Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490 |
Resumo: | This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed. |
id |
USP-22_44404634dee209e40208fdedf712b918 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6490 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas A classification system of educative social skills Un sistema de categorías de habilidades sociales educativas Habilidades socialesRelaciones padres-niñosRelaciones madre-niñoInteracción profesor-estudianteDesarrollo infantilHabilidades sociaisRelações pais-criançaRelações mãe-criançaInteração professor-alunoDesenvolvimento infantilSocial skillsParent child relationsMother child relationsTeacher student interactionChildhood development This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed. Este estudio presenta un Sistema de Habilidades Sociales Educativas (SHSE), con clases y subclases aplicables a la tarea de los padres, maestros y cualquier persona comprometida con la promoción del desarrollo y aprendizaje del otro. La elaboración del SHSE empezó con el análisis de la literatura, la definición funcional de habilidades sociales educativas y una primera propuesta de clases y subclases, consecutivamente probada y mejorada en estudios empíricos de observación directa. Como resultado, presentase el SHSE, con definiciones, ejemplos e indicadores de viabilidad y confiabilidad. Si discuten algunas cuestiones y direcciones de la investigación para futuros estudios. Este estudo apresenta um Sistema de Habilidades Sociais Educativas (SHSE), com classes e subclasses aplicáveis à tarefa de pais, professores e demais pessoas comprometidas com a promoção do desenvolvimento e aprendizagem do outro. A elaboração do SHSE iniciou-se com a análise da literatura, a definição funcional de habilidades sociais educativas e uma primeira proposta de classes e subclasses, sucessivamente testadas e aperfeiçoadas em estudos empíricos de observação direta. Como resultado, apresenta-se a versão atual do SHSE, com definições, exemplos e indicadores de viabilidade e confiabilidade. São discutidas algumas questões e encaminhamentos de pesquisa para estudos futuros nessa temática. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/649010.1590/S0103-863X2008000300008Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 517-530 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490/7961Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDel Prette, Zilda Aparecida PereiraDel Prette, Almir2012-05-01T03:18:04Zoai:revistas.usp.br:article/6490Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:18:04Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas A classification system of educative social skills Un sistema de categorías de habilidades sociales educativas |
title |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
spellingShingle |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas Del Prette, Zilda Aparecida Pereira Habilidades sociales Relaciones padres-niños Relaciones madre-niño Interacción profesor-estudiante Desarrollo infantil Habilidades sociais Relações pais-criança Relações mãe-criança Interação professor-aluno Desenvolvimento infantil Social skills Parent child relations Mother child relations Teacher student interaction Childhood development |
title_short |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
title_full |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
title_fullStr |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
title_full_unstemmed |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
title_sort |
Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas |
author |
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira |
author_facet |
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira Del Prette, Almir |
author_role |
author |
author2 |
Del Prette, Almir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira Del Prette, Almir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habilidades sociales Relaciones padres-niños Relaciones madre-niño Interacción profesor-estudiante Desarrollo infantil Habilidades sociais Relações pais-criança Relações mãe-criança Interação professor-aluno Desenvolvimento infantil Social skills Parent child relations Mother child relations Teacher student interaction Childhood development |
topic |
Habilidades sociales Relaciones padres-niños Relaciones madre-niño Interacción profesor-estudiante Desarrollo infantil Habilidades sociais Relações pais-criança Relações mãe-criança Interação professor-aluno Desenvolvimento infantil Social skills Parent child relations Mother child relations Teacher student interaction Childhood development |
description |
This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490 10.1590/S0103-863X2008000300008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2008000300008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490/7961 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 517-530 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831708278784 |