"Cet obscur objet du Désir"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melchior, Reto
Data de Publicação: 1996
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516
Resumo: Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel.
id USP-12_2400eb85313f37d48b5910ba0672a026
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/90516
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling "Cet obscur objet du Désir""Cet obscur objet du Désir"BunuelLouÿsGoyaConcentric structureDoubtsAmbiguityFrustration.Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel.Luis Bunuel’s last film is based on Pierre Louÿs’ La Femme et le Pantin. This now forgotten bestseller, published in 1898, is drawn from Goya s painting El Pelele, in which four women are playing with a male puppet. In Pierre Louÿs’ novel this scene is inverted so that one woman with two faces plays with four men. In Cet Obscur Objet du Désir this “femme fatale” is interpreted by two actresses. The concentric structure of the film puts focus on a scene of being excluded from knowing. The technique of continually interrupting the flash-back sequences frustrates the audience because of its exclusion from the “real” course of events and gives rise to doubts whether the male protagonist tells the truth about his love-affair or whether he satisfies the curiosity of the audience by telling them Pierre Louÿs’ novel as his own story. This ambiguous art of narration mirrors Bunuel’s claim that the main topic of Cet Obscur Objet du Désir is frustration.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1996-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9051610.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-1632316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516/93284Copyright (c) 1996 Reto Melchiorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelchior, Reto2024-03-21T13:29:03Zoai:revistas.usp.br:article/90516Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-21T13:29:03Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv "Cet obscur objet du Désir"
"Cet obscur objet du Désir"
title "Cet obscur objet du Désir"
spellingShingle "Cet obscur objet du Désir"
Melchior, Reto
Bunuel
Louÿs
Goya
Concentric structure
Doubts
Ambiguity
Frustration.
title_short "Cet obscur objet du Désir"
title_full "Cet obscur objet du Désir"
title_fullStr "Cet obscur objet du Désir"
title_full_unstemmed "Cet obscur objet du Désir"
title_sort "Cet obscur objet du Désir"
author Melchior, Reto
author_facet Melchior, Reto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melchior, Reto
dc.subject.por.fl_str_mv Bunuel
Louÿs
Goya
Concentric structure
Doubts
Ambiguity
Frustration.
topic Bunuel
Louÿs
Goya
Concentric structure
Doubts
Ambiguity
Frustration.
description Do "roman espagnol" La Femme et le Pantin (1898) de Pierre Louys ao filme francê de Luis Buñel.
publishDate 1996
dc.date.none.fl_str_mv 1996-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516
10.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90516/93284
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1996 Reto Melchior
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1996 Reto Melchior
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163
Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 11-12 (1996): Dossiê: Cinema; 108-163
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1800237526296821760