Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741 |
Resumo: | OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants. |
id |
USP-23_d33641ebed9644d3158cbd8bf417299a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/142741 |
network_acronym_str |
USP-23 |
network_name_str |
Revista de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizadoEvaluation of the effects of a diabetes educational program: a randomized clinical trialDiabetes MellitusType 2prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care).Diabetes Mellitus Tipo 2prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde).OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants.OBJETIVO: Avaliar a efetividade do programa educativo em diabetes mellitus na atenção primária à saúde. MÉTODOS: Este ensaio clínico randomizado por conglomerados foi realizado em amostra de 470 pessoas com diabetes mellitus tipo 2, provenientes de oito unidades de saúde, alocadas aleatoriamente em dois grupos: intervenção (n = 231) e controle (n = 239). O grupo intervenção participou do programa educativo composto de três estratégias: educação em grupo, visita domiciliar e intervenção telefônica. Simultaneamente, o grupo controle foi acompanhado individualmente. O acompanhamento dos grupos ocorreu ao longo de nove meses no ano de 2012. Foram realizadas avaliações clínicas no tempo inicial (T0), três (T3), seis (T6) e nove (T9)meses depois do início da intervenção. RESULTADOS: Após nove meses de seguimento, permaneceram no estudo 341 usuários, 171 no grupo controle e 170 no grupo intervenção. A média de idade dos usuários era de 60,6 anos. Em ambos os grupos, observou-se diferenças estatisticamente significativas nos níveis médios de HbA1c ao longo do tempo de acompanhamento (p < 0,05). Porém, o nível médio de HbA1c nos tempos T3,T6 e T9 foi significativamente menor entre as pessoas do grupo intervenção (p < 0,05). CONCLUSÕES: O modelo do programa educativo desenvolvido foi efetivo para a melhora do controle glicêmico dos participantes do grupo intervenção.Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2018-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/14274110.11606/S1518-8787.2018052007132Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8Revista de Saúde Pública; v. 52 (2018); 81518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137692https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137693https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/148292Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Heloísa de CarvalhoPace, Ana EmíliaChaves, Fernanda FigueredoVelasquez-Melendez, GustavoReis, Ilka Afonso2018-07-20T11:44:50Zoai:revistas.usp.br:article/142741Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2018-07-20T11:44:50Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado Evaluation of the effects of a diabetes educational program: a randomized clinical trial |
title |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
spellingShingle |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado Torres, Heloísa de Carvalho Diabetes Mellitus Type 2 prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care). Diabetes Mellitus Tipo 2 prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde). |
title_short |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
title_full |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
title_fullStr |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
title_full_unstemmed |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
title_sort |
Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado |
author |
Torres, Heloísa de Carvalho |
author_facet |
Torres, Heloísa de Carvalho Pace, Ana Emília Chaves, Fernanda Figueredo Velasquez-Melendez, Gustavo Reis, Ilka Afonso |
author_role |
author |
author2 |
Pace, Ana Emília Chaves, Fernanda Figueredo Velasquez-Melendez, Gustavo Reis, Ilka Afonso |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres, Heloísa de Carvalho Pace, Ana Emília Chaves, Fernanda Figueredo Velasquez-Melendez, Gustavo Reis, Ilka Afonso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diabetes Mellitus Type 2 prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care). Diabetes Mellitus Tipo 2 prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde). |
topic |
Diabetes Mellitus Type 2 prevention & control. Self Care. Health Education. Health Programs and Plans. Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions. Outcome and Process Assessment (Health Care). Diabetes Mellitus Tipo 2 prevenção & controle. Autocuidado. Educação em Saúde. Planos e Programas de Saúde. Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções. Avaliação de Processos e Resultados (Cuidados de Saúde). |
description |
OBJECTIVE: Evaluate the effectiveness of a diabetes mellitus educational program in primary health care. METHODS: This cluster randomized trial was conducted in a sample of 470 people with type 2 diabetes mellitus from eight health units, randomly assigned to two groups: intervention (n=231) and control (n = 239). The intervention group participated in the educational program composed of three strategies: group education, home visit, and telephone intervention. Simultaneously, the control group was monitored individually. Group monitoring took place over nine months in the year 2012. Clinical evaluations were performed at the initial time (T0), three (T3), six (T6) and nine (T9) months after the beginning of the intervention. RESULTS: After nine months of follow-up, 341 users remained in the study, 171 in the control group and 170 in the intervention group. The average age of users was 60.6 years. In both groups, statistically significant differences were observed in mean HbA1c levels over the follow-up time (p < 0.05). However, the mean HbA1c level at T3, T6 and T9 times were significantly lower among the people in the intervention group (p < 0.05). CONCLUSIONS: The educational program model developed was effective to improve the glycemic control of the intervention group participants. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741 10.11606/S1518-8787.2018052007132 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741 |
identifier_str_mv |
10.11606/S1518-8787.2018052007132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137692 https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/137693 https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/142741/148292 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Saúde Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8 Revista de Saúde Pública; Vol. 52 (2018); 8 Revista de Saúde Pública; v. 52 (2018); 8 1518-8787 0034-8910 reponame:Revista de Saúde Pública instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Saúde Pública |
collection |
Revista de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br |
_version_ |
1800221799170965504 |