School failure: who is to blame?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1994 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6000 |
Resumo: | This study discusses how academic failures are being interpreted as psychological problems. 131 Were analyzed cases from a Public Health Service at Ribeirão Preto, São Paulo. The predominance was 7-to 12-year-old male cases and the majority of complains (71,4%) were related as learning desabilities and school problems. The school is the main source to guide the cases towards psychological services. Although these data confirm others from this area, we are focusing the limited way the educators are interpreting academic failures from children and adolescents as psychological problems. |
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School failure: who is to blame? O fracasso escolar: a quem atribuir? Fracasso EscolarProblemas de AprendizagemSaúde PúblicaPsicologia ClínicaSchool FailureApprenticeship problemsPublic HealthClinic Psychology This study discusses how academic failures are being interpreted as psychological problems. 131 Were analyzed cases from a Public Health Service at Ribeirão Preto, São Paulo. The predominance was 7-to 12-year-old male cases and the majority of complains (71,4%) were related as learning desabilities and school problems. The school is the main source to guide the cases towards psychological services. Although these data confirm others from this area, we are focusing the limited way the educators are interpreting academic failures from children and adolescents as psychological problems. Este estudo analisa a questão da psicologização do fracasso escolar. Para isto foram analisados os motivos para 131 solicitações de atendimentos psicológicos à crianças e adolescentes, em um serviço público de saúde do município de Ribeirão Preto, São Paulo. O maior número de solicitações ocorreu em relação ao sexo masculino, e faixa etária de maior concentrção foi a de 7 a 12 anos,com 71,4 por cento de queixas de aprendizagem, todas ligadas a problemas de desajustes escolares. A principal fonte de encaminhamentos para esses atendimentos psicológicos foi a Escola. Com base nos dados obtidos neste e em outros estudos semelhantes discute-se o modo limitado como alguns educadores "a priori" interpretam os problemas escolares de crianças e adolescentes como psicológicos: questão da "psicologização" do fracaso escolar nos serviços básicos de saúde¹. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1994-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/600010.1590/S0103-863X1994000200004Paidéia (Ribeirão Preto); n. 7 (1994); 33-41 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 7 (1994); 33-41 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 7 (1994); 33-41 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6000/7531Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rosalina Carvalho da2012-04-30T00:42:44Zoai:revistas.usp.br:article/6000Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T00:42:44Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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