O desenvolvimento da competência transversal dos gestores de serviços de saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Roberto Gonzalez
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Miura, Irene Kazumi, Sawada, Namie Okino, Alves, Marilia, Petrin, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/161873
Resumo: In their pedagogical projects, health management courses focus on multidisciplinarity, interdisciplinarity, comprehensiveness and transversality, whose main merit is to question health issues from different theoretical perspectives. Analyzing these issues under many perspectives does not necessarily mean the development of transversal competences. The development and application of these competences suppose going beyond integrating curricular contents and theory/practice. They depend on how the knowledge will be articulated to changes at organizational, sectorial and institutional levels and on the coevolution between these competences and changes. It is understood that health services manager role is effectively transversal when he/she: (i) acts at organizational boundaries, fostering interaction between organizations and other actors in the system; (ii) provides (and receives) feedback to (and from) these actors; and (iii) these feedbacks help decision makers to undertake organizational changes to respond to the environment and shape it.
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spelling O desenvolvimento da competência transversal dos gestores de serviços de saúdeThe development of transversal competence of health service managersHealth Manager Competency-Based EducationPublic HealthHigher EducationCoevolutionGestor de SaúdeEducação Baseada em CompetênciasSaúde PúblicaEducação SuperiorCoevoluçãoIn their pedagogical projects, health management courses focus on multidisciplinarity, interdisciplinarity, comprehensiveness and transversality, whose main merit is to question health issues from different theoretical perspectives. Analyzing these issues under many perspectives does not necessarily mean the development of transversal competences. The development and application of these competences suppose going beyond integrating curricular contents and theory/practice. They depend on how the knowledge will be articulated to changes at organizational, sectorial and institutional levels and on the coevolution between these competences and changes. It is understood that health services manager role is effectively transversal when he/she: (i) acts at organizational boundaries, fostering interaction between organizations and other actors in the system; (ii) provides (and receives) feedback to (and from) these actors; and (iii) these feedbacks help decision makers to undertake organizational changes to respond to the environment and shape it.Em seus projetos pedagógicos, os cursos de gestão de saúde privilegiam a multidisciplinaridade, interdisciplinaridade, integralidade e transversalidade, cujo principal mérito é problematizar as questões da saúde sob diferentes perspectivas teóricas. Analisar as questões da área da saúde a partir de diversos prismas não implica necessariamente no desenvolvimento de competências transversais. O desenvolvimento e a aplicação dessas competências pressupõem ir além da integração entre conteúdos curriculares e entre teoria e prática. Dependem de como os conhecimentos serão articulados às mudanças nos níveis organizacional, setorial e institucional e da coevolução entre essas competências e essas mudanças. Entende-se que a atuação do gestor de serviços de saúde é efetivamente transversal quando: (i) atua nas fronteiras organizacionais, fomentando a interação entre as organizações e outros atores do sistema; (ii) provê (e recebe) feedbacks para esses (desses) atores; e (iii) esses feedbacks auxiliam os tomadores de decisão a empreender mudanças organizacionais, de modo a responder ao ambiente e a moldá-lo.Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2019-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/16187310.11606/s1518-8787.2019053001292Revista de Saúde Pública; Vol. 53 (2019); 74Revista de Saúde Pública; Vol. 53 (2019); 74Revista de Saúde Pública; v. 53 (2019); 741518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/161873/155766https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/161873/155767https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/161873/155768Duarte, Roberto GonzalezMiura, Irene KazumiSawada, Namie OkinoAlves, MariliaPetrin, Renatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-15T14:17:45Zoai:revistas.usp.br:article/161873Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2019-09-15T14:17:45Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
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