A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Ana Paula
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alcará, Adriana Rosecler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InCID
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961
Resumo: The picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting.
id USP-15_682ba67aeec274f6f77dd135b5be91b9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/151961
network_acronym_str USP-15
network_name_str InCID
repository_id_str
spelling A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagemThe aesthetic dimension of information literacy and the reading of the picture bookInformation literacyAesthetic dimensionImage readingPicture bookCompetência em informaçãoDimensão estéticaLeitura de imagemLivro de imagemThe picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting.O livro de imagem é uma narrativa que propicia ao leitor uma experiência diferente de leitura. Para dar sentido ao texto é preciso relacionar o repertório pessoal, as vivências e experiências aos aspectos visuais e estéticos, pois na medida em que o leitor atribui significados, exercita a imaginação e a criatividade. Este estudo analisa como a leitura do livro de imagem pode contribuir para a competência em informação. Parte-se do pressuposto de que o livro de imagem favorece a dimensão estética da competência em informação, tendo em vista que o leitor ressignifica a leitura ao produzir novos sentidos e significados. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica realizada na BRAPCI e no Google Acadêmico, que enfoca a dimensão estética da competência em informação, a leitura da imagem e as potencialidades do livro de imagem. Pode-se inferir que as experiências de leitura do livro de imagem podem aprimorar a competência em informação e tornar o ato de ler mais instigante, divertido e interessante.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2019-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/15196110.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 10 n. 1 (2019); 130-1462178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961/153407Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Ana PaulaAlcará, Adriana Rosecler2020-05-07T21:34:35ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB
dc.title.none.fl_str_mv A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
The aesthetic dimension of information literacy and the reading of the picture book
title A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
spellingShingle A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
Pereira, Ana Paula
Information literacy
Aesthetic dimension
Image reading
Picture book
Competência em informação
Dimensão estética
Leitura de imagem
Livro de imagem
title_short A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
title_full A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
title_fullStr A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
title_full_unstemmed A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
title_sort A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
author Pereira, Ana Paula
author_facet Pereira, Ana Paula
Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
author2 Alcará, Adriana Rosecler
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Ana Paula
Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Aesthetic dimension
Image reading
Picture book
Competência em informação
Dimensão estética
Leitura de imagem
Livro de imagem
topic Information literacy
Aesthetic dimension
Image reading
Picture book
Competência em informação
Dimensão estética
Leitura de imagem
Livro de imagem
description The picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961
10.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146
url https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961/153407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 10 n. 1 (2019); 130-146
2178-2075
reponame:InCID
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str InCID
collection InCID
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1787713839477817344