Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Löhr, Thaise
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/97064
Resumo: To refer to an object or event by providing its corresponding name is an important acquisition in the learning of verbal behavior. The relationship between the spoken name and its referent, called tact, is considered essential in the expansion of verbal repertoires in children. This study aimed to teach tact to four institutionalized children, aged between 26 and 29 months, with reduced exposure to verbal stimulation. The procedure introduced playful characteristics into the teaching of tact and the required repertoire, which was the emission of echoic responses, through procedures typically used to teach verbal repertoire for children with language delay. All children learned to tact (and echo). The procedure was effective in increasing the echoic repertoire and promoting the acquisition of the tact repertoire. These results confirm the literature that considers learning echoic repertoire to be a requirement for the acquisition of tact.
id USP-22_81c5a86b77aa539d93ca11d9f03e3c2d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/97064
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês Aprender Jugando: Resonar y Tantear en la Ampliación del Repertorio Verbal de Bebés Learning by Playing: Echo and Tact in Expanding the Verbal Repertoire of Infants To refer to an object or event by providing its corresponding name is an important acquisition in the learning of verbal behavior. The relationship between the spoken name and its referent, called tact, is considered essential in the expansion of verbal repertoires in children. This study aimed to teach tact to four institutionalized children, aged between 26 and 29 months, with reduced exposure to verbal stimulation. The procedure introduced playful characteristics into the teaching of tact and the required repertoire, which was the emission of echoic responses, through procedures typically used to teach verbal repertoire for children with language delay. All children learned to tact (and echo). The procedure was effective in increasing the echoic repertoire and promoting the acquisition of the tact repertoire. These results confirm the literature that considers learning echoic repertoire to be a requirement for the acquisition of tact. Referir-se ao objeto ou evento dizendo o nome correspondente é uma importante aquisição na aprendizagem do comportamento verbal. A relação entre o nome falado e seu referente, denominada tato, é considerada imprescindível na ampliação de repertórios verbais das crianças. Este trabalho teve por objetivo ensinar a tatear a quatro crianças acolhidas judicialmente, com reduzida exposição à estimulação verbal e com idades entre 26 e 29 meses. O procedimento introduziu características de brincadeira no ensino do tato, e do repertório requisito que era a emissão de reposta ecoica, em procedimentos empregados no ensino de repertório verbal para crianças com atraso de linguagem. Todas as crianças aprenderam a tatear (e ecoar). O procedimento foi eficaz para incrementar o repertório de ecoar e promover a aquisição do repertório de tatear. Os resultados confirmam a literatura que considera a aprendizagem de repertório ecoico como requisito na aquisição do tato. Una adquisición importante en el aprendizaje del comportamiento verbal es la de referirse al objeto o evento diciendo el nombre correspondiente. La relación entre el nombre hablado y su referente fue denominada tacto y es considerada imprescindible en la ampliación de repertorios verbales de los niños. El objetivo de este estudio fue enseñar cuatro bebés acogidos judicialmente a tantear, con exposición reducida a la estimulación verbal y con edades entre 26 y 29 meses. El procedimiento introdujo características de juego en la enseñanza del tacto y del repertorio requisito, que era la emisión de respuesta ecoica, en procedimientos empleados en la enseñanza de repertorio verbal para niños con atraso de lenguaje. Todos los niños aprendieron a tantear. El procedimiento fue eficaz para incrementar el repertorio del resonar y promover la adquisición del repertorio de tantear. Los resultados confirman la literatura que considera el aprendizaje del repertorio resonar como requisito para la adquisición del tacto. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/9706410.1590/1982-43272560201510Paidéia (Ribeirão Preto); v. 25 n. 60 (2015); 77-84Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 25 No. 60 (2015); 77-84Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 25 Núm. 60 (2015); 77-841982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/97064/96109Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessLöhr, Thaise Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara 2015-06-15T15:48:51Zoai:revistas.usp.br:article/97064Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2015-06-15T15:48:51Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
Aprender Jugando: Resonar y Tantear en la Ampliación del Repertorio Verbal de Bebés
Learning by Playing: Echo and Tact in Expanding the Verbal Repertoire of Infants
title Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
spellingShingle Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
Löhr, Thaise
title_short Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
title_full Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
title_fullStr Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
title_full_unstemmed Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
title_sort Aprender Brincando: Ecoar e Tatear na Ampliação do Repertório Verbal de Bebês
author Löhr, Thaise
author_facet Löhr, Thaise
Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
author_role author
author2 Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Löhr, Thaise
Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
description To refer to an object or event by providing its corresponding name is an important acquisition in the learning of verbal behavior. The relationship between the spoken name and its referent, called tact, is considered essential in the expansion of verbal repertoires in children. This study aimed to teach tact to four institutionalized children, aged between 26 and 29 months, with reduced exposure to verbal stimulation. The procedure introduced playful characteristics into the teaching of tact and the required repertoire, which was the emission of echoic responses, through procedures typically used to teach verbal repertoire for children with language delay. All children learned to tact (and echo). The procedure was effective in increasing the echoic repertoire and promoting the acquisition of the tact repertoire. These results confirm the literature that considers learning echoic repertoire to be a requirement for the acquisition of tact.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/97064
10.1590/1982-43272560201510
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/97064
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272560201510
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/97064/96109
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 25 n. 60 (2015); 77-84
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 25 No. 60 (2015); 77-84
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 25 Núm. 60 (2015); 77-84
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221834753343488