A ética do inconcluso em juventude em marcha – a carta de Ventura
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Data de Publicação: | 2021 |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/178362 |
Resumo: | This essay presents an analysis of the character Ventura, from colossal youth, in the light of Bakhtin’s considerations about the construction of the character in Dostoievski’s polyphonic novel. The text will focus mainly on Ventura’s letter and on its possible analytical reading as a way to comment on the constitution of this character as a self-awareness. It is a hypothesis to be tested by the analysis that this self-awareness acts in the film through the preservation of a certain opacity of the character in relation to the narrator of the film and the spectator, opacity through which the character maintains his autonomy preserved. |
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A ética do inconcluso em juventude em marcha – a carta de VenturaThe ethics of the inconclusive in colossal youth – Ventura’s letterPedro CostaBakhtinCinema portuguêsPedro CostaBakhtinPortuguese cinemaThis essay presents an analysis of the character Ventura, from colossal youth, in the light of Bakhtin’s considerations about the construction of the character in Dostoievski’s polyphonic novel. The text will focus mainly on Ventura’s letter and on its possible analytical reading as a way to comment on the constitution of this character as a self-awareness. It is a hypothesis to be tested by the analysis that this self-awareness acts in the film through the preservation of a certain opacity of the character in relation to the narrator of the film and the spectator, opacity through which the character maintains his autonomy preserved.Este ensaio apresenta uma análise do personagem Ventura, de Juventude em marcha, à luz das considerações de Bakhtin sobre a construção da personagem no romance polifônico de Dostoievski. O comentário se centrará, sobretudo, na carta de Ventura e em sua possível leitura analítica como uma porta de entrada para comentarmos a constituição dessa personagem como uma autoconsciência. A hipótese a ser testada pela análise é a de que essa autoconsciência age no filme por meio da preservação de uma certa opacidade da personagem em relação ao narrador do filme e ao espectador, opacidade por meio da qual a personagem mantém sua autonomia preservada.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/17836210.11606/issn.2316-7114.sig.2021.178362Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 207-224Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 207-2242316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/178362/174262Copyright (c) 2021 João Luiz Borogan Cerqueirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira, João Luiz Borogan2021-11-01T14:52:16Zoai:revistas.usp.br:article/178362Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-11-01T14:52:16Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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