Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neira, Marcos Garcia
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6382
Resumo: This article presents the results of a research intended to verify the circumstances of modifications in the representation of the knowledge for PE teaching in a group of classroom teachers participation in an ongoing educational course. Starting from a point that everyday actions happens according to representations of the object to which the individual acts. The data obtained through Piaget's Clinical Method, were confronted with the theoretical construction of the constructivism approach of learning and the pedagogical tendencies of scholar Physical Education. The following modifications of the teachers changed from a dual vision (body/mind) to a technical one (body as a tool), and those that were initially at this level, reorganized into a social-cultural vision (the citizen body). The identified modifications followed the historical pathway of Physical Education in Brazil.
id USP-22_b8a8cade4b245c95ca8a5d25951eea92
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6382
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação Representations of physical education docent: modifications from a training program RepresentaçõesFormação ContínuaEducação Física escolarRepresentationsOngoing educationScholar Physical Education This article presents the results of a research intended to verify the circumstances of modifications in the representation of the knowledge for PE teaching in a group of classroom teachers participation in an ongoing educational course. Starting from a point that everyday actions happens according to representations of the object to which the individual acts. The data obtained through Piaget's Clinical Method, were confronted with the theoretical construction of the constructivism approach of learning and the pedagogical tendencies of scholar Physical Education. The following modifications of the teachers changed from a dual vision (body/mind) to a technical one (body as a tool), and those that were initially at this level, reorganized into a social-cultural vision (the citizen body). The identified modifications followed the historical pathway of Physical Education in Brazil. Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que pretendeu verificar a ocorrência de modificações nas representações sobre os saberes para a docência em Educação Física de um grupo de professores polivalentes que freqüentaram um curso de formação contínua. Partiu-se do pressuposto que a atuação frente às situações do cotidiano dá-se em função das representações sobre o objeto ao qual se destinam as ações do sujeito. Os dados, obtidos mediante o Método Clínico de Piaget, foram confrontados com a construção teórica sobre a concepção construtivista da aprendizagem e as tendências pedagógicas da Educação Física escolar. Como descobertas relevantes destacam-se as seguintes modificações: as representações dos docentes modificaram-se de uma visão dualista (corpo/mente) para uma perspectiva tecnicista (o corpo como ferramenta) e, aquelas que, inicialmente, encontravam-se neste nível, reorganizaram-se em uma visão sociocultural (o corpo cidadão). As transformações identificadas acompanharam a trajetória histórica da Educação Física no Brasil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2006-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/638210.1590/S0103-863X2006000100013Paidéia (Ribeirão Preto); v. 16 n. 33 (2006); 101-110 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 No. 33 (2006); 101-110 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 Núm. 33 (2006); 101-110 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6382/7853Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessNeira, Marcos Garcia2012-05-01T02:40:20Zoai:revistas.usp.br:article/6382Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T02:40:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
Representations of physical education docent: modifications from a training program
title Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
spellingShingle Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
Neira, Marcos Garcia
Representações
Formação Contínua
Educação Física escolar
Representations
Ongoing education
Scholar Physical Education
title_short Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
title_full Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
title_fullStr Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
title_full_unstemmed Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
title_sort Representações sobre a docência em educação física: modificações a partir de um programa de formação
author Neira, Marcos Garcia
author_facet Neira, Marcos Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Representações
Formação Contínua
Educação Física escolar
Representations
Ongoing education
Scholar Physical Education
topic Representações
Formação Contínua
Educação Física escolar
Representations
Ongoing education
Scholar Physical Education
description This article presents the results of a research intended to verify the circumstances of modifications in the representation of the knowledge for PE teaching in a group of classroom teachers participation in an ongoing educational course. Starting from a point that everyday actions happens according to representations of the object to which the individual acts. The data obtained through Piaget's Clinical Method, were confronted with the theoretical construction of the constructivism approach of learning and the pedagogical tendencies of scholar Physical Education. The following modifications of the teachers changed from a dual vision (body/mind) to a technical one (body as a tool), and those that were initially at this level, reorganized into a social-cultural vision (the citizen body). The identified modifications followed the historical pathway of Physical Education in Brazil.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6382
10.1590/S0103-863X2006000100013
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6382
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2006000100013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6382/7853
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 16 n. 33 (2006); 101-110
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 No. 33 (2006); 101-110
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 Núm. 33 (2006); 101-110
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831108493312