La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Lauren Beltrao
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Crepaldi, Maria Aparecida, Bigras, Marc
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800
Resumo: This study aimed to investigate paternal engagement as a factor related to aggressiveness regulation in four to six year old children. Fifty fathers answered questionnaires regarding their involvement with their children and sociodemographic data and 26 teachers answered questionnaires about the social development of the children. Descriptive and inferential statistical techniques were employed. It was found that the fathers were engaged with their children and more frequently performed activities related to emotional support, discipline and physical games. The fathers with more working hours were less engaged and the more the father involved himself in the basic care and household tasks, the less his child presented externalizing problems. Policies and programs to support paternal involvement are essential for the transformation and consolidation of male responsibility in relation to children and the prevention of persistent aggression.
id USP-22_dd6afada49a5ae25072ca5717fa58b4d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/75800
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-EscolaresPaternal Engagement as an Adjustment Factor of Aggressiveness in Preschool StudentsO Engajamento Paterno como Fator de Regulação da Agressividade em Pré-EscolaresThis study aimed to investigate paternal engagement as a factor related to aggressiveness regulation in four to six year old children. Fifty fathers answered questionnaires regarding their involvement with their children and sociodemographic data and 26 teachers answered questionnaires about the social development of the children. Descriptive and inferential statistical techniques were employed. It was found that the fathers were engaged with their children and more frequently performed activities related to emotional support, discipline and physical games. The fathers with more working hours were less engaged and the more the father involved himself in the basic care and household tasks, the less his child presented externalizing problems. Policies and programs to support paternal involvement are essential for the transformation and consolidation of male responsibility in relation to children and the prevention of persistent aggression.Este estudo teve por objetivo investigar o engajamento paterno como fator de regulação da agressividade em crianças de quatro a seis anos de idade. Cinquenta pais responderam a questionários sobre seu engajamento com os filhos e dados sociodemográficos e 26 educadoras responderam questionários acerca do desenvolvimento social das crianças. Foram realizadas análises descritivas e inferenciais. Constatou-se que os pais estão engajados com seus filhos e realizam com maior frequência atividades referentes a suporte emocional, disciplina e jogos físicos. O pai com maior jornada de trabalho é menos engajado e quanto mais ele se dedica aos cuidados básicos e às tarefas de casa, menos os filhos apresentam problemas de externalização. Políticas e programas de apoio ao envolvimento paterno são essenciais para a transformação e consolidação da responsabilidade masculina com relação aos filhos e para a prevenção da agressividade persistente.Este estudio tuvo como objetivo investigar la participación de los padres como un factor en la regulación de la agresividad en niños de cuatro a seis años de edad. Cincuenta padres respondieron cuestionarios sobre su relación con sus hijos y datos sociodemográficos; y 26 profesores respondieron cuestionarios sobre el desarrollo social de los niños. Se realizaron analices descriptivo e inferencial con la ayuda del software SPSS. Se encontró que los padres están comprometidos con sus hijos y realizan con más frecuencia actividades relacionadas con apoyo emocional, disciplina y juegos físicos. Los padres con más horas de trabajo son menos comprometidos y, cuanto más se dedican a la atención básica y a las tareas domésticas, menos problemas de externalización tienen sus hijos. Políticas y programas para apoyar la participación de los padres son esenciales para la transformación y consolidación de la responsabilidad masculina respecto a los niños y la prevención de la agresividad persistente.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7580010.1590/1982-43272354201304Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 21-29Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 21-29Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 21-291982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800/79271https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800/79272Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Lauren BeltraoCrepaldi, Maria AparecidaBigras, Marc2014-03-06T14:38:15Zoai:revistas.usp.br:article/75800Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2014-03-06T14:38:15Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
Paternal Engagement as an Adjustment Factor of Aggressiveness in Preschool Students
O Engajamento Paterno como Fator de Regulação da Agressividade em Pré-Escolares
title La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
spellingShingle La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
Gomes, Lauren Beltrao
title_short La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
title_full La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
title_fullStr La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
title_full_unstemmed La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
title_sort La Participacion del Padre como Factor de Ajuste de la Agresividad en Pre-Escolares
author Gomes, Lauren Beltrao
author_facet Gomes, Lauren Beltrao
Crepaldi, Maria Aparecida
Bigras, Marc
author_role author
author2 Crepaldi, Maria Aparecida
Bigras, Marc
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Lauren Beltrao
Crepaldi, Maria Aparecida
Bigras, Marc
description This study aimed to investigate paternal engagement as a factor related to aggressiveness regulation in four to six year old children. Fifty fathers answered questionnaires regarding their involvement with their children and sociodemographic data and 26 teachers answered questionnaires about the social development of the children. Descriptive and inferential statistical techniques were employed. It was found that the fathers were engaged with their children and more frequently performed activities related to emotional support, discipline and physical games. The fathers with more working hours were less engaged and the more the father involved himself in the basic care and household tasks, the less his child presented externalizing problems. Policies and programs to support paternal involvement are essential for the transformation and consolidation of male responsibility in relation to children and the prevention of persistent aggression.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800
10.1590/1982-43272354201304
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272354201304
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800/79271
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75800/79272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 21-29
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 21-29
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 21-29
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221834128392192