting El Pelele, in which four women are playing with a male puppet. In Pierre Louÿs’ novel this scene is inverted so that one woman with two faces plays with four men. In Cet Obscur Objet du Désir this “femme fatale” is interpreted by two actresses. The concentric structure of the film puts focus on a scene of being excluded from knowing. The technique of continually interrupting the flash-back sequences frustrates the audience because of its exclusion from the “real” course of events and gives rise to doubts whether the male protagonist tells the truth about his love-affair or whether he satisfies the curiosity of the audience by telling them Pierre Louÿs’ novel as his own story. This ambiguous art of narration mirrors Bunuel’s claim that the main topic of Cet Obscur Objet du Désir is frustration.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1996-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9051610.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-1632316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516/93284Copyright (c) 1996 Reto Melchiorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelchior, Reto2024-03-21T13:29:03Zoai:revistas.usp.br:article/90516Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-21T13:29:03Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Cet obscur objet du Désir" "Cet obscur objet du Désir" |
title |
"Cet obscur objet du Désir" |
spellingShingle |
"Cet obscur objet du Désir" Melchior, Reto Bunuel Louÿs Goya Concentric structure Doubts Ambiguity Frustration. |
title_short |
"Cet obscur objet du Désir" |
title_full |
"Cet obscur objet du Désir" |
title_fullStr |
"Cet obscur objet du Désir" |
title_full_unstemmed |
"Cet obscur objet du Désir" |
title_sort |
"Cet obscur objet du Désir" |
author |
Melchior, Reto |
author_facet |
Melchior, Reto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melchior, Reto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bunuel Louÿs Goya Concentric structure Doubts Ambiguity Frustration. |
topic |
Bunuel Louÿs Goya Concentric structure Doubts Ambiguity Frustration. |
description |
Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel. |
publishDate |
1996 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1996-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516 10.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516/93284 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1996 Reto Melchior http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1996 Reto Melchior http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163 Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1800237526296821760 |