As relações entre capitalismo e educação: prolegômenos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1992 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Econômicos (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158895 |
Resumo: | The article tries to show how the understanding ofeconomic relations between education and labour market could be improved through an historical perspective, going far beyond the narrow limits of neoclassical approaches such as Human Capital Theory. It suggests that the importance attached to basic skills (or to vocational trainning) changes according to various technological patterns. The requirements are very different in scope and content and it is of no use thinking of a straight-away evolution but, instead, of 'ups and downs*. Whether these movements are also cyclical in nature, and connected to any central (very) long-term trend, is a fascinating question, but not properly dealt with here. |
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As relações entre capitalismo e educação: prolegômenoseducationtechnological changeseducaçãomudanças tecnológicasThe article tries to show how the understanding ofeconomic relations between education and labour market could be improved through an historical perspective, going far beyond the narrow limits of neoclassical approaches such as Human Capital Theory. It suggests that the importance attached to basic skills (or to vocational trainning) changes according to various technological patterns. The requirements are very different in scope and content and it is of no use thinking of a straight-away evolution but, instead, of 'ups and downs*. Whether these movements are also cyclical in nature, and connected to any central (very) long-term trend, is a fascinating question, but not properly dealt with here.O artigo busca mostrar como que o entendimento das relações econômicas entre educação e mercado de trabalho poderia ser enriquecido através de uma abordagem histórica, indo bem além dos limites estreitos dos enfoquesneocláissicos como o da Teoria do Capital Humano. Sugere que a importancia atribuída & educação básica (ou k educate vocacional) muda conforme os requerimentos impostos pelas grandes mudanças na base técnica. Aqueles requerimentos são bastante diferentes em abrangência e conteúdos e não cabe pensar numa evolução linear, mas em "altos e baixos"Se esses movimentos possuem, além da forma, também uma natureza cíclica e ocorrem em torno a uma tendência qualquer de longuissimo prazo, é uma questão fascinante, mas não abordada aqui com propriedade.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade1992-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158895Estudos Econômicos (São Paulo); v. 22 n. Especial (1992); 49-611980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158895/153865Copyright (c) 1992 Claudio Salmhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSalm, Claudio2021-06-07T16:27:46Zoai:revistas.usp.br:article/158895Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2021-06-07T16:27:46Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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