A tributação da renda no sistema federativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longo, Carlos Alberto
Data de Publicação: 1992
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Econômicos (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835
Resumo: As countries develop, the level and composition oftaxation changes in the direction of non-cumulative taxes based on individual ability to pay. The logic and practice of income taxation is discussed in the context of the international literature and experience. The history of income tax in Brazil (including the current legislation and statistics) suggests that this tax is underexploited. In a federated system of subcontinental size, it is argued,income tax should be virtually the sole source of central government revenue. The other classic tax bases, i.e consumption and property, would be reserved for states and municipalities respectively. A reform of income tax to widen its base and reduce nominal rates is a necessary condition for replacing countless taxes in the federal sphere which are inefficient and highly regressive. The paper concludes with proposals for attaining this objective and estimates of its financial impact.
id USP-14_2dc44df2daf12f57d80a6907e5d7da65
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/158835
network_acronym_str USP-14
network_name_str Estudos Econômicos (São Paulo)
repository_id_str
spelling A tributação da renda no sistema federativotax policyfiscal federalismpolítica tributáriafederalismo fiscalAs countries develop, the level and composition oftaxation changes in the direction of non-cumulative taxes based on individual ability to pay. The logic and practice of income taxation is discussed in the context of the international literature and experience. The history of income tax in Brazil (including the current legislation and statistics) suggests that this tax is underexploited. In a federated system of subcontinental size, it is argued,income tax should be virtually the sole source of central government revenue. The other classic tax bases, i.e consumption and property, would be reserved for states and municipalities respectively. A reform of income tax to widen its base and reduce nominal rates is a necessary condition for replacing countless taxes in the federal sphere which are inefficient and highly regressive. The paper concludes with proposals for attaining this objective and estimates of its financial impact.À medida que os países se desenvolvem, o nível e a composição dos tributos se alteram na direção de impostos não cumulativos e apoiados em capacidade individual de pagamento. Discute-se a lógica e a prática da tributação da renda,levando-se em conta a literatura e a experiência internacional. A descrição da evolução histórica da lei atual e das estatísticas do imposto de renda (IR) sugerem que este tributo é subexplorado no Brasil. Argumenta-se que num sistema federativo de dimensões continentais, o IR deveria ser a fonte quase exclusiva de recursos da União. Os outros fatos geradores clássicos, consumo e propriedade, seriam reservados aos Estados e municípios,  respectivamente. A reforma do IR para ampliar sua base e reduzir as alíquotas nominais de uma condição necessária para substituir, no âmbitofederal, inúmeros impostos de baixa eficiência e alta regressividade. 0 trabalho conclui com propostas para alcançar esse objetivo e estimativas do seu impacto financeiro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade1992-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835Estudos Econômicos (São Paulo); v. 22 n. 2 (1992); 157-2191980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835/153812Copyright (c) 1992 Carlos Alberto Longohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLongo, Carlos Alberto2021-06-08T15:32:21Zoai:revistas.usp.br:article/158835Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2021-06-08T15:32:21Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A tributação da renda no sistema federativo
title A tributação da renda no sistema federativo
spellingShingle A tributação da renda no sistema federativo
Longo, Carlos Alberto
tax policy
fiscal federalism
política tributária
federalismo fiscal
title_short A tributação da renda no sistema federativo
title_full A tributação da renda no sistema federativo
title_fullStr A tributação da renda no sistema federativo
title_full_unstemmed A tributação da renda no sistema federativo
title_sort A tributação da renda no sistema federativo
author Longo, Carlos Alberto
author_facet Longo, Carlos Alberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Longo, Carlos Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv tax policy
fiscal federalism
política tributária
federalismo fiscal
topic tax policy
fiscal federalism
política tributária
federalismo fiscal
description As countries develop, the level and composition oftaxation changes in the direction of non-cumulative taxes based on individual ability to pay. The logic and practice of income taxation is discussed in the context of the international literature and experience. The history of income tax in Brazil (including the current legislation and statistics) suggests that this tax is underexploited. In a federated system of subcontinental size, it is argued,income tax should be virtually the sole source of central government revenue. The other classic tax bases, i.e consumption and property, would be reserved for states and municipalities respectively. A reform of income tax to widen its base and reduce nominal rates is a necessary condition for replacing countless taxes in the federal sphere which are inefficient and highly regressive. The paper concludes with proposals for attaining this objective and estimates of its financial impact.
publishDate 1992
dc.date.none.fl_str_mv 1992-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835
url https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158835/153812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1992 Carlos Alberto Longo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1992 Carlos Alberto Longo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo); v. 22 n. 2 (1992); 157-219
1980-5357
0101-4161
reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estudos Econômicos (São Paulo)
collection Estudos Econômicos (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv estudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br
_version_ 1787713832306606080