A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | InCID |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961 |
Resumo: | The picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting. |
id |
USP-15_682ba67aeec274f6f77dd135b5be91b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/151961 |
network_acronym_str |
USP-15 |
network_name_str |
InCID |
repository_id_str |
|
spelling |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagemThe aesthetic dimension of information literacy and the reading of the picture bookInformation literacyAesthetic dimensionImage readingPicture bookCompetência em informaçãoDimensão estéticaLeitura de imagemLivro de imagemThe picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting.O livro de imagem é uma narrativa que propicia ao leitor uma experiência diferente de leitura. Para dar sentido ao texto é preciso relacionar o repertório pessoal, as vivências e experiências aos aspectos visuais e estéticos, pois na medida em que o leitor atribui significados, exercita a imaginação e a criatividade. Este estudo analisa como a leitura do livro de imagem pode contribuir para a competência em informação. Parte-se do pressuposto de que o livro de imagem favorece a dimensão estética da competência em informação, tendo em vista que o leitor ressignifica a leitura ao produzir novos sentidos e significados. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica realizada na BRAPCI e no Google Acadêmico, que enfoca a dimensão estética da competência em informação, a leitura da imagem e as potencialidades do livro de imagem. Pode-se inferir que as experiências de leitura do livro de imagem podem aprimorar a competência em informação e tornar o ato de ler mais instigante, divertido e interessante.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2019-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/15196110.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 10 n. 1 (2019); 130-1462178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961/153407Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Ana PaulaAlcará, Adriana Rosecler2020-05-07T21:34:35ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem The aesthetic dimension of information literacy and the reading of the picture book |
title |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
spellingShingle |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem Pereira, Ana Paula Information literacy Aesthetic dimension Image reading Picture book Competência em informação Dimensão estética Leitura de imagem Livro de imagem |
title_short |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
title_full |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
title_fullStr |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
title_full_unstemmed |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
title_sort |
A dimensão estética da competência em informação e a leitura do livro de imagem |
author |
Pereira, Ana Paula |
author_facet |
Pereira, Ana Paula Alcará, Adriana Rosecler |
author_role |
author |
author2 |
Alcará, Adriana Rosecler |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ana Paula Alcará, Adriana Rosecler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information literacy Aesthetic dimension Image reading Picture book Competência em informação Dimensão estética Leitura de imagem Livro de imagem |
topic |
Information literacy Aesthetic dimension Image reading Picture book Competência em informação Dimensão estética Leitura de imagem Livro de imagem |
description |
The picture book is a narrative that gives the reader a different reading experience. To give meaning to the text, it is necessary to relate the personal repertoire, the living forms and experiences to the visual and aesthetic aspects, because to the extent that the reader attributes meanings, exercises the imagination and creativity. This study analyzes the way in which the reading of the picture book can provide information literacy. It is assumed that the book of images favors the aesthetic dimension of information literacy in view of the reader's re-signification of reading in producing new senses and meanings. It is a bibliographical research made at BRAPCI and Google Scholar that focuses on the aesthetic dimension of information literacy, the reading of the image and the potentialities of the picture book. It can be inferred that the reading experiences of the picture book can improve the information literacy and makes the act of reading more thought-provoking, fun and interesting. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961 10.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146 |
url |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-2075.v10i1p130-146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/151961/153407 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 10 n. 1 (2019); 130-146 2178-2075 reponame:InCID instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
InCID |
collection |
InCID |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1787713839477817344 |