Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955 |
Resumo: | The motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure. |
id |
USP-22_3d92f5005f8f683d953bd817adb1f6a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/203955 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamentalMotivación para aprender, habilidades socioemocionales y desempeño escolar en alumnos de primariaLearning motivation, socioemotional skills and school achievement in elementary school studentsSocializaçãoMotivaçãoRendimento escolarRevisão de literaturaSocializaciónMotivaciónRendimiento escolarRevisión de literaturaSocializationMotivationAcademic achievementLiterature reviewThe motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure.A motivação para aprender é um elemento impulsionador do comportamento do aluno, atuando de modo subjacente à resolução de demandas escolares, porquanto exerce influência no desenvolvimento e expressão das competências socioemocionais e desempenho escolar. Este estudo teve como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura sobre a relação entre a motivação para aprender, as competências socioemocionais e o desempenho escolar em crianças matriculadas no ensino fundamental. Foram examinados 9.631 resumos das bases ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS e Web of Science, finalizando com 44 estudos. Os achados indicaram uma relação positiva entre os três construtos, corroborando a literatura sobre os benefícios de vários indicadores de bem-estar escolar e psicológico de crianças e adolescentes para potencializar a aprendizagem e o desempenho escolar. Ressalta-se que as interações aluno-família e aluno-professor podem favorecer ao sucesso ou insucesso do aluno. La Motivación para Aprender es un elemento impulsor del comportamiento de los estudiantes, actuando como una forma subyacente de resolver las demandas escolares, ya que influye en el desarrollo y expresión de las habilidades socioemocionales y el rendimiento escolar. Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión sistemática de la literatura sobre la relación entre la motivación para aprender, las habilidades socioemocionales y el rendimiento escolar en niños matriculados en la escuela primaria. Se examinaron 9631 resúmenes, de las bases ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS y Web of Science, y finalizó con 44 estudios. Los hallazgos indicaron una relación positiva entre los tres constructos, corroborando la literatura sobre los beneficios de diversos indicadores de bienestar escolar y psicológico de niños y adolescentes para potenciar el aprendizaje y rendimiento escolar. Además, las interacciones alumno-familia y alumno-profesor pueden favorecer el éxito o el fracaso de los alumnos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2022-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/20395510.1590/1982-4327e3232Paidéia (Ribeirão Preto); v. 32 (2022); e3232Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e32321982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187630https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187629http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChiappetta-Santana, Leilane Henriette BarretoJesuíno, Ana Deyvis Santos AraújoCosta, Ariela Raissa2022-10-31T18:20:19Zoai:revistas.usp.br:article/203955Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2022-10-31T18:20:19Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental Motivación para aprender, habilidades socioemocionales y desempeño escolar en alumnos de primaria Learning motivation, socioemotional skills and school achievement in elementary school students |
title |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
spellingShingle |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto Socialização Motivação Rendimento escolar Revisão de literatura Socialización Motivación Rendimiento escolar Revisión de literatura Socialization Motivation Academic achievement Literature review |
title_short |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
title_full |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
title_fullStr |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
title_sort |
Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental |
author |
Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto |
author_facet |
Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo Costa, Ariela Raissa |
author_role |
author |
author2 |
Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo Costa, Ariela Raissa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo Costa, Ariela Raissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socialização Motivação Rendimento escolar Revisão de literatura Socialización Motivación Rendimiento escolar Revisión de literatura Socialization Motivation Academic achievement Literature review |
topic |
Socialização Motivação Rendimento escolar Revisão de literatura Socialización Motivación Rendimiento escolar Revisión de literatura Socialization Motivation Academic achievement Literature review |
description |
The motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955 10.1590/1982-4327e3232 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e3232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187630 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187629 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 32 (2022); e3232 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221836463570944 |