Formation of functional classes of musical stimuli
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7169 |
Resumo: | This experiment aimed to verify the effect of discriminative training on the formation of functional classes of melodies, with different modes and tempos. Nine students attending the 2nd period of undergraduate psychology program were divided in three groups: Mode, Tempo and Mixed. The software SomPsi, specifically designed for this study, trained the participants and generated reports with information about performances in the four stages of the procedure. The proposed training was efficient for the formation of functional classes of sound stimuli. We observed that stimuli grouped by tempo were more easily discriminated than those grouped by melody. Combined manipulation of the two proprieties, in convergent condition, permitted participants' superior performance. The rapid formation of functional classes and equivalent musical stimuli, as from automated teaching of conditional musical stimuli relations, indicates the possibility of using this procedure in introduction to music. |
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Formation of functional classes of musical stimuli Formación de clases funcionales de estímulos musicales Formação de classes funcionais de estímulos musicais música^i1^spsicolopsicologia experimentalanálise do comportamentomúsica^i3^spsicolopsicología experimentalanálisis de la conductamusic^i2^spsycholexperimental psychologybehavioral assessment This experiment aimed to verify the effect of discriminative training on the formation of functional classes of melodies, with different modes and tempos. Nine students attending the 2nd period of undergraduate psychology program were divided in three groups: Mode, Tempo and Mixed. The software SomPsi, specifically designed for this study, trained the participants and generated reports with information about performances in the four stages of the procedure. The proposed training was efficient for the formation of functional classes of sound stimuli. We observed that stimuli grouped by tempo were more easily discriminated than those grouped by melody. Combined manipulation of the two proprieties, in convergent condition, permitted participants' superior performance. The rapid formation of functional classes and equivalent musical stimuli, as from automated teaching of conditional musical stimuli relations, indicates the possibility of using this procedure in introduction to music. El objetivo de este experimento fue verificar el efecto del entrenamiento discriminatorio sobre la formación de clases funcionales de melodías en diversos modos y andamientos. Nueve estudiantes del segundo año de graduación en psicología, divididos en tres grupos: Modo, Andamiento y Mixta. El software SomPsi, producido específicamente para este estudio entrenó a los participantes y generó relatos con informaciones sobre las actuaciones en las cuatro fases del procedimiento. El entrenamiento propuesto se mostró eficiente para la formación de las clases funcionales de estímulos sonoros musicales. Se observó que la agrupación de estímulos por la propiedad tiempo fue más fácilmente discriminada que los agrupados por la melodía. La combinación de la manipulación de las dos propiedades en condición convergente, tiene un rendimiento superior de los participantes. La rápida formación de clases funcionales y de los estímulos musicales equivalentes de procedimientos automatizados para la enseñanza de condicionar las relaciones entre los estímulos musicales, indica la posibilidad de utilizar este procedimiento en la introducción a la música. O objetivo deste experimento foi verificar o efeito do treino discriminativo sobre a formação de classes funcionais de melodias em andamentos e modos diferentes. Nove estudantes universitários do 2° período da graduação em Psicologia foram divididos em três grupos: Modo, Andamento ou Misto. O software SomPsi, produzido especialmente para este estudo, treinou os participantes e gerou relatórios com informações sobre os desempenhos, nas quatro fases do procedimento. O treino proposto mostrou-se eficiente para a formação das classes funcionais de estímulos sonoros musicais. Observou-se que agrupamentos de estímulos pela propriedade andamento foram mais facilmente discriminados que os agrupados pela melodia. A manipulação combinada das duas propriedades, em condição convergente, permitiu desempenho superior dos participantes. A rápida formação de classes funcionais e equivalentes de estímulos musicais, a partir de procedimentos de ensino automatizado de relações condicionais entre estímulos musicais, indica a possibilidade de uso desse procedimento na iniciação à música. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/716910.1590/S0103-863X2009000100007Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 42 (2009); 47-58 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 42 (2009); 47-58 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 42 (2009); 47-58 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7169/8652Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alex RobertoBorloti, Elizeu Batista2012-05-03T14:11:28Zoai:revistas.usp.br:article/7169Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T14:11:28Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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