Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175 |
Resumo: | Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work. |
id |
USP-12_fe4dbde1ff6de8c6175eff35b6f0f4f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/162175 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em ArábiaOne thousand and one nights in the industrial town: realism in ArabyOne thousand and one nights in the industrial town: realism in ArabyCinemaArábiaTrabalhadorRealismoAnticapitalismoCinemaArabyWorkersRealismAnticapitalismAraby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work.Arábia (2017) pode ser situado no âmbito de uma série de incursões cinematográficas aos substratos da realidade, tanto pelo prisma do documentário quanto pelos caminhos da ficção. À primeira vista, a obra parece responder às aparições históricas da figura do trabalhador no cinema brasileiro. Mas há uma região menos nítida de repercussões, com artistas que adaptaram as categorias do realismo a seus propósitos particulares. É o caso, por exemplo, de John Ford e John Huston. Neste artigo, olharemos para as imagens de Arábia no limiar dessas duas zonas de construção estética.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16217510.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 90-109Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 90-1092316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/160491https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161443https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161043Copyright (c) 2020 Luís Floreshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Luís2020-06-26T20:42:49Zoai:revistas.usp.br:article/162175Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-06-26T20:42:49Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia One thousand and one nights in the industrial town: realism in Araby One thousand and one nights in the industrial town: realism in Araby |
title |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
spellingShingle |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia Flores, Luís Cinema Arábia Trabalhador Realismo Anticapitalismo Cinema Araby Workers Realism Anticapitalism |
title_short |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
title_full |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
title_fullStr |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
title_full_unstemmed |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
title_sort |
Mil e uma noites na cidade industrial: o realismo em Arábia |
author |
Flores, Luís |
author_facet |
Flores, Luís |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flores, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Arábia Trabalhador Realismo Anticapitalismo Cinema Araby Workers Realism Anticapitalism |
topic |
Cinema Arábia Trabalhador Realismo Anticapitalismo Cinema Araby Workers Realism Anticapitalism |
description |
Araby (2017) can be considered one of many films that investigate reality. At first glance, it responds to the multiple historical appearances of workers in Brazilian cinema. However, there is a less definite zone of exchanges inhabited by artists who adapted the categories of realism for their particular purposes. This is the case of John Ford and John Huston, for example. In this paper, we analyze the images of Araby, placing them on the threshold between these two fields of aesthetic work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/160491 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161443 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/162175/161043 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luís Flores http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luís Flores http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 90-109 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 90-109 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788329328640 |