Por uma arqueologia crítica das imagens em Aby Warburg, André Malraux e Jean-Luc Godard
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Data de Publicação: | 2016 |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/115616 |
Resumo: | This work offers a rereading for the proposition of a critical archeology of art history formulated by Georges Didi-Huberman, in order to speculate on three distinct investigative experiences conducted throughout the XX century: Aby Warburg's Mnemosyne Atlas (1924-1929); André Malraux’s Museum Without Walls and Jean-Luc Godard’s series Histoire(s) du cinéma. The aim is to comprehend how the procedures developed by each of them, from a certain understanding of the notions of time and montage in images, may establish some dialogue with Didi Huberman’s proposition and constitute effectively an exercise of critical archeology. |
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Por uma arqueologia crítica das imagens em Aby Warburg, André Malraux e Jean-Luc GodardFor a critical archeology of images in Aby Warburg, André Malraux and Jean-Luc GodardImageCritical archeology of art historyAby WarburgAndré MalrauxJean-Luc GodardImagemarqueologia crítica da história da arteAby WarburgAndré MalrauxJean-Luc Godard.This work offers a rereading for the proposition of a critical archeology of art history formulated by Georges Didi-Huberman, in order to speculate on three distinct investigative experiences conducted throughout the XX century: Aby Warburg's Mnemosyne Atlas (1924-1929); André Malraux’s Museum Without Walls and Jean-Luc Godard’s series Histoire(s) du cinéma. The aim is to comprehend how the procedures developed by each of them, from a certain understanding of the notions of time and montage in images, may establish some dialogue with Didi Huberman’s proposition and constitute effectively an exercise of critical archeology.Este trabalho apresenta uma releitura da proposta de arqueologia crítica da história da arte formulada por Georges Didi-Huberman, para refletir sobre três distintas experiências de investigação de imagens conduzidas ao longo do século XX: o Atlas de Imagens Mnenosyne de Aby Warburg (1924-1929); o Museu Imaginário de André Malraux (1947-1953) e a série História(s) do Cinema de Jean-Luc Godard (1988-1998). O objetivo é compreender de que modo os procedimentos desenvolvidos por cada um deles, a partir de um certo entendimento das noções de tempo e montagem nas imagens, dialogam com a proposição de Didi-Huberman e constituem efetivamente um exercício de arqueologia crítica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/11561610.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115616Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 43 No. 46 (2016); 29-46Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 43 n. 46 (2016); 29-462316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/115616/121177Copyright (c) 2016 Gabriela Machado Ramos Almeidahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Gabriela Machado Ramos2019-03-28T02:21:13Zoai:revistas.usp.br:article/115616Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-03-28T02:21:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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