Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia Aplicada |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046 |
Resumo: | In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added. |
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Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o BrasilMedindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasilaccountabilityschool-managementfamily backgroundrankingstructural model.accountabilitygestão-escolarbackground familiarrankingmodelo estrutural.In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added.Neste artigo propomos a criação de um indicador que reflita a qualidade da escola associada aos fatores escolares e que evite dois problemas encontrados em estudos anteriores: indicadores de proficiência em nível que refletem mais o background familiar do aluno do que a qualidade da escola; e estimações de valor adicionado muito sensíveis a erros de mensuração. Propomos indicadores que são obtidos através de um modelo estrutural em que se modela a variável latente de qualidade da escola de modo a corrigir o potencial viés dos estudos anteriores. Utilizamos dados brasileiros para aplicações desses indicadores e revisitamos a importância relativa dos fatores de família, escola e gestão. Os resultados mostramque o ordenamento das escolas pelos indicadores de qualidade difere do ordenamento obtido pelos indicadores com a proficiência em nível e é menos instável do que o ordenamento obtido a partir dos indicadores de valor adicionado puro.Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2015-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/10604610.1590/1413-8050/ea143472Economia Aplicada; Vol. 19 No. 3 (2015); 541-574Economia Aplicada; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 541-574Economia Aplicada; v. 19 n. 3 (2015); 541-5741980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046/104698Copyright (c) 2015 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessCuri, Andréa ZaituneSouza, André Portela de2016-02-03T17:12:25Zoai:revistas.usp.br:article/106046Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:17:04.353192Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false |
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In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added. |
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