La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manhique, Ilídio Lobato Ernesto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima , Larissa de Mello, Puerta-Díaz, Mirelys
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InCID
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409
Resumo: As a permanent learning process, information competency involves a set of skills, knowledge, and attitudes that enable people to deal with the complexity of the digital environment and its large amounts of information. As a field of study, it has incorporated several theoretical and methodological approaches which favor the understanding of its multifaceted dimensions. This research aims to analyze the national and international scientific production on information competency, focusing on French Discourse Analysis. Data were collected from two Brazilian databases, namely: Reference Database of Articles on Information Science Journals and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and three international ones (LISA, SCOPUS, and Web of Science) via their advanced search interfaces. Results showed no research on information competency whcih focused on Discourse Analysis in Brazilian Information Science. We found the the incipient international integration of this researchdue to the small quantity of studies we retrieved and the restricted number of involved authors. The field also lacks a research elite since the authors in this field of Studies show no dispersion. We conclude that Research requires further studies to theoretically and methodologically approximate the dimensions of French matrix discourse analysis with information competency.
id USP-15_5b176c48265f318f6f5eab70a1be23ae
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/195409
network_acronym_str USP-15
network_name_str InCID
repository_id_str
spelling La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicasInformation competency under the perspective of discourse analysis: theoretical and methodological intersectionsCompetência informacional na perspectiva da análise do discurso: interseções teóricas e metodológicascompetência em informaçãoanálise do discurso francesaCiência da informaçãoprodução científicaFoucaultinformation competencyfrench discourse analysisInformation sciencescientific productionFoucaultAs a permanent learning process, information competency involves a set of skills, knowledge, and attitudes that enable people to deal with the complexity of the digital environment and its large amounts of information. As a field of study, it has incorporated several theoretical and methodological approaches which favor the understanding of its multifaceted dimensions. This research aims to analyze the national and international scientific production on information competency, focusing on French Discourse Analysis. Data were collected from two Brazilian databases, namely: Reference Database of Articles on Information Science Journals and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and three international ones (LISA, SCOPUS, and Web of Science) via their advanced search interfaces. Results showed no research on information competency whcih focused on Discourse Analysis in Brazilian Information Science. We found the the incipient international integration of this researchdue to the small quantity of studies we retrieved and the restricted number of involved authors. The field also lacks a research elite since the authors in this field of Studies show no dispersion. We conclude that Research requires further studies to theoretically and methodologically approximate the dimensions of French matrix discourse analysis with information competency.Como processo de aprendizagem permanente, a competência em informação envolve um conjunto de habilidades, conhecimentos e atitudes que permitem que as pessoas saibam lidar com a complexidade do ambiente digital, caracterizado pela disponibilização de grandes quantidades de informação. Como campo de estudo, tem incorporado várias abordagens teóricas e metodológicas que favorecem o entendimento das suas dimensões multifacetadas. Esta pesquisa visa analisar a produção científica nacional e internacional da competência em informação com enfoque na Análise do Discurso de matriz francesa. O processo de coleta de dados foi realizado em duas bases de dados brasileiras, nomeadamente: Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI) e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e três internacionais (LISA, SCOPUS e Web of Science), utilizando as interfaces de busca avançada disponibilizadas por essas bases de dados. Os resultados revelaram a inexistência de pesquisas sobre competência em informação com enfoque na Análise do Discurso na Ciência da Informação brasileira. No contexto internacional observou-se a integração incipiente dessa abordagem de pesquisa, considerando a quantidade reduzida de estudos recuperados e o número restrito de autores envolvidos nesse domínio. Verificou-se, ainda, a ausência de uma elite de pesquisa, visto que existe dispersão de autores envolvidos nesse campo de estudos. Conclui-se que são necessários novos estudos que permitam estabelecer aproximações teóricas e metodológicas entre as dimensões da análise do discurso de matriz francesa com a competência em informação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/19540910.11606/issn.2178-2075.v13i2p69-87InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 69-872178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409/189466https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409/193572Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManhique, Ilídio Lobato ErnestoLima , Larissa de MelloPuerta-Díaz, Mirelys2022-12-20T18:07:57ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB
dc.title.none.fl_str_mv La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
Information competency under the perspective of discourse analysis: theoretical and methodological intersections
Competência informacional na perspectiva da análise do discurso: interseções teóricas e metodológicas
title La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
spellingShingle La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
Manhique, Ilídio Lobato Ernesto
competência em informação
análise do discurso francesa
Ciência da informação
produção científica
Foucault
information competency
french discourse analysis
Information science
scientific production
Foucault
title_short La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
title_full La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
title_fullStr La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
title_full_unstemmed La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
title_sort La alfabetización informacional en la perspectiva del análisis del discurso: Intersecciones teóricas y metodológicas
author Manhique, Ilídio Lobato Ernesto
author_facet Manhique, Ilídio Lobato Ernesto
Lima , Larissa de Mello
Puerta-Díaz, Mirelys
author_role author
author2 Lima , Larissa de Mello
Puerta-Díaz, Mirelys
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manhique, Ilídio Lobato Ernesto
Lima , Larissa de Mello
Puerta-Díaz, Mirelys
dc.subject.por.fl_str_mv competência em informação
análise do discurso francesa
Ciência da informação
produção científica
Foucault
information competency
french discourse analysis
Information science
scientific production
Foucault
topic competência em informação
análise do discurso francesa
Ciência da informação
produção científica
Foucault
information competency
french discourse analysis
Information science
scientific production
Foucault
description As a permanent learning process, information competency involves a set of skills, knowledge, and attitudes that enable people to deal with the complexity of the digital environment and its large amounts of information. As a field of study, it has incorporated several theoretical and methodological approaches which favor the understanding of its multifaceted dimensions. This research aims to analyze the national and international scientific production on information competency, focusing on French Discourse Analysis. Data were collected from two Brazilian databases, namely: Reference Database of Articles on Information Science Journals and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and three international ones (LISA, SCOPUS, and Web of Science) via their advanced search interfaces. Results showed no research on information competency whcih focused on Discourse Analysis in Brazilian Information Science. We found the the incipient international integration of this researchdue to the small quantity of studies we retrieved and the restricted number of involved authors. The field also lacks a research elite since the authors in this field of Studies show no dispersion. We conclude that Research requires further studies to theoretically and methodologically approximate the dimensions of French matrix discourse analysis with information competency.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409
10.11606/issn.2178-2075.v13i2p69-87
url https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-2075.v13i2p69-87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409/189466
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409/193572
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 69-87
2178-2075
reponame:InCID
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str InCID
collection InCID
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1787713839647686656