Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palacio, Manuel
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Ibañez, Jaun Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65603
Resumo: Los olvidados, the first film art that Bufíuel would embark in_exile after seventeen years o f propaganda and commercials, is often taken as a film that represented Mexican cinema. Some thought about ideas that gravitate around the intellectuallife of republican Spaniards in the exile, however, makes three far reaching strategies clear: one artistic (the film as an instrument of poetry), one ideological (a critique of the Neorealist movement), and one cultural (a starting point o f the new Latin American social cinema), which presented an image ofMexico that related to the tragedy o f the Spanish Civil War and its cultural tradition
id USP-12_e9d0de6188713c26e9144753cc8b777e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/65603
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em LatinoaméricaOs esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em LatinoaméricaOs esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em LatinoaméricaCinemaLos olvidadosLuis Buñuel.CinemaLos olvidadosLuis BufiuelCinemaLos olvidadosLuis Buñuel.Los olvidados, the first film art that Bufíuel would embark in_exile after seventeen years o f propaganda and commercials, is often taken as a film that represented Mexican cinema. Some thought about ideas that gravitate around the intellectuallife of republican Spaniards in the exile, however, makes three far reaching strategies clear: one artistic (the film as an instrument of poetry), one ideological (a critique of the Neorealist movement), and one cultural (a starting point o f the new Latin American social cinema), which presented an image ofMexico that related to the tragedy o f the Spanish Civil War and its cultural traditionLos olvidados, primera película que Luis Buñuel aborda en el exílio tras diecisiete años de trabajos propagandísticos o comerciales, es tomada a menudo como un filme representativo del cine mexicano. Una reflexión de conjunto sobre las ideas que gravitan en la vida intelectual del exílio republicano español, sin embargo, nos permite abordar cómo se cruzan en el film tres operaciones esenciales: una estética (el cine como instrumento de poesía), otra ideológica (la crítica por la izquierda del neorrealismo) y una cultural, en la que la imagen de México, relacionada con el drama de Espana y su tradición cultural, se convierte en el punto de arranque del nuevo cine social latinoamericano.nuloUniversidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2004-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6560310.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65603Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 31 No. 22 (2004); 131-147Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 31 n. 22 (2004); 131-1472316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65603/68213Copyright (c) 2004 Manuel Palacio, Jaun Carlos Ibañezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPalacio, ManuelIbañez, Jaun Carlos2019-04-01T20:07:12Zoai:revistas.usp.br:article/65603Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:07:12Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
title Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
spellingShingle Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
Palacio, Manuel
Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
Cinema
Los olvidados
Luis Bufiuel
Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
title_short Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
title_full Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
title_fullStr Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
title_full_unstemmed Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
title_sort Os esquecidos, de Luis Buñuel: o exílio republicano espanhol e a revitalização do cinema social em Latinoamérica
author Palacio, Manuel
author_facet Palacio, Manuel
Ibañez, Jaun Carlos
author_role author
author2 Ibañez, Jaun Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palacio, Manuel
Ibañez, Jaun Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
Cinema
Los olvidados
Luis Bufiuel
Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
topic Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
Cinema
Los olvidados
Luis Bufiuel
Cinema
Los olvidados
Luis Buñuel.
description Los olvidados, the first film art that Bufíuel would embark in_exile after seventeen years o f propaganda and commercials, is often taken as a film that represented Mexican cinema. Some thought about ideas that gravitate around the intellectuallife of republican Spaniards in the exile, however, makes three far reaching strategies clear: one artistic (the film as an instrument of poetry), one ideological (a critique of the Neorealist movement), and one cultural (a starting point o f the new Latin American social cinema), which presented an image ofMexico that related to the tragedy o f the Spanish Civil War and its cultural tradition
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65603
10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65603
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65603
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65603/68213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Manuel Palacio, Jaun Carlos Ibañez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Manuel Palacio, Jaun Carlos Ibañez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 31 No. 22 (2004); 131-147
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 31 n. 22 (2004); 131-147
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713786134659072