Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777 |
Resumo: | This paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children. |
id |
USP-22_3b307472d19ebdaf316d8ca808f51bde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/224777 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com BebêsInteraction Dynamics with Babies During Shared Reading PracticesDinámicas de Interacción con Bebés durante Momentos de Lectura CompartidaReadingChildhood developmentPragmaticsInfantsLecturaDesarrollo infantilPragmáticaBebésLeituraDesenvolvimento infantilPragmáticaBebêsThis paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children.Este artículo tuvo como objetivo examinar la dinámica de la tríada bebé-maestra-libro durante la lectura compartida en una Escuela de Educación Infantil con el fin de explicar cómo las prácticas docentes educativas pueden potenciar las experiencias iniciales de lectura y los procesos de desarrollo en la Primera Infancia. En este estudio participó una bebé de diez meses y una maestra y como instrumento de recolección de datos se utilizó la grabación en video de los momentos de lectura y posteriormente estas sesiones fueron ponderadas a través del análisis microgenético. A partir del análisis de los datos presentes en este caso, se identificó la emergencia de indicadores cualitativos que favorecen la participación de la bebé en la actividad, siendo más frecuentes la mediación y las acciones educativas de la docente, así como el uso del libro. El uso efectivo del libro objeto con la bebé ha contribuido a cambios cualitativos en el desarrollo y aprendizaje de los niños y enfatiza el incentivo de compartir la lectura con otros niños pequeños.Este estudo teve como objetivo examinar a dinâmica da tríade bebê-professora-livro durante a leitura compartilhada em uma Escola de Educação Infantil a fim de explicar como as práticas educativas de ensino potencializam experiências iniciais de leitura e processos de desenvolvimento na Primeira Infância. Uma bebê de dez meses e uma professora participaram desse estudo e como instrumento para coleta de dados foi utilizado a vídeogravação de momentos de leitura e posteriormente essas sessões foram ponderadas através da análise microgenética. A partir das análises dos dados presentes no caso detalhado, identificou-se a emergência de indicadores qualitativos que favoreceram o engajamento da bebê na atividade, sendo que a mediação e ações educativas da professora e do uso do livro foram mais frequentes. O uso efetivo do livro-objeto pode ter contribuído para mudanças qualitativas no desenvolvimento e aprendizagem da bebê e enfatiza a necessidade de incentivar o compartilhamento da leitura nessas idades.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2024-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/22477710.1590/1982-4327e3338Paidéia (Ribeirão Preto); v. 33 (2023); e3338Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e33381982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204292https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204456Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco JoséNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco JoséNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco José2024-05-08T19:25:32Zoai:revistas.usp.br:article/224777Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2024-05-08T19:25:32Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês Interaction Dynamics with Babies During Shared Reading Practices Dinámicas de Interacción con Bebés durante Momentos de Lectura Compartida |
title |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
spellingShingle |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês Nascimento-Dias, Priscilla Reading Childhood development Pragmatics Infants Lectura Desarrollo infantil Pragmática Bebés Leitura Desenvolvimento infantil Pragmática Bebês |
title_short |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
title_full |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
title_fullStr |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
title_full_unstemmed |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
title_sort |
Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês |
author |
Nascimento-Dias, Priscilla |
author_facet |
Nascimento-Dias, Priscilla Mietto, Gabriela Sousa de Melo Rengifo-Herrera, Francisco José |
author_role |
author |
author2 |
Mietto, Gabriela Sousa de Melo Rengifo-Herrera, Francisco José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento-Dias, Priscilla Mietto, Gabriela Sousa de Melo Rengifo-Herrera, Francisco José Nascimento-Dias, Priscilla Mietto, Gabriela Sousa de Melo Rengifo-Herrera, Francisco José Nascimento-Dias, Priscilla Mietto, Gabriela Sousa de Melo Rengifo-Herrera, Francisco José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Childhood development Pragmatics Infants Lectura Desarrollo infantil Pragmática Bebés Leitura Desenvolvimento infantil Pragmática Bebês |
topic |
Reading Childhood development Pragmatics Infants Lectura Desarrollo infantil Pragmática Bebés Leitura Desenvolvimento infantil Pragmática Bebês |
description |
This paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777 10.1590/1982-4327e3338 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e3338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204292 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204456 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto) http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto) http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 33 (2023); e3338 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221829258805248 |