Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | InCID |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593 |
Resumo: | Information Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes. |
id |
USP-15_bf354ee893ce182d47faefbcb2d29d2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/191593 |
network_acronym_str |
USP-15 |
network_name_str |
InCID |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagemInformational literacy and learning styles: new look at the teaching-learning processInformation literacyLearning stylesTeaching-learning processLetramento informacionalEstilo de arendizagemProcesso ensino-aprendizagemInformation Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes.O Letramento Informacional (LI) compõe-se um processo que integra ações de localizar, selecionar, acessar, organizar, usar a informação e, assim, gerar conhecimento, visando à tomada de decisão e à resolução de problemas. Os Estilos de Aprendizagem (EA) é a forma preferencial de como o indivíduo se relaciona com as condições de aprendizagem. O argumento principal proposto, aqui, é que, na aplicação de atividades de LI, a identificação dos EA pode contribuir para o aprimoramento das práticas realizadas no contexto educacional. É ainda defendida a ideia de que o estudante letrado informacionalmente apresenta melhores condições de autonomia e de criticidade. O presente artigo é recorte de pesquisa de doutorado em desenvolvimento e constitui-se em uma revisão de literatura do tipo narrativa. Objetiva apresentar o conceito, a importância e a evolução temporal do Letramento Informacional, bem como apontar o conceito de Estilos de Aprendizagem e a contribuição do LI e dos EA para o desenvolvimento de novas práticas no processo ensino-aprendizagem. Entende-se, pois, que o Letramento Informacional promove o protagonismo do sujeito em face à busca e ao uso da informação, enquanto que os Estilos de Aprendizagem, quando identificados, podem ser utilizados como estratégias de melhoria na aplicação de atividades de LI.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/19159310.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 14 n. 1 (2023); 48-662178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/204918https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/195830Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Cláudia LuízaGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias 2024-05-24T10:32:39Zoai:revistas.usp.br:article/191593Revistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUBhttp://www.revistas.usp.br/incid/oaiclaudiomarcondes@ffclrp.usp.br||santarem@usp.br|| sumeire@ffclrp.usp.br2178-20752178-2075opendoar:2024-05-24T10:32:39InCID - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem Informational literacy and learning styles: new look at the teaching-learning process |
title |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
spellingShingle |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem Marques, Cláudia Luíza Information literacy Learning styles Teaching-learning process Letramento informacional Estilo de arendizagem Processo ensino-aprendizagem |
title_short |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
title_full |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
title_fullStr |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
title_sort |
Letramento informacional e estilos de aprendizagem: novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem |
author |
Marques, Cláudia Luíza |
author_facet |
Marques, Cláudia Luíza Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_role |
author |
author2 |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Cláudia Luíza Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information literacy Learning styles Teaching-learning process Letramento informacional Estilo de arendizagem Processo ensino-aprendizagem |
topic |
Information literacy Learning styles Teaching-learning process Letramento informacional Estilo de arendizagem Processo ensino-aprendizagem |
description |
Information Literacy (IL) consists in the actions of locating, selecting, accessing, organizing, and using information to generate knowledge while aiming at decision-making and problem-solving. Learning Styles (LS) are the preferred ways by which one relates to the learning conditions. Our main argument posits that identifying the LS involved in IL activities can improve educational practices. It also advocates that an information literate student presents higher levels of autonomy and critical thinking. This article is part of an ongoing doctoral research and assumes a narrative literature review character. It presents the concept and importance of IL, the concept of LS and their contributions to the development of new teaching-learning practices. Thus, LS, when identified and applied to IL, promote the subject’s protagonism in the search and use of information. However, bibliographic research showed the scarcity of studies that relate the aforementioned concepts and processes, verifying the need to further discuss the subject and to invest in research that contemplates the interrelations between these processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593 10.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66 |
url |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-2075.v14i1p48-66 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/204918 https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/191593/195830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cláudia Luíza Marques, Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 14 n. 1 (2023); 48-66 2178-2075 reponame:InCID instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
InCID |
collection |
InCID |
repository.name.fl_str_mv |
InCID - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
claudiomarcondes@ffclrp.usp.br||santarem@usp.br|| sumeire@ffclrp.usp.br |
_version_ |
1800237546970546176 |