Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pardo, Maria Benedita Lima
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Colnago, Neucideia Aparecida Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7286
Resumo: This research aims to analyze how the students from two master's science Education Courses from two public Universities (courses A e B) evaluated their research capacity on under graduation and master's science courses. The questioners were applied to 28 students on the second years from both of courses. The data were submitted to the content analysis. The results showed that the profile of students from the course B was similar to the one expected by support research agencies as well their work condition on master's science course. Most of them also had scientific experience during under graduation course. Students in both Education Courses evaluated positively their scientific capacity (good, very good and excellent). On the phases of development of the scientific research some students from the course A had answered "not worked" in several phases. Those results could be utilized to improve de the research capacity process.
id USP-22_4111d36486a3ab46cf990a324a329881
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7286
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação Research capacity: results of graduates course in education La formación del investigador: resultados de programas de postgrado en educación pesquisa científicapós-graduaçãoaprendizageminvestigación científicapost graduaciónaprendizajescientific researchpostgraduated traininglearning This research aims to analyze how the students from two master's science Education Courses from two public Universities (courses A e B) evaluated their research capacity on under graduation and master's science courses. The questioners were applied to 28 students on the second years from both of courses. The data were submitted to the content analysis. The results showed that the profile of students from the course B was similar to the one expected by support research agencies as well their work condition on master's science course. Most of them also had scientific experience during under graduation course. Students in both Education Courses evaluated positively their scientific capacity (good, very good and excellent). On the phases of development of the scientific research some students from the course A had answered "not worked" in several phases. Those results could be utilized to improve de the research capacity process. Con el objetivo de evaluar la formación en investigación durante la universidad y los post-grados de alumnos de dos cursos de Maestría en Educación (cursos A y B) fueron entrevistados 28 alumnos del segundo año de ambos cursos y los datos fueron analizados considerando el contenido. Los resultados indican que los alumnos del curso B se adaptan mejor al perfil deseado por las agencias patrocinadoras y también a los trabajos de Maestría. Vale resaltar que la mayoría de los alumnos ya había hecho la iniciación científica antes. Los alumnos de ambas universidades optaron con mayor frecuencia, por la evaluación de las etapas de aprendizaje de la investigación utilizando las categorías Bueno, Muy Bueno y Excelente. En relación a las etapas de ejecución de la investigación sobresalió el número de respuestas "no ha trabajado" por los alumnos del curso A. Estos resultados pueden ser utilizados para mejorar el proceso de formación del investigador. O objetivo desta pesquisa foi analisar como alunos de dois cursos de mestrado na área de Educação avaliam sua formação em pesquisa na graduação e na pós-graduação (cursos A e B). Foram aplicados questionários a 28 alunos de mestrado do segundo ano de ambos os cursos. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. Os resultados indicaram que os alunos do curso B se adequaram melhor ao perfil esperado pelas agências de fomento, assim como sua condição de trabalho no mestrado. Além disso, um maior número deles havia realizado iniciação científica. Em relação à avaliação das etapas de aprendizagem de pesquisa os alunos de ambas as universidades optaram, com maior frequência, pelas categorias: Bom, Muito bom e Excelente. Em relação às etapas de execução da pesquisa sobressaiu o grande número de respostas "não trabalhou" pelos alunos do curso A. Tais resultados podem ser utilizados para aperfeiçoamento do processo de formação do pesquisador. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/728610.1590/S0103-863X2011000200011Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 49 (2011); 237-246 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 49 (2011); 237-246 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 49 (2011); 237-246 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7286/8769Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessPardo, Maria Benedita LimaColnago, Neucideia Aparecida Silva2012-05-03T17:32:55Zoai:revistas.usp.br:article/7286Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:32:55Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
Research capacity: results of graduates course in education
La formación del investigador: resultados de programas de postgrado en educación
title Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
spellingShingle Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
Pardo, Maria Benedita Lima
pesquisa científica
pós-graduação
aprendizagem
investigación científica
post graduación
aprendizaje
scientific research
postgraduated training
learning
title_short Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
title_full Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
title_fullStr Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
title_full_unstemmed Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
title_sort Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação
author Pardo, Maria Benedita Lima
author_facet Pardo, Maria Benedita Lima
Colnago, Neucideia Aparecida Silva
author_role author
author2 Colnago, Neucideia Aparecida Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pardo, Maria Benedita Lima
Colnago, Neucideia Aparecida Silva
dc.subject.por.fl_str_mv pesquisa científica
pós-graduação
aprendizagem
investigación científica
post graduación
aprendizaje
scientific research
postgraduated training
learning
topic pesquisa científica
pós-graduação
aprendizagem
investigación científica
post graduación
aprendizaje
scientific research
postgraduated training
learning
description This research aims to analyze how the students from two master's science Education Courses from two public Universities (courses A e B) evaluated their research capacity on under graduation and master's science courses. The questioners were applied to 28 students on the second years from both of courses. The data were submitted to the content analysis. The results showed that the profile of students from the course B was similar to the one expected by support research agencies as well their work condition on master's science course. Most of them also had scientific experience during under graduation course. Students in both Education Courses evaluated positively their scientific capacity (good, very good and excellent). On the phases of development of the scientific research some students from the course A had answered "not worked" in several phases. Those results could be utilized to improve de the research capacity process.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7286
10.1590/S0103-863X2011000200011
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7286
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2011000200011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7286/8769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 49 (2011); 237-246
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 49 (2011); 237-246
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 49 (2011); 237-246
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221832447524864