Research on families: theoretical and methodological aspects
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6453 |
Resumo: | This article presents conceptual and theoretical-methodological aspects considered important in the planning of research on families. The consequences of the pragmatic transition of science, in the production of knowledge related to the family, are evidenced, especially in the variation of objects of study and strategies of investigation. Considering the complexity of the topic "family", to which a multiplicity of theoretical perspective converges, emerges the need of adequate and synchronized use of different strategies and methodological instruments. Understanding of families' complexity cannot be achieved through a single study but a mix of several studies, which appoints to the importance and need of contextualizing the investigation process to better respond to scientific and social demands. |
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Research on families: theoretical and methodological aspects Estudios con familias: cuestiones teórico-metodológicas Pesquisa com famílias: aspectos teórico-metodológicos Pesquisa científicaFamíliaMétodos de pesquisaPsicologiaInvestigación cientificaFamiliaMetodologia de la investigaciónPsicologíaScientific researchFamilyResearch methodsPsychology This article presents conceptual and theoretical-methodological aspects considered important in the planning of research on families. The consequences of the pragmatic transition of science, in the production of knowledge related to the family, are evidenced, especially in the variation of objects of study and strategies of investigation. Considering the complexity of the topic "family", to which a multiplicity of theoretical perspective converges, emerges the need of adequate and synchronized use of different strategies and methodological instruments. Understanding of families' complexity cannot be achieved through a single study but a mix of several studies, which appoints to the importance and need of contextualizing the investigation process to better respond to scientific and social demands. El presente artículo presenta reflexiones conceptuales y teórico-metodologicas consideradas nucleares para el planeamiento de investigaciones con familias. Se analizan las consecuencias de la transición paradigmática de la ciencia en la producción del conocimiento vinculado a la familia, principalmente, en las variaciones de los focos de estudio y estrategias metodologicas de intervención. Reconociendo la dimensión de la complexidad inherente al tema familia, en el cual converge una multiplicidad de posicionamientos teóricos posibles, surge la necesidad de un uso adecuado y combinado de diferentes estrategias e instrumentos metodológicos. Se considera que la comprensión de la complexidad, en los estudios con familias, se da através de la conjunción de diversos estudios, destacando la importancia y necesidad de la contextualización del proceso de investigación, para tener una respuesta más coherente con las realidades científicas y sociales. Este artigo apresenta reflexões conceituais e teórico-metodológicas consideradas relevantes no planejamento de pesquisa com famílias. Evidenciam-se as conseqüências da transição paradigmática da ciência na produção de conhecimento relacionada à família, principalmente, na variação dos objetos de estudo e estratégias de investigação. Frente à complexidade do tema família, para a qual converge uma multiplicidade de olhares teóricos possíveis, surge a necessidade do uso adequado e combinado de diferentes estratégias e instrumentos metodológicos. Entende-se que a compreensão da complexidade das famílias não pode ser atingida com um único estudo, mas sim por meio da conjunção de diversos estudos, apontando a importância e necessidade da contextualização do processo de investigação para melhor responder às demandas científicas e sociais. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/645310.1590/S0103-863X2008000200004Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 40 (2008); 251-266 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 40 (2008); 251-266 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 40 (2008); 251-266 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6453/7924Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessBöing, ElisângelaCrepaldi, Maria AparecidaMoré, Carmen Leontina Ojeda Ocampo2012-05-01T03:14:09Zoai:revistas.usp.br:article/6453Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:14:09Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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