Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46554 |
Resumo: | The reason of the article here shown is the report of the elaboration of weekly reports and the interpretation of issues that belong to a course in a private college in the state of São Paulo. Taking as a theoretical reference the Critical Theory of Education, it tries to study the dimension of this experience placed in an education environment mainly traditional, using as evaluation tools the branches of significant learning by Masetto (1998) and alienation by Castanho (1989). |
id |
USP-22_a76e4399a9234b416eb94e7bc444ebcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46554 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superiorSignificant learning: report of one experienceAprendizagem SignificativaExercício de LeituraRelatóriosAlienaçãoSignificant LearningReading ExerciseReportsAlienationThe reason of the article here shown is the report of the elaboration of weekly reports and the interpretation of issues that belong to a course in a private college in the state of São Paulo. Taking as a theoretical reference the Critical Theory of Education, it tries to study the dimension of this experience placed in an education environment mainly traditional, using as evaluation tools the branches of significant learning by Masetto (1998) and alienation by Castanho (1989).O presente artigo tem como finalidade, o relato e a análise da prática de elaboração de relatórios semanais, a partir de textos pertinentes ao conteúdo de uma disciplina em cursos de nível superior em uma faculdade particular no interior do Estado de S. Paulo.Tendo como referencial teórico a Teoria Crítica da Educação, procura analisar a abrangência dessa experiência situada em um ambiente preponderantemente tradicional de ensino, utilizando-se como ferramentas de análise as categorias de aprendizagem significativa de Masetto (1998) e alienação desenvolvida por Castanho (1989).Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1999-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/4655410.1590/S0103-863X1999000200007Paidéia (Ribeirão Preto); v. 9 n. 17 (1999); 61-68Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 9 No. 17 (1999); 61-68Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 9 Núm. 17 (1999); 61-681982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46554/50311Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessStuder, Caren E.Casagrande, Lisete Diniz Ribas2012-10-30T17:31:11Zoai:revistas.usp.br:article/46554Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-10-30T17:31:11Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior Significant learning: report of one experience |
title |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
spellingShingle |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior Studer, Caren E. Aprendizagem Significativa Exercício de Leitura Relatórios Alienação Significant Learning Reading Exercise Reports Alienation |
title_short |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
title_full |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
title_fullStr |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
title_sort |
Aprendizagem significativa: relato de experiência no ensino superior |
author |
Studer, Caren E. |
author_facet |
Studer, Caren E. Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
author_role |
author |
author2 |
Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Studer, Caren E. Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Significativa Exercício de Leitura Relatórios Alienação Significant Learning Reading Exercise Reports Alienation |
topic |
Aprendizagem Significativa Exercício de Leitura Relatórios Alienação Significant Learning Reading Exercise Reports Alienation |
description |
The reason of the article here shown is the report of the elaboration of weekly reports and the interpretation of issues that belong to a course in a private college in the state of São Paulo. Taking as a theoretical reference the Critical Theory of Education, it tries to study the dimension of this experience placed in an education environment mainly traditional, using as evaluation tools the branches of significant learning by Masetto (1998) and alienation by Castanho (1989). |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46554 10.1590/S0103-863X1999000200007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46554 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X1999000200007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46554/50311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 9 n. 17 (1999); 61-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 9 No. 17 (1999); 61-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 9 Núm. 17 (1999); 61-68 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221833115467776 |