Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Luís
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175
Resumo: Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.
id USP-12_fe4dbde1ff6de8c6175eff35b6f0f4f0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/162175
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em ArábiaOne thousand and one nights in the industrial town: realism in ArabyOne thousand and one nights in the industrial town: realism in ArabyCinemaArábiaTrabalhadorRealismoAnticapitalismoCinemaArabyWorkersRealismAnticapitalismAraby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.Arábia (2017) pode ser situado no âmbito de uma série de incursões cinematográficas aos substratos da realidade, tanto pelo prisma do documentário quanto pelos caminhos da ficção. À primeira vista, a obra parece responder às aparições históricas da figura do trabalhador no cinema brasileiro. Mas há uma região menos nítida de repercussões, com artistas que adaptaram as categorias do realismo a seus propósitos particulares. É o caso, por exemplo, de John Ford e John Huston. Neste artigo, olharemos para as imagens de Arábia no limiar dessas duas zonas de construção estética.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16217510.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 90-109Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 90-1092316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/160491https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161443https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161043Copyright (c) 2020 Luís Floreshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Luís2020-06-26T20:42:49Zoai:revistas.usp.br:article/162175Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-06-26T20:42:49Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
One thousand and one nights in the industrial town: realism in Araby
One thousand and one nights in the industrial town: realism in Araby
title Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
spellingShingle Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
Flores, Luís
Cinema
Arábia
Trabalhador
Realismo
Anticapitalismo
Cinema
Araby
Workers
Realism
Anticapitalism
title_short Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
title_full Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
title_fullStr Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
title_full_unstemmed Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
title_sort Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
author Flores, Luís
author_facet Flores, Luís
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Arábia
Trabalhador
Realismo
Anticapitalismo
Cinema
Araby
Workers
Realism
Anticapitalism
topic Cinema
Arábia
Trabalhador
Realismo
Anticapitalismo
Cinema
Araby
Workers
Realism
Anticapitalism
description Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/160491
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161443
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luís Flores
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luís Flores
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 90-109
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 90-109
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788329328640