Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beluce, Andrea Carvalho
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Katya Luciane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852
Resumo: The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier.
id USP-22_d27afb1c16311d6127f1cbfc9fcde813
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/146852
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de ProfessoresEstrategias de Aprendizaje Mediadas por Tecnologías: Uso y Observación de profesoresLearning Strategies Mediated by Technologies: Use and Observation of Teachersprocesos cognitivosmetacogniciónaprendizajetecnología educativaprocessos cognitivosmetacogniçãoaprendizagemtecnologia educacionalcognitive processesmetacognitionlearningeducational technology The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier. O uso adequado das informações digitais requer habilidades que possibilitem regular o processamento cognitivo. Esta pesquisa objetivou construir uma escala que mensure as estratégias de aprendizagem utilizadas pelos professores e as que eles observam que os seus alunos adotam, seja com o uso de tecnologias da mídia clássica seja on-line, e buscar evidências de consistência interna para referida escala. Participaram do estudo 515 professores dos estados do Paraná e do Mato Grosso do Sul. A primeira etapa tratou da elaboração das questões e a segunda investigou as evidências de consistência interna da Escala de Estratégias de Aprendizagem Utilizadas e Observadas pelos Professores (EAUOP). Os índices alcançados com a análise da estrutura interna revelaram a confiabilidade do instrumento, evidenciando suas propriedades psicométricas. Considera-se que os resultados obtidos podem trazer contribuições aos professores quanto à utilização e ao ensino de estratégias que favoreçam a gestão da aprendizagem na sociedade digital. El uso adecuado de la información digital requiere de habilidades que permitan regular el proceso cognitivo. Esta investigación tuvo como objetivos construir una escala de medición de las estrategias de aprendizaje utilizadas por los profesores y de las que observan que emplean sus estudiantes, ya sea mediante el uso de tecnologías de medias clásicas u on line; así como buscar las evidencias de consistencia interna para la referida escala. En este estudio participaron 515 profesores de los estados de Paraná y Mato Grosso do Sur. La primera etapa trató la elaboración de las cuestiones y la segunda, investigó las evidencias de la consistencia interna de la Escala de Estrategias de Aprendizaje Utilizadas y Observadas por los Profesores (EAUOP). Los índices alcanzados con el análisis de la estructura interna, revelaron la confiabilidad del instrumento y sus propiedades psicométricas. Se considera que los resultados obtenidos pueden contribuir a que los maestros comprendan y utilicen las estrategias de enseñanza que apoyan la gestión del aprendizaje en esta sociedad digital.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/14685210.1590/1982-4327e2809Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2809Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e28091982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/140376https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/147974Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessBeluce, Andrea CarvalhoOliveira, Katya Luciane2018-11-14T10:36:35Zoai:revistas.usp.br:article/146852Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2018-11-14T10:36:35Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
Estrategias de Aprendizaje Mediadas por Tecnologías: Uso y Observación de profesores
Learning Strategies Mediated by Technologies: Use and Observation of Teachers
title Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
spellingShingle Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
Beluce, Andrea Carvalho
procesos cognitivos
metacognición
aprendizaje
tecnología educativa
processos cognitivos
metacognição
aprendizagem
tecnologia educacional
cognitive processes
metacognition
learning
educational technology
title_short Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
title_full Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
title_fullStr Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
title_full_unstemmed Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
title_sort Estratégias de Aprendizagem Mediadas por Tecnologias: Uso e Observação de Professores
author Beluce, Andrea Carvalho
author_facet Beluce, Andrea Carvalho
Oliveira, Katya Luciane
author_role author
author2 Oliveira, Katya Luciane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beluce, Andrea Carvalho
Oliveira, Katya Luciane
dc.subject.por.fl_str_mv procesos cognitivos
metacognición
aprendizaje
tecnología educativa
processos cognitivos
metacognição
aprendizagem
tecnologia educacional
cognitive processes
metacognition
learning
educational technology
topic procesos cognitivos
metacognición
aprendizaje
tecnología educativa
processos cognitivos
metacognição
aprendizagem
tecnologia educacional
cognitive processes
metacognition
learning
educational technology
description The appropriate use of digital information requires skills that enable regulation of cognitive thinking. This research is focused on building a scale that measures the learning strategies used by teachers and the ones they observe being practiced by their students, either adopting classical media technologies or the internet, besides pursuing evidence of internal consistency for such scale. Altogether, 515 teachers from Parana and Mato Grosso do Sul states in Brazil participated in the research. The first stage was focused on preparing the questions, and the second on the search for evidence of internal consistency for the Learning Strategies Used and Observed by Teachers (LSUOT) scale. The results revealed the reliability of the tool by internal structural analysis, showing its psychometric properties. It is safe to consider that the results can make contributions to teachers in the utilization and teaching of strategies that make the learning process in this current digital society easier.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852
10.1590/1982-4327e2809
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e2809
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/140376
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146852/147974
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2809
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2809
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221835476860928