Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Cláudia Luíza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InCID
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593
Resumo: Information Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes.
id USP-15_bf354ee893ce182d47faefbcb2d29d2f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/191593
network_acronym_str USP-15
network_name_str InCID
repository_id_str
spelling Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagemInformational literacy and learning styles: new look at the teaching-learning processInformation literacyLearning stylesTeaching-learning processLetramento informacionalEstilo de arendizagemProcesso ensino-aprendizagemInformation Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes.O Letramento Informacional (LI) compõe-se um processo que integra ações de localizar, selecionar, acessar, organizar, usar a informação e, assim, gerar conhecimento, visando à tomada de decisão e à resolução de problemas. Os Estilos de Aprendizagem (EA) é a forma preferencial de como o indivíduo se relaciona com as condições de aprendizagem. O argumento principal proposto, aqui, é que, na aplicação de atividades de LI, a identificação dos EA pode contribuir para o aprimoramento das práticas realizadas no contexto educacional. É ainda defendida a ideia de que o estudante letrado informacionalmente apresenta melhores condições de autonomia e de criticidade. O presente artigo é recorte de pesquisa de doutorado em desenvolvimento e constitui-se em uma revisão de literatura do tipo narrativa. Objetiva apresentar o conceito, a importância e a evolução temporal do Letramento Informacional, bem como apontar o conceito de Estilos de Aprendizagem e a contribuição do LI e dos EA para o desenvolvimento de novas práticas no processo ensino-aprendizagem. Entende-se, pois, que o Letramento Informacional promove o protagonismo do sujeito em face à busca e ao uso da informação, enquanto que os Estilos de Aprendizagem, quando identificados, podem ser utilizados como estratégias de melhoria na aplicação de atividades de LI.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/19159310.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 14 n. 1 (2023); 48-662178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/204918https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/195830Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Cláudia LuízaGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias 2024-05-24T10:32:39Zoai:revistas.usp.br:article/191593Revistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUBhttp://www.revistas.usp.br/incid/oaiclaudiomarcondes@ffclrp.usp.br||santarem@usp.br|| sumeire@ffclrp.usp.br2178-20752178-2075opendoar:2024-05-24T10:32:39InCID - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
Informational literacy and learning styles: new look at the teaching-learning process
title Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
spellingShingle Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
Marques, Cláudia Luíza
Information literacy
Learning styles
Teaching-learning process
Letramento informacional
Estilo de arendizagem
Processo ensino-aprendizagem
title_short Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
title_full Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
title_fullStr Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
title_sort Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
author Marques, Cláudia Luíza
author_facet Marques, Cláudia Luíza
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_role author
author2 Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Cláudia Luíza
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Learning styles
Teaching-learning process
Letramento informacional
Estilo de arendizagem
Processo ensino-aprendizagem
topic Information literacy
Learning styles
Teaching-learning process
Letramento informacional
Estilo de arendizagem
Processo ensino-aprendizagem
description Information Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593
10.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66
url https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/204918
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/195830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 14 n. 1 (2023); 48-66
2178-2075
reponame:InCID
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str InCID
collection InCID
repository.name.fl_str_mv InCID - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv claudiomarcondes@ffclrp.usp.br||santarem@usp.br|| sumeire@ffclrp.usp.br
_version_ 1800237546970546176