Alternative experiences rescuing knowledge for working processes in health
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
DOI: | 10.1590/S0080-62342012000400024 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48111 |
Resumo: | This descriptive study was performed using a qualitative approach, with the objective to understand the working process of nurses and physicians of the Family Health Strategy (FHS) in João Pessoa-PB, and identify the alternative strategies and procedures they developed. The material was analyzed according to the discourse analysis technique. It was shown that the elements of the working process were disconnected, allied with a possibility of change by overcoming the invisibility of the subjects and their knowledge in healthcare services. In conclusion, the identified alternative strategies and procedures are in the embryonic stage in terms of the transformation of working processes and overcoming of hegemonic healthcare models, therefore demanding a continuous problematization of concepts and practices. |
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Alternative experiences rescuing knowledge for working processes in healthExperiencias alternativas rescatando saberes para los procesos de trabajo en saludExperiências alternativas resgatando saberes para os processos de trabalho em saúdeSaúde da famíliaAtenção Primária à SaúdePessoal de saúdeEnfermagem em saúde públicaSalud de la familiaAtención Primaria de SaludPersonal de saludEnfermería en salud públicaFamily healthPrimary Health CareHealth personnelPublic health nursingThis descriptive study was performed using a qualitative approach, with the objective to understand the working process of nurses and physicians of the Family Health Strategy (FHS) in João Pessoa-PB, and identify the alternative strategies and procedures they developed. The material was analyzed according to the discourse analysis technique. It was shown that the elements of the working process were disconnected, allied with a possibility of change by overcoming the invisibility of the subjects and their knowledge in healthcare services. In conclusion, the identified alternative strategies and procedures are in the embryonic stage in terms of the transformation of working processes and overcoming of hegemonic healthcare models, therefore demanding a continuous problematization of concepts and practices.Estudio descriptivo, de abordaje cualitativo, que objetivó comprender el proceso de trabajo de enfermeros y médicos de la Estrategia Salud de la Familia (ESF) del municipio de João Pessoa-PB e identificar las estrategias y tácticas alternativas desarrolladas. El material fue analizado mediante la técnica de análisis de discurso. Se evidenció la desarticulación entre los elementos del proceso de trabajo, sumada a la posibilidad de transformación por la superación de la no percepción de los sujetos y sus saberes en los servicios de salud. Se concluyó en que las estrategias y tácticas alternativas visualizadas se constituyen en un embrión para la transformación de los procesos de trabajo y superación de los modelos de atención de salud hegemónicos, demandando problematización continua de concepciones y prácticas.O presente trabalho trata-se de um estudo descritivo de abordagem qualitativa, que objetivou compreender o processo de trabalho de enfermeiros e médicos da Estratégia Saúde da Família (ESF), do município de João Pessoa-PB, e identificar as estratégias e táticas alternativas desenvolvidas. O material foi analisado por meio da técnica de análise de discurso. Evidenciou-se a desarticulação entre os elementos do processo de trabalho aliada à possibilidade de transformação pela superação da invisibilidade dos sujeitos e seus saberes nos serviços de saúde. Conclui-se que as estratégias e táticas alternativas visualizadas constituem embrião para transformação dos processos de trabalho e superação dos modelos de atenção à saúde hegemônicos, demandando problematização contínua de concepções e práticas.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4811110.1590/S0080-62342012000400024Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 4 (2012); 953-959Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 4 (2012); 953-959Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 4 (2012); 953-9591980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48111/51906https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48111/51907http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Karla Sousa deBezerra, Italla Maria PinheiroSilva, Cesar Cavalcanti daLima Neto, Eufrásio de AndradeSilva, Ana Tereza Medeiros Cavalcanti da2012-12-13T19:49:41Zoai:revistas.usp.br:article/48111Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-12-13T19:49:41Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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