Helena Solberg: uma cineasta brasileira na televisão norte-americana
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/155246 |
Resumo: | This paper argues that Raymond Williams’ ideas about television as cultural form and experience broaden the understanding the trajectory of Helena Solberg’s, a Brazilian filmmaker who directed several documentaries for a North American television station in the 1980s. To support this argument, we rely on the analysis made by Williams in Television a (1974) and the research on the Helena Solberg trajectory carried out by Mariana Tavares and Ana Maria Veiga. As a result, we explain how Helena’s documentaries, funded and broadcast by PBS (Public Broadcasting Service), constitute more democratic uses and practices that, considering Williams, can be better contextualized and understood. |
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Helena Solberg: uma cineasta brasileira na televisão norte-americanaHelena Solberg: a brazilian filmmaker in a US television stationHelena SolbergDocumentárioTelevisãoHistória do cinema brasileiroHelena SolbergDocumentaryTelevisionBrazilian film historyThis paper argues that Raymond Williams’ ideas about television as cultural form and experience broaden the understanding the trajectory of Helena Solberg’s, a Brazilian filmmaker who directed several documentaries for a North American television station in the 1980s. To support this argument, we rely on the analysis made by Williams in Television a (1974) and the research on the Helena Solberg trajectory carried out by Mariana Tavares and Ana Maria Veiga. As a result, we explain how Helena’s documentaries, funded and broadcast by PBS (Public Broadcasting Service), constitute more democratic uses and practices that, considering Williams, can be better contextualized and understood.Este ensaio circunscreve o seguinte argumento: as ideias de Raymond Williams sobre a televisão como forma e experiência cultural ampliam a compreensão sobre o período em que a cineasta brasileira Helena Solberg dirigiu diversos documentários para uma emissora de televisão norte-americana na década de 1980. Para sustentar este argumento, nos apoiamos em análises tecidas por Raymond Williams em Television (1974) e nas pesquisas sobre a trajetória de Helena Solberg realizadas por Mariana Tavares e Ana Maria Veiga. Como resultado, esperamos explicitar como os documentários dirigidos por Helena, financiados e exibidos pela emissora estadunidense Public Broadcasting Service (PBS), integram usos e práticas televisivas mais democráticas, que a partir de Williams podem ser mais bem contextualizadas e compreendidas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/15524610.11606/issn.2316-7114.sig.2020.155246Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 233-250Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 233-2502316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/155246/161879https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/155246/186078Copyright (c) 2020 Ana Claudia Camila Veiga de França, Ronaldo de Oliveira Corrêahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Ana Claudia Camila Veiga deCorrêa, Ronaldo de Oliveira2020-07-31T17:56:04Zoai:revistas.usp.br:article/155246Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-07-31T17:56:04Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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