Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054 |
Resumo: | This article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work. |
id |
USP-24_23a4966764a9607576a5798fab871003 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/78054 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist methodLa construccion del conocimiento en enfermeria basado en el metodo constructivistaA construcao do conhecimento da enfermagem baseada no metodo construtivistaThis article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work.Este artículo tuvo como objetivo realizar una reflexión de la teoría de Vygotsky en el proceso de construcción del conocimiento de los profesionales de enfermería. En el enfoque de Vygotsky, el hombre es visto como alguien que transforma y es transformado en las relaciones que se producen en una determinada cultura, que se caracteriza por una interacción dialéctica desde el nacimiento entre el ser humano, el medio social y cultural al que pertenece. La propuesta del constructivismo se inscribe en este contexto, ya que trata de explicar cómo se modifican las estrategias de conocimiento del individuo a lo largo de su vida. Las ideas constructivistas preconizadas por Vygotsky pueden representar un método alternativo para los estudios teóricos y prácticos en materia de salud, especialmente en lo que se refiere a la dimensión subjetiva del proceso de trabajo con el equipo de enfermería.Este artigo teve o objetivo de realizar uma reflexão acerca da teoria de Vygotsky no processo de construção do conhecimento dos profissionais de enfermagem. Na abordagem vygotskyana, o homem é visto como alguém que transforma e é transformado nas relações que acontecem em uma determinada cultura, caracterizado por uma interação dialética desde o nascimento entre o ser humano e o meio social e cultural em que se insere. A proposta do construtivismo encaixa-se nesse contexto, pois busca explicar como se modificam as estratégias de conhecimento do indivíduo no decorrer da sua vida. As ideias construtivistas preconizadas por Vygotsky podem representar um método alternativo para os estudos teórico-práticos na área da saúde, especialmente quanto à dimensão subjetiva do processo de trabalho junto à equipe de enfermagem.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7805410.1590/reeusp.v47i4.78054Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 4 (2013); 997-1000Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 4 (2013); 997-1000Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 4 (2013); 997-10001980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82085https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82086http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeimann, CandicePrado, ClaudiaMoraes, Rose Reny Sousa Patricio deVidal, Giselle VieiraLiberal, DianaOliveira, Gesica Kelly da SilvaBarata, Michele Viana2014-04-01T18:38:54Zoai:revistas.usp.br:article/78054Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T18:38:54Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method La construccion del conocimiento en enfermeria basado en el metodo constructivista A construcao do conhecimento da enfermagem baseada no metodo construtivista |
title |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
spellingShingle |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method Heimann, Candice |
title_short |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
title_full |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
title_fullStr |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
title_full_unstemmed |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
title_sort |
Acquiring nursing knowledge through the constructivist method |
author |
Heimann, Candice |
author_facet |
Heimann, Candice Prado, Claudia Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de Vidal, Giselle Vieira Liberal, Diana Oliveira, Gesica Kelly da Silva Barata, Michele Viana |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Claudia Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de Vidal, Giselle Vieira Liberal, Diana Oliveira, Gesica Kelly da Silva Barata, Michele Viana |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heimann, Candice Prado, Claudia Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de Vidal, Giselle Vieira Liberal, Diana Oliveira, Gesica Kelly da Silva Barata, Michele Viana |
description |
This article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054 10.1590/reeusp.v47i4.78054 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054 |
identifier_str_mv |
10.1590/reeusp.v47i4.78054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82085 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 4 (2013); 997-1000 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 4 (2013); 997-1000 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 4 (2013); 997-1000 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221736403206144 |