Challenges to implementing planningprocesses in Brazilian health regions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tanaka, Oswaldo Yoshimi
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Akerman, Marco, Louvison, Marília Cristina Prado, Bousquat, Aylene, Pinto, Nicanor Rodrigues da Silva, Meira, Ana Lígia Passos, Godoi, Lídia Pereira da Silva, Pereira, Ana Paula Chancharulo e Morais, Spedo, Sandra Maria, Oliveira, Monique Batista de, Eshriqui, Ilana, Paresque, Marcio Anderson Cardozo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/219400
Resumo: OBJECTIVE: To recognize elements that facilitated or hindered the PlanificaSUS implementation stages.METHODS: A multiple case study was carried out in four pre-selected health regions in Brazil—Belo Jardim (PE), Fronteira Oeste (RS), Sul-Mato-Grossense (MT) and Valença (BA) using systemic arterial hypertension and maternal and child care as tracer conditions. Participantobservation (in regional interagency commissions) and in-depth interviews with key informants from state and municipal management and primary health care and specialized outpatient care service professionals within the project were carried out in these four regions. Analysis was built according to political, technical-operational, and contextual dimensions.RESULTS: The political dimension evinced that the regions found the project an opportunity to articulate states and municipalities and an important political bet to build networks and lines of care but that there remained much to be faced in the disputes related to building the Unified Health System (SUS). In the technical operational dimension, it is important to consider that primary health care stimulated a culture of local planning and favored traditional tools to organize and improve it, such as organizing registrations, agendas, and demands. However, centralized training and planning-inducing processes fail to always respond to local needs and can produce barriers to implementation.CONCLUSIONS: It is worth considering the central and regional role of state managers in the commitment related to the project and the effect of mobilizing primary health care and expanding its power. There remains much to be faced in the disputes at stake in bullring SUS.
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Analysis was built according to political, technical-operational, and contextual dimensions.RESULTS: The political dimension evinced that the regions found the project an opportunity to articulate states and municipalities and an important political bet to build networks and lines of care but that there remained much to be faced in the disputes related to building the Unified Health System (SUS). In the technical operational dimension, it is important to consider that primary health care stimulated a culture of local planning and favored traditional tools to organize and improve it, such as organizing registrations, agendas, and demands. However, centralized training and planning-inducing processes fail to always respond to local needs and can produce barriers to implementation.CONCLUSIONS: It is worth considering the central and regional role of state managers in the commitment related to the project and the effect of mobilizing primary health care and expanding its power. There remains much to be faced in the disputes at stake in bullring SUS.OBJETIVO: Reconhecer elementos que facilitaram ou dificultaram as etapas do processo de implementação do Planifica SUS. MÉTODOS: Foi realizado um estudo de casos múltiplos em 4 regiões de saúde pré-selecionadas - Belo Jardim (PE), Fronteira Oeste (RS), Sul-Mato-Grossense (MT), Valença (BA), utilizando como condições traçadoras a hipertensão arterial sistêmica e atenção materno infantil. Foi realizada observação participante na Comissão Intergestora Regional (CIR), bem como entrevistas em profundidade nas quatro regiões estudadas com informantes-chave da gestão estadual e municipal e com profissionais dos serviços da atenção primária à saúde e atenção ambulatorial especializada envolvidos no projeto. Construiu-se três dimensões de análise: política, técnico operacional e contexto. RESULTADOS: N a d imensão p olítica, fi cou e videnciado q ue, d e a lguma f orma, a s r egiões identificaram no projeto uma oportunidade de articulação entre estados e municípios e uma aposta política importante para a construção de redes e linhas de cuidado, mas ainda com muitos caminhos a percorrer para enfrentar as barreiras identificadas nas disputas em jogo na construção do SUS. Na dimensão técnico operacional, é importante considerar que foi estimulada uma cultura de planejamento local na APS, além de favorecer o uso de ferramentas tradicionais, no sentido de organizá-la e qualificá-la, como a organização dos cadastros, agenda e demanda. No entanto, os processos formativos e indutores da planificação centralizados nem sempre respondem às necessidades singulares dos territórios e podem produzir barreiras à implementação. CONCLUSÃO: Cabe considerar o papel do gestor estadual na aposta relacionada ao projeto, tanto no nível central quanto no nível regional e o efeito de processos de mobilização da atenção primária à saúde e amplificação de sua potência, mas ainda com muitos caminhos a percorrer para enfrentar as barreiras identificadas nas disputas em jogo na construção do SUS.Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/21940010.11606/s1518-8787.2023057005138Revista de Saúde Pública; v. 57 n. Supl.3 (2023): Suplemento Planificação da Atenção à Saúde; 1-15Revista de Saúde Pública; Vol. 57 Núm. Supl.3 (2023): Suplemento Planificação da Atenção à Saúde; 1-15Revista de Saúde Pública; Vol. 57 No. Supl.3 (2023): Suplemento Planificação da Atenção à Saúde; 1-151518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/219400/203304https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/219400/203305Copyright (c) 2023 Oswaldo Yoshimi Tanaka, Marco Akerman, Marília Cristina Prado Louvison, Aylene Bousquat, Nicanor Rodrigues da Silva Pinto, Ana Lígia Passos Meira, Lídia Pereira da Silva Godoi, Ana Paula Chancharulo e Morais Pereira, Sandra Maria Spedo, Monique Batista de Oliveira, Ilana Eshriqui, Marcio Anderson Cardozo Paresquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTanaka, Oswaldo YoshimiAkerman, MarcoLouvison, Marília Cristina PradoBousquat, AylenePinto, Nicanor Rodrigues da SilvaMeira, Ana Lígia PassosGodoi, Lídia Pereira da SilvaPereira, Ana Paula Chancharulo e MoraisSpedo, Sandra MariaOliveira, Monique Batista deEshriqui, IlanaParesque, Marcio Anderson CardozoTanaka, Oswaldo YoshimiAkerman, MarcoLouvison, Marília Cristina PradoBousquat, AylenePinto, Nicanor Rodrigues da SilvaMeira, Ana Lígia PassosGodoi, Lídia Pereira da SilvaPereira, Ana Paula Chancharulo e MoraisSpedo, Sandra MariaOliveira, Monique Batista deEshriqui, IlanaParesque, Marcio Anderson CardozoTanaka, Oswaldo YoshimiAkerman, MarcoLouvison, Marília Cristina PradoBousquat, AylenePinto, Nicanor Rodrigues da SilvaMeira, Ana Lígia PassosGodoi, Lídia Pereira da SilvaPereira, Ana Paula Chancharulo e MoraisSpedo, Sandra MariaOliveira, Monique Batista deEshriqui, IlanaParesque, Marcio Anderson Cardozo2024-03-15T21:03:01Zoai:revistas.usp.br:article/219400Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2024-03-15T21:03:01Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
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