Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Heloísa de Carvalho
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pace, Ana Emília, Chaves, Fernanda Figueredo, Velasquez-Melendez, Gustavo, Reis, Ilka Afonso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741
Resumo: OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants.
id USP-23_d33641ebed9644d3158cbd8bf417299a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/142741
network_acronym_str USP-23
network_name_str Revista de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizadoEvaluation of the effects of a diabetes educational program: a randomized clinical trialDiabetes MellitusType 2prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care).Diabetes Mellitus Tipo 2prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde).OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants.OBJETIVO: Avaliar a efetividade do programa educativo em diabetes mellitus na atenção primária à saúde. MÉTODOS: Este ensaio clínico randomizado por conglomerados foi realizado em amostra de 470 pessoas com diabetes mellitus tipo 2, provenientes de oito unidades de saúde, alocadas aleatoriamente em dois grupos: intervenção (n = 231) e controle (n = 239). O grupo intervenção participou do programa educativo composto de três estratégias: educação em grupo, visita domiciliar e intervenção telefônica. Simultaneamente, o grupo controle foi acompanhado individualmente. O acompanhamento dos grupos ocorreu ao longo de nove meses no ano de 2012. Foram realizadas avaliações clínicas no tempo inicial (T0), três (T3), seis (T6) e nove (T9)meses depois do início da intervenção. RESULTADOS: Após nove meses de seguimento, permaneceram no estudo 341 usuários, 171 no grupo controle e 170 no grupo intervenção. A média de idade dos usuários era de 60,6 anos. Em ambos os grupos, observou-se diferenças estatisticamente significativas nos níveis médios de HbA1c ao longo do tempo de acompanhamento (p < 0,05). Porém, o nível médio de HbA1c nos tempos T3,T6 e T9 foi significativamente menor entre as pessoas do grupo intervenção (p < 0,05). CONCLUSÕES: O modelo do programa educativo desenvolvido foi efetivo para a melhora do controle glicêmico dos participantes do grupo intervenção.Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2018-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/14274110.11606/S1518-8787.2018052007132Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8Revista de Saúde Pública; v. 52 (2018); 81518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137692https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137693https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/148292Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Heloísa de CarvalhoPace, Ana EmíliaChaves, Fernanda FigueredoVelasquez-Melendez, GustavoReis, Ilka Afonso2018-07-20T11:44:50Zoai:revistas.usp.br:article/142741Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2018-07-20T11:44:50Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
Evaluation of the effects of a diabetes educational program: a randomized clinical trial
title Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
spellingShingle Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
Torres, Heloísa de Carvalho
Diabetes Mellitus
Type 2
prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care).
Diabetes Mellitus Tipo 2
prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde).
title_short Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
title_full Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
title_fullStr Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
title_full_unstemmed Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
title_sort Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
author Torres, Heloísa de Carvalho
author_facet Torres, Heloísa de Carvalho
Pace, Ana Emília
Chaves, Fernanda Figueredo
Velasquez-Melendez, Gustavo
Reis, Ilka Afonso
author_role author
author2 Pace, Ana Emília
Chaves, Fernanda Figueredo
Velasquez-Melendez, Gustavo
Reis, Ilka Afonso
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Heloísa de Carvalho
Pace, Ana Emília
Chaves, Fernanda Figueredo
Velasquez-Melendez, Gustavo
Reis, Ilka Afonso
dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus
Type 2
prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care).
Diabetes Mellitus Tipo 2
prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde).
topic Diabetes Mellitus
Type 2
prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care).
Diabetes Mellitus Tipo 2
prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde).
description OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741
10.11606/S1518-8787.2018052007132
url https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741
identifier_str_mv 10.11606/S1518-8787.2018052007132
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137692
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137693
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/148292
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8
Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8
Revista de Saúde Pública; v. 52 (2018); 8
1518-8787
0034-8910
reponame:Revista de Saúde Pública
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Saúde Pública
collection Revista de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br
_version_ 1800221799170965504