Flashsideways: a evolução da montagem paralela em Smoking/No Smoking
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Data de Publicação: | 2022 |
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Resumo: | The focus of this essay is to elaborate a historical retrospect to find interpretive keys for cinematographic montage, considering the influence of hypermedia structures. From the diptych films Smoking/No smoking (France, 1993), by Alain Resnais, the analysis brings historical references that help to understand how the parallel montage reached the level of complexity of Resnais’s work, thanks to the use of flashsideways. To this end, besides a conceptual review, it is worth comparing it to the montage of the films Intolerance: love’s struggle throughout the ages (1916), by D. W. Griffith, and Citizen Kane (1941), by Orson Welles. |
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Flashsideways: a evolução da montagem paralela em Smoking/No SmokingFlashsideways: the evolution of parallel montage in Smoking/No SmokingParallel montageAlain ResnaisSmoking/No smokingCinemaCinemaMontagem paralelaAlain ResnaisSmoking/No smokingThe focus of this essay is to elaborate a historical retrospect to find interpretive keys for cinematographic montage, considering the influence of hypermedia structures. From the diptych films Smoking/No smoking (France, 1993), by Alain Resnais, the analysis brings historical references that help to understand how the parallel montage reached the level of complexity of Resnais’s work, thanks to the use of flashsideways. To this end, besides a conceptual review, it is worth comparing it to the montage of the films Intolerance: love’s struggle throughout the ages (1916), by D. W. Griffith, and Citizen Kane (1941), by Orson Welles.O foco deste ensaio é elaborar um resgate histórico a fim de encontrar chaves interpretativas para a montagem cinematográfica, levando em conta a influência das estruturas hipermidiáticas. A partir dos filmes dípticos Smoking/No smoking (1993), de Alain Resnais, a análise traz referências históricas que ajudam a compreender como a montagem paralela chegou ao grau de complexidade da obra de Resnais, graças ao recurso do flashsideways. Para tanto, além de uma revisão desses conceitos, cabe compará-la à montagem dos filmes Intolerance: love's struggle throughout the ages (Intolerância, 1916), de D. W. Griffith, e Citizen Kane (Cidadão Kane, 1941), de Orson Welles.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/17495010.11606/issn.2316-7114.sig.2022.174950Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 49 No. 58 (2022); 174950Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 49 n. 58 (2022); 1749502316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/174950/187721Copyright (c) 2021 Fabiano Pereira de Souza, Lívia Silva de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Fabiano Pereira deSouza, Lívia Silva de2022-09-02T18:04:15Zoai:revistas.usp.br:article/174950Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2022-09-02T18:04:15Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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