Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90541 |
Resumo: | This study intends to investigate the nature of Susan Sontag's concept of criticism and the reception her proposal for an aesthetics of interpretation has had. Her call for an "erotics of art" dismisses hermeneutics to privilege a perceptual-emotional response. Her emphasis on form and avoidance of a "rooted"criticism seem to have "deterritorialized"(in Deleuze and Guattari's terminology) some critics. The suggestion of this essay is that Sontag's fragmentation is the very realm of postmodern exegesis, a kind of "stream of consciousness manqué," a post-Joycean or post-Woolfian technique which points out a new form in order to express a not-so-new content. |
id |
USP-12_b86ba7eecb046f9c58c76df257c1b263 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/90541 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretationSusan Sontag: the search for an aesthetics of interpretationErotismo artísticoCrítica enraizada/rizomáticaDeterritorializaçãoErotics of artRooted/rhizomatic criticismDeterritorializationThis study intends to investigate the nature of Susan Sontag's concept of criticism and the reception her proposal for an aesthetics of interpretation has had. Her call for an "erotics of art" dismisses hermeneutics to privilege a perceptual-emotional response. Her emphasis on form and avoidance of a "rooted"criticism seem to have "deterritorialized"(in Deleuze and Guattari's terminology) some critics. The suggestion of this essay is that Sontag's fragmentation is the very realm of postmodern exegesis, a kind of "stream of consciousness manqué," a post-Joycean or post-Woolfian technique which points out a new form in order to express a not-so-new content.Este estudo pretende investigara natureza do conceito de crítica proposto por Susan Sontag e a reação que sua estética da interpretação provocou. Sua chamada para um "erotismo da arte" rejeita a hermenêutica para privilegiar uma resposta "perceptivo-emocional" Sua ênfase na forma e a rejeição de uma crítica "enraizada" parecem ter "deterritorializado" (usando a terminologia de Deleuze e Guattari) alguns críticos. A sugestão deste ensaio é que a fragmentação da autora é a verdadeira essência da exegese pós-moderna, uma espécie de "fluxo-de-consciência manqué", uma técnica pós-Joyceana ou pós-Woolfiana para ressaltar uma nova forma que venha a expressar um conteúdo não tão novo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1999-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9054110.11606/issn.2316-7114.sig.1999.90541Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 13 (1999); 185-207Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 13 (1999); 185-2072316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90541/93298Copyright (c) 1999 Denize Correa Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Denize Correa2019-04-01T20:34:28Zoai:revistas.usp.br:article/90541Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:34:28Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
title |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
spellingShingle |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation Araújo, Denize Correa Erotismo artístico Crítica enraizada/rizomática Deterritorialização Erotics of art Rooted/rhizomatic criticism Deterritorialization |
title_short |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
title_full |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
title_fullStr |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
title_full_unstemmed |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
title_sort |
Susan Sontag: the search for an aesthetics of interpretation |
author |
Araújo, Denize Correa |
author_facet |
Araújo, Denize Correa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Denize Correa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Erotismo artístico Crítica enraizada/rizomática Deterritorialização Erotics of art Rooted/rhizomatic criticism Deterritorialization |
topic |
Erotismo artístico Crítica enraizada/rizomática Deterritorialização Erotics of art Rooted/rhizomatic criticism Deterritorialization |
description |
This study intends to investigate the nature of Susan Sontag's concept of criticism and the reception her proposal for an aesthetics of interpretation has had. Her call for an "erotics of art" dismisses hermeneutics to privilege a perceptual-emotional response. Her emphasis on form and avoidance of a "rooted"criticism seem to have "deterritorialized"(in Deleuze and Guattari's terminology) some critics. The suggestion of this essay is that Sontag's fragmentation is the very realm of postmodern exegesis, a kind of "stream of consciousness manqué," a post-Joycean or post-Woolfian technique which points out a new form in order to express a not-so-new content. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90541 10.11606/issn.2316-7114.sig.1999.90541 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90541 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.1999.90541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90541/93298 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1999 Denize Correa Araújo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1999 Denize Correa Araújo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 13 (1999); 185-207 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 13 (1999); 185-207 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713787136049152 |