Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Curi, Andréa Zaitune
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Souza, André Portela de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Economia Aplicada
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046
Resumo: In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added.
id USP-21_62db7c14ef68603b7b9ece37410dd532
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/106046
network_acronym_str USP-21
network_name_str Economia Aplicada
repository_id_str
spelling Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o BrasilMedindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasilaccountabilityschool-managementfamily backgroundrankingstructural model.accountabilitygestão-escolarbackground familiarrankingmodelo estrutural.In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added.Neste artigo propomos a criação de um indicador que reflita a qualidade da escola associada aos fatores escolares e que evite dois problemas encontrados em estudos anteriores: indicadores de proficiência em nível que refletem mais o background familiar do aluno do que a qualidade da escola; e estimações de valor adicionado muito sensíveis a erros de mensuração. Propomos indicadores que são obtidos através de um modelo estrutural em que se modela a variável latente de qualidade da escola de modo a corrigir o potencial viés dos estudos anteriores. Utilizamos dados brasileiros para aplicações desses indicadores e revisitamos a importância relativa dos fatores de família, escola e gestão. Os resultados mostramque o ordenamento das escolas pelos indicadores de qualidade difere do ordenamento obtido pelos indicadores com a proficiência em nível e é menos instável do que o ordenamento obtido a partir dos indicadores de valor adicionado puro.Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2015-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/10604610.1590/1413-8050/ea143472Economia Aplicada; Vol. 19 No. 3 (2015); 541-574Economia Aplicada; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 541-574Economia Aplicada; v. 19 n. 3 (2015); 541-5741980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046/104698Copyright (c) 2015 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessCuri, Andréa ZaituneSouza, André Portela de2016-02-03T17:12:25Zoai:revistas.usp.br:article/106046Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:17:04.353192Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
title Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
spellingShingle Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
Curi, Andréa Zaitune
accountability
school-management
family background
ranking
structural model.
accountability
gestão-escolar
background familiar
ranking
modelo estrutural.
title_short Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
title_full Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
title_fullStr Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
title_full_unstemmed Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
title_sort Medindo a Qualidade das Escolas: Evidências para o Brasil
author Curi, Andréa Zaitune
author_facet Curi, Andréa Zaitune
Souza, André Portela de
author_role author
author2 Souza, André Portela de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Curi, Andréa Zaitune
Souza, André Portela de
dc.subject.por.fl_str_mv accountability
school-management
family background
ranking
structural model.
accountability
gestão-escolar
background familiar
ranking
modelo estrutural.
topic accountability
school-management
family background
ranking
structural model.
accountability
gestão-escolar
background familiar
ranking
modelo estrutural.
description In this paper, we propose the creation of an index that reflects the quality of school associated with school factors and avoids two problems found in previous studies: indicators of proficiency level that reflect more the family background of the student than school quality; and estimations of value added very sensitive to measurement errors. Thus, indicators are obtained through a structural model that models the latent variable quality of the school to correct the potential bias of previous studies. We used Brazilian data for applications of such indicators and we revisited the factors of family, school and management. The results show that the ranking of schools by quality indicators differs fromthe ordering obtained by the indicators with the proficiency level and is less volatile than the ordering obtained from the indicators of value added.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046
10.1590/1413-8050/ea143472
url https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046
identifier_str_mv 10.1590/1413-8050/ea143472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106046/104698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Economia Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Economia Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP
dc.source.none.fl_str_mv Economia Aplicada; Vol. 19 No. 3 (2015); 541-574
Economia Aplicada; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 541-574
Economia Aplicada; v. 19 n. 3 (2015); 541-574
1980-5330
1413-8050
reponame:Economia Aplicada
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Economia Aplicada
collection Economia Aplicada
repository.name.fl_str_mv Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revecap@usp.br
_version_ 1800221695513985024