Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247 |
Resumo: | What is the role of categories such as empty and slowness in contemporary cinema? In Goodbye, Dragon Inn, Tsai Ming-Liang radicalizes the experimentation of elements that point to a negative energy of the image. In this essay, I identify a new status of film image: no longer defined as what organizes the visible in the form of a field, but as the appearance of the visible as a composition of lines of power. For such, I construct the concepts of molar and molecular percepts, which dialogue with the thought of Deleuze and Guattari. I propose to think of acting as a coordination of the forces in emergence in what is visible, therefore debating with contemporary theorists of cinema. |
id |
USP-12_64b04d0964d0cc832c05409ccd0eab9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/166247 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon InnTo enact lines of force: perceptual dimensions in Goodbye, Dragon InnEncenar as linhas de força: dimensões perceptuais em Adeus, Dragon InnCinema contemporâneoTsai Ming-LiangPerceptosMise en scèneSlow cinemaContemporary cinemaTsai Ming-LiangPerceptsMise en scèneSlow cinemaWhat is the role of categories such as empty and slowness in contemporary cinema? In Goodbye, Dragon Inn, Tsai Ming-Liang radicalizes the experimentation of elements that point to a negative energy of the image. In this essay, I identify a new status of film image: no longer defined as what organizes the visible in the form of a field, but as the appearance of the visible as a composition of lines of power. For such, I construct the concepts of molar and molecular percepts, which dialogue with the thought of Deleuze and Guattari. I propose to think of acting as a coordination of the forces in emergence in what is visible, therefore debating with contemporary theorists of cinema.Qual o papel de categorias como o vazio e a lentidão no cinema contemporâneo? Em Adeus, Dragon Inn, Tsai Ming-Liang radicaliza a experimentação de elementos que apontam para uma energia negativa da imagem. Neste artigo, procuro reconhecer um novo estatuto da imagem fílmica: não mais definida como aquilo que organiza o visível sob a forma de campo, mas como o aparecimento do visível como uma composição de linhas de força. Para isso, construo os conceitos de perceptos molares e moleculares, em diálogo com o pensamento de Deleuze e Guattari. Discutindo com teóricos contemporâneos do cinema, proponho pensar a encenação como coordenação das forças em emergência no visível.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdftext/xmltext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16624710.11606/issn.2316-7114.sig.2020.166247Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 102-120Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 102-1202316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/166706https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/161861https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/186087https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/186105Copyright (c) 2020 Eduardo Brandão Pintohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Eduardo Brandão2020-07-31T17:56:04Zoai:revistas.usp.br:article/166247Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-07-31T17:56:04Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn To enact lines of force: perceptual dimensions in Goodbye, Dragon Inn Encenar as linhas de força: dimensões perceptuais em Adeus, Dragon Inn |
title |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
spellingShingle |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn Pinto, Eduardo Brandão Cinema contemporâneo Tsai Ming-Liang Perceptos Mise en scène Slow cinema Contemporary cinema Tsai Ming-Liang Percepts Mise en scène Slow cinema |
title_short |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
title_full |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
title_fullStr |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
title_full_unstemmed |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
title_sort |
Escenificar las líneas de fuerza: dos dimensiones de perceptos de la imagen en Adiós, Dragon Inn |
author |
Pinto, Eduardo Brandão |
author_facet |
Pinto, Eduardo Brandão |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Eduardo Brandão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema contemporâneo Tsai Ming-Liang Perceptos Mise en scène Slow cinema Contemporary cinema Tsai Ming-Liang Percepts Mise en scène Slow cinema |
topic |
Cinema contemporâneo Tsai Ming-Liang Perceptos Mise en scène Slow cinema Contemporary cinema Tsai Ming-Liang Percepts Mise en scène Slow cinema |
description |
What is the role of categories such as empty and slowness in contemporary cinema? In Goodbye, Dragon Inn, Tsai Ming-Liang radicalizes the experimentation of elements that point to a negative energy of the image. In this essay, I identify a new status of film image: no longer defined as what organizes the visible in the form of a field, but as the appearance of the visible as a composition of lines of power. For such, I construct the concepts of molar and molecular percepts, which dialogue with the thought of Deleuze and Guattari. I propose to think of acting as a coordination of the forces in emergence in what is visible, therefore debating with contemporary theorists of cinema. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.166247 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.166247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/166706 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/161861 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/186087 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/166247/186105 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Eduardo Brandão Pinto http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Eduardo Brandão Pinto http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 102-120 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 102-120 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788342960128 |