Acquiring nursing knowledge through the constructivist method

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heimann, Candice
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Prado, Claudia, Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de, Vidal, Giselle Vieira, Liberal, Diana, Oliveira, Gesica Kelly da Silva, Barata, Michele Viana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054
Resumo: This article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work.
id USP-24_23a4966764a9607576a5798fab871003
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/78054
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Acquiring nursing knowledge through the constructivist methodLa construccion del conocimiento en enfermeria basado en el metodo constructivistaA construcao do conhecimento da enfermagem baseada no metodo construtivistaThis article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work.Este artículo tuvo como objetivo realizar una reflexión de la teoría de Vygotsky en el proceso de construcción del conocimiento de los profesionales de enfermería. En el enfoque de Vygotsky, el hombre es visto como alguien que transforma y es transformado en las relaciones que se producen en una determinada cultura, que se caracteriza por una interacción dialéctica desde el nacimiento entre el ser humano, el medio social y cultural al que pertenece. La propuesta del constructivismo se inscribe en este contexto, ya que trata de explicar cómo se modifican las estrategias de conocimiento del individuo a lo largo de su vida. Las ideas constructivistas preconizadas por Vygotsky pueden representar un método alternativo para los estudios teóricos y prácticos en materia de salud, especialmente en lo que se refiere a la dimensión subjetiva del proceso de trabajo con el equipo de enfermería.Este artigo teve o objetivo de realizar uma reflexão acerca da teoria de Vygotsky no processo de construção do conhecimento dos profissionais de enfermagem. Na abordagem vygotskyana, o homem é visto como alguém que transforma e é transformado nas relações que acontecem em uma determinada cultura, caracterizado por uma interação dialética desde o nascimento entre o ser humano e o meio social e cultural em que se insere. A proposta do construtivismo encaixa-se nesse contexto, pois busca explicar como se modificam as estratégias de conhecimento do indivíduo no decorrer da sua vida. As ideias construtivistas preconizadas por Vygotsky podem representar um método alternativo para os estudos teórico-práticos na área da saúde, especialmente quanto à dimensão subjetiva do processo de trabalho junto à equipe de enfermagem.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7805410.1590/reeusp.v47i4.78054Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 4 (2013); 997-1000Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 4 (2013); 997-1000Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 4 (2013); 997-10001980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82085https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82086http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeimann, CandicePrado, ClaudiaMoraes, Rose Reny Sousa Patricio deVidal, Giselle VieiraLiberal, DianaOliveira, Gesica Kelly da SilvaBarata, Michele Viana2014-04-01T18:38:54Zoai:revistas.usp.br:article/78054Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T18:38:54Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
La construccion del conocimiento en enfermeria basado en el metodo constructivista
A construcao do conhecimento da enfermagem baseada no metodo construtivista
title Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
spellingShingle Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
Heimann, Candice
title_short Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
title_full Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
title_fullStr Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
title_full_unstemmed Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
title_sort Acquiring nursing knowledge through the constructivist method
author Heimann, Candice
author_facet Heimann, Candice
Prado, Claudia
Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de
Vidal, Giselle Vieira
Liberal, Diana
Oliveira, Gesica Kelly da Silva
Barata, Michele Viana
author_role author
author2 Prado, Claudia
Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de
Vidal, Giselle Vieira
Liberal, Diana
Oliveira, Gesica Kelly da Silva
Barata, Michele Viana
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heimann, Candice
Prado, Claudia
Moraes, Rose Reny Sousa Patricio de
Vidal, Giselle Vieira
Liberal, Diana
Oliveira, Gesica Kelly da Silva
Barata, Michele Viana
description This article reflects on Vygotsky’s theory of knowledge construction by nursing professionals. In the Vygotskian approach, persons are seen as agents who transform and are transformed by the social relationships of a particular culture, or more specifically by the life-long dialectical interaction of human beings and their social and cultural environments. The theory of constructivism seeks to explain the modification of an individual’s knowledge strategy throughout his or her life. The constructivist ideas advocated by Vygotsky may represent an alternative method for theoretical and practical health studies, particularly in relation to the subjective dimension of nursing staff collective work.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054
10.1590/reeusp.v47i4.78054
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054
identifier_str_mv 10.1590/reeusp.v47i4.78054
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82085
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78054/82086
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 4 (2013); 997-1000
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 4 (2013); 997-1000
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 4 (2013); 997-1000
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221736403206144