The miseries of the needle of the cooperative Cinéma du Peuple: a feminist movie in the early cinema
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/147866 |
Resumo: | This article aims to analyze the first film produced by Cinéma du Peuple in France, in January 1914, entitled Les Misères de l’Aiguille (Miseries of the Needle). The film was frankly oriented to show the problems of the urban women in French working-class. The film analysis revealed us not only a whole different way of showing women with a feminist motivation, but also a new representation of the female, even by the working-class movement in the early 20th century in France, as we can see by comparing caricatures, draws and pictures produced by militant press and artists. |
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The miseries of the needle of the cooperative Cinéma du Peuple: a feminist movie in the early cinemaAs misérias da agulha do Cinema do Povo: um filme feminista no primeiro cinemaprimeiro cinemacinema do povofeminismoearly cinemacinéma du peuplefeminismThis article aims to analyze the first film produced by Cinéma du Peuple in France, in January 1914, entitled Les Misères de l’Aiguille (Miseries of the Needle). The film was frankly oriented to show the problems of the urban women in French working-class. The film analysis revealed us not only a whole different way of showing women with a feminist motivation, but also a new representation of the female, even by the working-class movement in the early 20th century in France, as we can see by comparing caricatures, draws and pictures produced by militant press and artists.O artigo pretende analisar o primeiro filme produzido pelo Cinema do Povo na França, em janeiro de 1914, intitulado Les misères de l’aiguille (As misérias da agulha). O filme foi francamente orientado para mostrar os problemas das mulheres urbanas na classe trabalhadora francesa. A análise fílmica nos revelou não apenas um modo totalmente diferente de mostrar as mulheres, com motivação feminista, mas também, uma nova representação da mulher, mesmo pelo movimento operário do início do século XX na França, como podemos ver comparando caricaturas, desenhos e imagens produzidos pela imprensa e artistas militantes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/14786610.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147866Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 46 No. 52 (2019): Dossiê: História e AudiovisualSignificação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 46 n. 52 (2019): Dossiê: História e Audiovisual2316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/147866/154292https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/147866/154380Copyright (c) 2019 Luiz Felipe Cezar Mundimhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMundim, Luiz Felipe Cezar2020-06-26T20:43:10Zoai:revistas.usp.br:article/147866Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-06-26T20:43:10Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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