Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento-Dias, Priscilla
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mietto, Gabriela Sousa de Melo, Rengifo-Herrera, Francisco José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777
Resumo: This paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children.
id USP-22_3b307472d19ebdaf316d8ca808f51bde
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/224777
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com BebêsInteraction Dynamics with Babies During Shared Reading PracticesDinámicas de Interacción con Bebés durante Momentos de Lectura CompartidaReadingChildhood developmentPragmaticsInfantsLecturaDesarrollo infantilPragmáticaBebésLeituraDesenvolvimento infantilPragmáticaBebêsThis paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children.Este artículo tuvo como objetivo examinar la dinámica de la tríada bebé-maestra-libro durante la lectura compartida en una Escuela de Educación Infantil con el fin de explicar cómo las prácticas docentes educativas pueden potenciar las experiencias iniciales de lectura y los procesos de desarrollo en la Primera Infancia. En este estudio participó una bebé de diez meses y una maestra y como instrumento de recolección de datos se utilizó la grabación en video de los momentos de lectura y posteriormente estas sesiones fueron ponderadas a través del análisis microgenético. A partir del análisis de los datos presentes en este caso, se identificó la emergencia de indicadores cualitativos que favorecen la participación de la bebé en la actividad, siendo más frecuentes la mediación y las acciones educativas de la docente, así como el uso del libro. El uso efectivo del libro objeto con la bebé ha contribuido a cambios cualitativos en el desarrollo y aprendizaje de los niños y enfatiza el incentivo de compartir la lectura con otros niños pequeños.Este estudo teve como objetivo examinar a dinâmica da tríade bebê-professora-livro durante a leitura compartilhada em uma Escola de Educação Infantil a fim de explicar como as práticas educativas de ensino potencializam experiências iniciais de leitura e processos de desenvolvimento na Primeira Infância. Uma bebê de dez meses e uma professora participaram desse estudo e como instrumento para coleta de dados foi utilizado a vídeogravação de momentos de leitura e posteriormente essas sessões foram ponderadas através da análise microgenética. A partir das análises dos dados presentes no caso detalhado, identificou-se a emergência de indicadores qualitativos que favoreceram o engajamento da bebê na atividade, sendo que a mediação e ações educativas da professora e do uso do livro foram mais frequentes. O uso efetivo do livro-objeto pode ter contribuído para mudanças qualitativas no desenvolvimento e aprendizagem da bebê e enfatiza a necessidade de incentivar o compartilhamento da leitura nessas idades.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2024-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/22477710.1590/1982-4327e3338Paidéia (Ribeirão Preto); v. 33 (2023); e3338Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e33381982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204292https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204456Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco JoséNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco JoséNascimento-Dias, PriscillaMietto, Gabriela Sousa de MeloRengifo-Herrera, Francisco José2024-05-08T19:25:32Zoai:revistas.usp.br:article/224777Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2024-05-08T19:25:32Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
Interaction Dynamics with Babies During Shared Reading Practices
Dinámicas de Interacción con Bebés durante Momentos de Lectura Compartida
title Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
spellingShingle Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
Nascimento-Dias, Priscilla
Reading
Childhood development
Pragmatics
Infants
Lectura
Desarrollo infantil
Pragmática
Bebés
Leitura
Desenvolvimento infantil
Pragmática
Bebês
title_short Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
title_full Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
title_fullStr Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
title_full_unstemmed Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
title_sort Dinâmicas de Interação em Situações de Leitura Compartilhada com Bebês
author Nascimento-Dias, Priscilla
author_facet Nascimento-Dias, Priscilla
Mietto, Gabriela Sousa de Melo
Rengifo-Herrera, Francisco José
author_role author
author2 Mietto, Gabriela Sousa de Melo
Rengifo-Herrera, Francisco José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento-Dias, Priscilla
Mietto, Gabriela Sousa de Melo
Rengifo-Herrera, Francisco José
Nascimento-Dias, Priscilla
Mietto, Gabriela Sousa de Melo
Rengifo-Herrera, Francisco José
Nascimento-Dias, Priscilla
Mietto, Gabriela Sousa de Melo
Rengifo-Herrera, Francisco José
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Childhood development
Pragmatics
Infants
Lectura
Desarrollo infantil
Pragmática
Bebés
Leitura
Desenvolvimento infantil
Pragmática
Bebês
topic Reading
Childhood development
Pragmatics
Infants
Lectura
Desarrollo infantil
Pragmática
Bebés
Leitura
Desenvolvimento infantil
Pragmática
Bebês
description This paper examines the triadic dynamics of baby-teacher-book during shared reading in an Early Childhood Education School to explain how educational teaching practices can enhance initial reading experiences and development processes in Early Childhood. A ten-months-old baby and a teacher participated in this study and, as an instrument for data collection, reading situations were registered and later these sessions were weighted through use of microgenetic analysis. From the analysis of the data present in the detailed case, it was identified the emergence of qualitative indicators that favoured the involvement of the baby in the activity, the mediation and educational actions of the teacher and the use of the book were more frequent. The effective use of the object book with that baby has contributed to qualitative changes in the baby’s development and learning and emphasizes the incentive to share reading with other children.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777
10.1590/1982-4327e3338
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e3338
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204292
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/224777/204456
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 33 (2023); e3338
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 33 (2023); e3338
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221829258805248