Social representations of depression in the school context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447 |
Resumo: | This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed. |
id |
USP-22_61ddac935712697f07508c176516a387 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6447 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social representations of depression in the school context Representaciones sociales de la depresión en el contexto de la escuela Representações sociais da depressão no contexto escolar Depresión infantilRepresentaciones socialesEscuelaChildhood depressionSocial representationsSchoolDepressão infantilRepresentação socialEscola This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed. Esta investigación tiene el objetivo de aprender las representaciones sociales de la depresión elaboradas por niños del encino fundamental, en una escuela publica en Joao Pessoa-PB. Participaran 553 niños, de ambos los sexos en la faja de edad entre 7 y 12 años. Fueran utilizados como instrumento el CDI - Inventario de la Depresión Infantil, empreñando como screning en la selección de la muestra, y la técnica projetiva Dibujo - Historia con Tema, el cual fue analizada por el modelo propuesto por Coutinho. Los datos obtenidos evidencian que la depresión esta ancorada principalmente en los factores psicosociales, que son expuestos por los niños como falta de amigos, persona aislada y medo de ser rejitado. Esas asociaciones son resultados de vivencias de los niños, como también de informaciones y representaciones vinculadas a sus grupos. Los resultados muestran la necesidad de prácticas preventivas y educacionales en las instituciones de enseñanza con la finalidad de contribuir para una mejor cualidad de vida deses individuos. Esta pesquisa objetivou apreender as representações sociais da depressão elaboradas por crianças inseridas no Ensino Fundamental, em uma escola publica em João Pessoa-PB. Participaram 553 crianças, de ambos os sexos na faixa etária entre sete e doze anos. Foram utilizados como instrumentos o CDI - Inventário da Depressão Infantil, empregado como screening na seleção da amostra, e a técnica projetiva Desenho-Estória com Tema, o qual foi analisada pelo modelo proposto por Coutinho. Os dados obtidos evidenciam que a depressão está ancorada principalmente a fatores psicossociais, que são expostos pelas crianças como falta de amigos, pessoa isolada e medo de ser rejeitado. Essas associações são resultados das vivências das crianças, como também das informações e representações vinculados ao seu grupo de pertença. Os resultados implicam na necessidade de práticas preventivas e educacionais nas instituições de ensino com a finalidade de contribuir para uma melhor qualidade de vida desses indivíduos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/644710.1590/S0103-863X2007000300011Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 38 (2007); 417-430 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447/7918Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Karla Carolina SilveiraOliveira, Josevânia da Silva Cruz deCoutinho, Maria da Penha de LimaAraújo, Ludgleydson Fernandes de2012-05-01T03:04:56Zoai:revistas.usp.br:article/6447Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:04:56Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social representations of depression in the school context Representaciones sociales de la depresión en el contexto de la escuela Representações sociais da depressão no contexto escolar |
title |
Social representations of depression in the school context |
spellingShingle |
Social representations of depression in the school context Ribeiro, Karla Carolina Silveira Depresión infantil Representaciones sociales Escuela Childhood depression Social representations School Depressão infantil Representação social Escola |
title_short |
Social representations of depression in the school context |
title_full |
Social representations of depression in the school context |
title_fullStr |
Social representations of depression in the school context |
title_full_unstemmed |
Social representations of depression in the school context |
title_sort |
Social representations of depression in the school context |
author |
Ribeiro, Karla Carolina Silveira |
author_facet |
Ribeiro, Karla Carolina Silveira Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de Coutinho, Maria da Penha de Lima Araújo, Ludgleydson Fernandes de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de Coutinho, Maria da Penha de Lima Araújo, Ludgleydson Fernandes de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Karla Carolina Silveira Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de Coutinho, Maria da Penha de Lima Araújo, Ludgleydson Fernandes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Depresión infantil Representaciones sociales Escuela Childhood depression Social representations School Depressão infantil Representação social Escola |
topic |
Depresión infantil Representaciones sociales Escuela Childhood depression Social representations School Depressão infantil Representação social Escola |
description |
This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447 10.1590/S0103-863X2007000300011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2007000300011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447/7918 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 38 (2007); 417-430 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831229079552 |