Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/171895 |
Resumo: | This article aims to investigate the particularities of the representations of the urban space and the architectural landscape of the city of Recife in the films Deserto feliz (Paulo Caldas, 2008), Um lugar ao sol (Gabriel Mascaro, 2009) e Aquarius (Kleber Mendonça Filho, 2016). It is discussed here how these representations serve as structures that delineate the geographical imagination of the space and the Recife landscape, giving meaning to the living experience of the place, and to the existing correlation between the real and filmic landscapes of the city contextualized in a socio-spatial order that establishes itself as heterotopic. |
id |
USP-12_b2f0a9b789c23dceee99e857776aebde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/171895 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in filmsFilmes de prédio: espaço, arquitetura e heterotopia em filmesPernambuco filmsSpaceArchitectureHeterotopiaFiilmes pernambucanosEspaçoArquiteturaHeterotopiaThis article aims to investigate the particularities of the representations of the urban space and the architectural landscape of the city of Recife in the films Deserto feliz (Paulo Caldas, 2008), Um lugar ao sol (Gabriel Mascaro, 2009) e Aquarius (Kleber Mendonça Filho, 2016). It is discussed here how these representations serve as structures that delineate the geographical imagination of the space and the Recife landscape, giving meaning to the living experience of the place, and to the existing correlation between the real and filmic landscapes of the city contextualized in a socio-spatial order that establishes itself as heterotopic.Este artigo propõe investigar as particularidades das representações do espaço urbano e da paisagem arquitetônica da cidade do Recife nos filmes Deserto feliz (2008), de Paulo Caldas, Um lugar ao sol (2009), de Gabriel Mascaro, e Aquarius (2016), de Kleber Mendonça Filho. Discute-se aqui sobre como essas representações servem como estruturas que delineiam a imaginação geográfica sobre o espaço e a paisagem recifense, atribuindo significado à experiência de vivência do lugar e à correlação existente entre as paisagens real e fílmica da cidade, contextualizadas em uma ordem socioespacial que se institui como heterotópica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/17189510.11606/issn.2316-7114.sig.2021.171895Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 74-95Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 74-952316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/171895/168404Copyright (c) 2021 Maria Helena Braga e Vaz da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Helena Braga e Vaz da2021-02-09T13:46:22Zoai:revistas.usp.br:article/171895Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-02-09T13:46:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films Filmes de prédio: espaço, arquitetura e heterotopia em filmes |
title |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
spellingShingle |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films Costa, Maria Helena Braga e Vaz da Pernambuco films Space Architecture Heterotopia Fiilmes pernambucanos Espaço Arquitetura Heterotopia |
title_short |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
title_full |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
title_fullStr |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
title_full_unstemmed |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
title_sort |
Building Movies: Space, architecture and heterotopia in films |
author |
Costa, Maria Helena Braga e Vaz da |
author_facet |
Costa, Maria Helena Braga e Vaz da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria Helena Braga e Vaz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pernambuco films Space Architecture Heterotopia Fiilmes pernambucanos Espaço Arquitetura Heterotopia |
topic |
Pernambuco films Space Architecture Heterotopia Fiilmes pernambucanos Espaço Arquitetura Heterotopia |
description |
This article aims to investigate the particularities of the representations of the urban space and the architectural landscape of the city of Recife in the films Deserto feliz (Paulo Caldas, 2008), Um lugar ao sol (Gabriel Mascaro, 2009) e Aquarius (Kleber Mendonça Filho, 2016). It is discussed here how these representations serve as structures that delineate the geographical imagination of the space and the Recife landscape, giving meaning to the living experience of the place, and to the existing correlation between the real and filmic landscapes of the city contextualized in a socio-spatial order that establishes itself as heterotopic. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/171895 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.171895 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/171895 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.171895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/171895/168404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Helena Braga e Vaz da Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Helena Braga e Vaz da Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 74-95 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 74-95 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788368125952 |