Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852 |
Resumo: | The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier. |
id |
USP-22_d27afb1c16311d6127f1cbfc9fcde813 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/146852 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de ProfessoresEstrategias de Aprendizaje Mediadas por Tecnologías: Uso y Observación de profesoresLearning Strategies Mediated by Technologies: Use and Observation of Teachersprocesos cognitivosmetacogniciónaprendizajetecnología educativaprocessos cognitivosmetacogniçãoaprendizagemtecnologia educacionalcognitive processesmetacognitionlearningeducational technology The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier. O uso adequado das informações digitais requer habilidades que possibilitem regular o processamento cognitivo. Esta pesquisa objetivou construir uma escala que mensure as estratégias de aprendizagem utilizadas pelos professores e as que eles observam que os seus alunos adotam, seja com o uso de tecnologias da mídia clássica seja on-line, e buscar evidências de consistência interna para referida escala. Participaram do estudo 515 professores dos estados do Paraná e do Mato Grosso do Sul. A primeira etapa tratou da elaboração das questões e a segunda investigou as evidências de consistência interna da Escala de Estratégias de Aprendizagem Utilizadas e Observadas pelos Professores (EAUOP). Os índices alcançados com a análise da estrutura interna revelaram a confiabilidade do instrumento, evidenciando suas propriedades psicométricas. Considera-se que os resultados obtidos podem trazer contribuições aos professores quanto à utilização e ao ensino de estratégias que favoreçam a gestão da aprendizagem na sociedade digital. El uso adecuado de la información digital requiere de habilidades que permitan regular el proceso cognitivo. Esta investigación tuvo como objetivos construir una escala de medición de las estrategias de aprendizaje utilizadas por los profesores y de las que observan que emplean sus estudiantes, ya sea mediante el uso de tecnologías de medias clásicas u on line; así como buscar las evidencias de consistencia interna para la referida escala. En este estudio participaron 515 profesores de los estados de Paraná y Mato Grosso do Sur. La primera etapa trató la elaboración de las cuestiones y la segunda, investigó las evidencias de la consistencia interna de la Escala de Estrategias de Aprendizaje Utilizadas y Observadas por los Profesores (EAUOP). Los índices alcanzados con el análisis de la estructura interna, revelaron la confiabilidad del instrumento y sus propiedades psicométricas. Se considera que los resultados obtenidos pueden contribuir a que los maestros comprendan y utilicen las estrategias de enseñanza que apoyan la gestión del aprendizaje en esta sociedad digital.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/14685210.1590/1982-4327e2809Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2809Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e28091982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/140376https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/147974Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessBeluce, Andrea CarvalhoOliveira, Katya Luciane2018-11-14T10:36:35Zoai:revistas.usp.br:article/146852Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2018-11-14T10:36:35Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores Estrategias de Aprendizaje Mediadas por Tecnologías: Uso y Observación de profesores Learning Strategies Mediated by Technologies: Use and Observation of Teachers |
title |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
spellingShingle |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores Beluce, Andrea Carvalho procesos cognitivos metacognición aprendizaje tecnología educativa processos cognitivos metacognição aprendizagem tecnologia educacional cognitive processes metacognition learning educational technology |
title_short |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
title_full |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
title_fullStr |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
title_full_unstemmed |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
title_sort |
Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores |
author |
Beluce, Andrea Carvalho |
author_facet |
Beluce, Andrea Carvalho Oliveira, Katya Luciane |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Katya Luciane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beluce, Andrea Carvalho Oliveira, Katya Luciane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
procesos cognitivos metacognición aprendizaje tecnología educativa processos cognitivos metacognição aprendizagem tecnologia educacional cognitive processes metacognition learning educational technology |
topic |
procesos cognitivos metacognición aprendizaje tecnología educativa processos cognitivos metacognição aprendizagem tecnologia educacional cognitive processes metacognition learning educational technology |
description |
The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852 10.1590/1982-4327e2809 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e2809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/140376 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/147974 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2809 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221835476860928 |