Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo, Costa, Ariela Raissa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955
Resumo: The motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure.
id USP-22_3d92f5005f8f683d953bd817adb1f6a6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/203955
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamentalMotivación para aprender, habilidades socioemocionales y desempeño escolar en alumnos de primariaLearning motivation, socioemotional skills and school achievement in elementary school studentsSocializaçãoMotivaçãoRendimento escolarRevisão de literaturaSocializaciónMotivaciónRendimiento escolarRevisión de literaturaSocializationMotivationAcademic achievementLiterature reviewThe motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure.A motivação para aprender é um elemento impulsionador do comportamento do aluno, atuando de modo subjacente à resolução de demandas escolares, porquanto exerce influência no desenvolvimento e expressão das competências socioemocionais e desempenho escolar. Este estudo teve como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura sobre a relação entre a motivação para aprender, as competências socioemocionais e o desempenho escolar em crianças matriculadas no ensino fundamental. Foram examinados 9.631 resumos das bases ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS e Web of Science, finalizando com 44 estudos. Os achados indicaram uma relação positiva entre os três construtos, corroborando a literatura sobre os benefícios de vários indicadores de bem-estar escolar e psicológico de crianças e adolescentes para potencializar a aprendizagem e o desempenho escolar. Ressalta-se que as interações aluno-família e aluno-professor podem favorecer ao sucesso ou insucesso do aluno. La Motivación para Aprender es un elemento impulsor del comportamiento de los estudiantes, actuando como una forma subyacente de resolver las demandas escolares, ya que influye en el desarrollo y expresión de las habilidades socioemocionales y el rendimiento escolar. Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión sistemática de la literatura sobre la relación entre la motivación para aprender, las habilidades socioemocionales y el rendimiento escolar en niños matriculados en la escuela primaria. Se examinaron 9631 resúmenes, de las bases ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS y Web of Science, y finalizó con 44 estudios. Los hallazgos indicaron una relación positiva entre los tres constructos, corroborando la literatura sobre los beneficios de diversos indicadores de bienestar escolar y psicológico de niños y adolescentes para potenciar el aprendizaje y rendimiento escolar. Además, las interacciones alumno-familia y alumno-profesor pueden favorecer el éxito o el fracaso de los alumnos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2022-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/20395510.1590/1982-4327e3232Paidéia (Ribeirão Preto); v. 32 (2022); e3232Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e32321982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187630https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187629http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChiappetta-Santana, Leilane Henriette BarretoJesuíno, Ana Deyvis Santos AraújoCosta, Ariela Raissa2022-10-31T18:20:19Zoai:revistas.usp.br:article/203955Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2022-10-31T18:20:19Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
Motivación para aprender, habilidades socioemocionales y desempeño escolar en alumnos de primaria
Learning motivation, socioemotional skills and school achievement in elementary school students
title Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
spellingShingle Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto
Socialização
Motivação
Rendimento escolar
Revisão de literatura
Socialización
Motivación
Rendimiento escolar
Revisión de literatura
Socialization
Motivation
Academic achievement
Literature review
title_short Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
title_full Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
title_fullStr Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
title_full_unstemmed Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
title_sort Motivação para aprender, competências socioemocionais e desempenho escolar no ensino fundamental
author Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto
author_facet Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto
Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo
Costa, Ariela Raissa
author_role author
author2 Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo
Costa, Ariela Raissa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chiappetta-Santana, Leilane Henriette Barreto
Jesuíno, Ana Deyvis Santos Araújo
Costa, Ariela Raissa
dc.subject.por.fl_str_mv Socialização
Motivação
Rendimento escolar
Revisão de literatura
Socialización
Motivación
Rendimiento escolar
Revisión de literatura
Socialization
Motivation
Academic achievement
Literature review
topic Socialização
Motivação
Rendimento escolar
Revisão de literatura
Socialización
Motivación
Rendimiento escolar
Revisión de literatura
Socialization
Motivation
Academic achievement
Literature review
description The motivation to learn is an element that drives student behavior and acts as a subjacent solving school demands, as well it influences the development and expression of socioemotional skills and school performance. This research constitutes a systematic review of the literature that investigated the relationship between motivation to learn, socioemotional skills and school performance in children enrolled in elementary school. A total of 9,631 abstracts from the ASSIA, EDUC, ERIC, PsycArticles, Science Direct, SCOPUS and Web of Science databases were examined, ending with 44 studies. The findings indicated a positive relationship between the three constructs, corroborating the literature that illustrates the benefits of various indicators of school and psychological well-being of children and adolescents to enhance learning and school performance. It is noteworthy that student-family and student-teacher interactions can favor student success or failure.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955
10.1590/1982-4327e3232
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e3232
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187630
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/203955/187629
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 32 (2022); e3232
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 32 (2022); e3232
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221836463570944