Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mimbrero Mallado, Concepción
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Silva, Joilson Pereira da, Cantera Espinosa, Leonor María
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126784
Resumo: Articulating the gender dimension in organizations is not easy because their members have to be trained to adopt positions that facilitate the implementation of solutions that help to combat inequalities. The aim of this article was to identify the gender equality competence present in the three types of cultural positions Castells proposed in members of a City CouncilinSevilla-Spain, who wanted to implement gender mainstreaming. The participants were 27 people (16 women and 11 men). The methodused was discourse analysis. The obtained results show that, while all competences were present in the projectposition,in the resistance position, there was none. In the legitimizers, we observed inconsistency in the discourse presented. This arouses considerations on the importance of knowing the gender equality competences in order to implement gender mainstreaming in organizations.
id USP-22_fc8db1766e0a0d6d997611f84647303a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/126784
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais Análisis de Competencias de Igualdad de Género Presentes en Posicionamientos Culturales Analysis of Gender Equality Competence Present in Cultural Positions Articulating the gender dimension in organizations is not easy because their members have to be trained to adopt positions that facilitate the implementation of solutions that help to combat inequalities. The aim of this article was to identify the gender equality competence present in the three types of cultural positions Castells proposed in members of a City CouncilinSevilla-Spain, who wanted to implement gender mainstreaming. The participants were 27 people (16 women and 11 men). The methodused was discourse analysis. The obtained results show that, while all competences were present in the projectposition,in the resistance position, there was none. In the legitimizers, we observed inconsistency in the discourse presented. This arouses considerations on the importance of knowing the gender equality competences in order to implement gender mainstreaming in organizations. Articular la dimensión de género en las organizaciones es difícil, pues sus miembros deben estar capacitados para adoptar posicionamientos que faciliten la implementación de soluciones que combatan desigualdades. El objetivo del artículo fue identificar las competencias de igualdad de género presentes en los tres tipos de posicionamientos culturales propuestos por Castells en miembros de un Ayuntamiento de Sevilla-España, que pretendían implementar el mainstreaming de género. Participaron un total de 27 personas (16 mujeres y 11 hombres). En la metodología fue utilizado el análisis del discurso. Los resultados apuntaron que mientras en el posicionamiento proyecto estaban presentes todas las competencias, en el de resistencia no había ninguna de ellas. En los legitimadores observamos incongruencia en los discursos presentados. Esto nos invita a pensar en la importancia de conocer las competencias de igualdad de género, con la finalidad de implementar el mainstreaming en las organizaciones. Articular a dimensão de gênero nas organizações é difícil, pois seus membros devem estar capacitados para adquirir posicionamentos que facilitem a possibilidade de soluções que combatam desigualdades. O objetivo deste artigo foi identificar as competências da igualdade de gênero presentes nos três tipos de posicionamentos culturais propostos por Castells em membros de uma prefeitura de Sevilha-Espanha, que pretendiam implementar o mainstreaming de gênero. Participaram um total de 27 pessoas (16 mulheres e 11 homens). Na metodologia foi utilizada a análise do discurso. Os resultados indicaram que, enquanto no posicionamento projeto todas as competências estavam presentes, no de resistência, não havia nenhuma delas. No caso dos legitimadores, observamos incompatibilidade nos discursos apresentados. Isso nos convida a pensarmos na importância de conhecermos as competências de igualdade de gênero, com a finalidade de implementar o mainstreaming nas organizações. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/12678410.1590/1982-43272766201711Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 66 (2017); 90-97Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 66 (2017); 90-97Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 66 (2017); 90-971982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126784/123768Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMimbrero Mallado, ConcepciónSilva, Joilson Pereira daCantera Espinosa, Leonor María2017-02-14T15:45:43Zoai:revistas.usp.br:article/126784Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2017-02-14T15:45:43Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
Análisis de Competencias de Igualdad de Género Presentes en Posicionamientos Culturales
Analysis of Gender Equality Competence Present in Cultural Positions
title Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
spellingShingle Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
Mimbrero Mallado, Concepción
title_short Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
title_full Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
title_fullStr Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
title_full_unstemmed Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
title_sort Analise de Competências de Igualdade de Gênero Presentes em Posicionamentos Culturais
author Mimbrero Mallado, Concepción
author_facet Mimbrero Mallado, Concepción
Silva, Joilson Pereira da
Cantera Espinosa, Leonor María
author_role author
author2 Silva, Joilson Pereira da
Cantera Espinosa, Leonor María
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mimbrero Mallado, Concepción
Silva, Joilson Pereira da
Cantera Espinosa, Leonor María
description Articulating the gender dimension in organizations is not easy because their members have to be trained to adopt positions that facilitate the implementation of solutions that help to combat inequalities. The aim of this article was to identify the gender equality competence present in the three types of cultural positions Castells proposed in members of a City CouncilinSevilla-Spain, who wanted to implement gender mainstreaming. The participants were 27 people (16 women and 11 men). The methodused was discourse analysis. The obtained results show that, while all competences were present in the projectposition,in the resistance position, there was none. In the legitimizers, we observed inconsistency in the discourse presented. This arouses considerations on the importance of knowing the gender equality competences in order to implement gender mainstreaming in organizations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126784
10.1590/1982-43272766201711
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126784
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272766201711
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126784/123768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 66 (2017); 90-97
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 66 (2017); 90-97
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 66 (2017); 90-97
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221834943135744