Campo de migrações: Fabiano, Manuel, Ranulfo e os anônimos do sertão
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Data de Publicação: | 2006 |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65632 |
Resumo: | This article compares reéent Braiilian· .films - "Baile perfumado" (1996) and ·~cinema, aspirinas e urubus" (2005)- withdassic Cin~ma Novo films, like "Vidas secas", "Os fuzis;' and "Deus e o diabo na terra do sol". ItJocuses on the displacement that took place iq the representation of the experierice of migration in the sertão from the 1990's on. The analysis concentrates in the way the films conceive their main characters and give meaning to their experience, either in connection with the representation of social types living migration as a social need(Cinerria Novo) or in connection with the representation of particular individuais who face unexpected encounters and live . migration as a singuhrr experience of a transnational character (films from the last decades). |
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Campo de migrações: Fabiano, Manuel, Ranulfo e os anônimos do sertãoCampo de migrações: Fabiano, Manuel, Ranulfo e os anônimos do sertãoCinema brasileiroCinema NovoCinema contemporâneoSertão.Brazilian cinemaCinema NovoContemporary cinemaWildemessThis article compares reéent Braiilian· .films - "Baile perfumado" (1996) and ·~cinema, aspirinas e urubus" (2005)- withdassic Cin~ma Novo films, like "Vidas secas", "Os fuzis;' and "Deus e o diabo na terra do sol". ItJocuses on the displacement that took place iq the representation of the experierice of migration in the sertão from the 1990's on. The analysis concentrates in the way the films conceive their main characters and give meaning to their experience, either in connection with the representation of social types living migration as a social need(Cinerria Novo) or in connection with the representation of particular individuais who face unexpected encounters and live . migration as a singuhrr experience of a transnational character (films from the last decades).Esse artigo compara filmes brasileiros recentes - "Baile perfumado" (1996) e "Cinema, aspirinas e urubus" (2005)- com clássicos de Cinema Novo, como "Vidas secas", ''Os fuzis" e "Deus e o diabo na terra do sol". Seu objeto é o deslocamento ocorrido nos anos 1990 na representação da experiência migratória do sertão. A análise destaca a maneira como os filmes concebem seus personagens principais e dão sentido às suas experiências, tanto em conexão com a representação de tipos sociais para os quais a migração é uma necessidade social.(Cinema Novo),.quanto a representação de indivíduos que enfrentam encontros inesperados e vivem a migração como uma experiência singular; revestida de um caráter transnacional (produções das últimas décadas).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2006-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6563210.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65632Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 33 No. 26 (2006); 25-41Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 33 n. 26 (2006); 25-412316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65632/68247Copyright (c) 2006 Ismail Xavierhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Ismail2019-04-01T20:04:39Zoai:revistas.usp.br:article/65632Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:04:39Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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