The nursing process in postpartum consultations at Primary Health Care Units

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Nayara Paes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Viana, Angelina Lettiere, Santos, Fernanda, Matumoto, Silvia, Kawata, Lauren Suemi, Freitas, Karina Domingues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/186122
Resumo: Objective: To identify the steps of the Nursing Process and integral care. Method: Document analysis study on medical and nursing consultations records during postpartum conducted in primary health units in inland São Paulo state. The analysis comprised the registered steps, the sequence of steps, and the approach of psychosocial questions. The data are presented by frequency, percentage, and the expressed content of care. Results: The analyzed records amounted to 341. Out of these, 100% presented History; 62.2%, Nursing Diagnosis; 5.3%, Planning; 99.1%, Implementation; and 50.1%, Evaluation. Regarding the sequence of steps, 47.5% of the medical records presented three steps. In the incorporation of the principle of integrality, a more frequent presence of the biological approach was observed. Conclusion: This study shows the change of practice of nurses, with efforts to register the Nursing Process, and that the integrality of care constitutes a challenge to surpass a model of care which is fragmented and decontextualized from the life conditions of people.
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spelling The nursing process in postpartum consultations at Primary Health Care UnitsO processo de enfermagem nas consultas de puerpério em unidades de Atenção Primária em Saúde*El proceso de enfermería en las consultas de puerperio en las unidades de Atención Primaria de SaludEnfermería de Atención PrimariaPeriodo PospartoProceso de EnfermeríaEnfermería MaternoinantilEnfermagem de Atenção PrimáriaPeríodo Pós-PartoProcesso de EnfermagemEnfermagem Materno-InfantilPrimary Care NursingPostpartum PeriodNursing ProcessMaternal-Child NursingObjective: To identify the steps of the Nursing Process and integral care. Method: Document analysis study on medical and nursing consultations records during postpartum conducted in primary health units in inland São Paulo state. The analysis comprised the registered steps, the sequence of steps, and the approach of psychosocial questions. The data are presented by frequency, percentage, and the expressed content of care. Results: The analyzed records amounted to 341. Out of these, 100% presented History; 62.2%, Nursing Diagnosis; 5.3%, Planning; 99.1%, Implementation; and 50.1%, Evaluation. Regarding the sequence of steps, 47.5% of the medical records presented three steps. In the incorporation of the principle of integrality, a more frequent presence of the biological approach was observed. Conclusion: This study shows the change of practice of nurses, with efforts to register the Nursing Process, and that the integrality of care constitutes a challenge to surpass a model of care which is fragmented and decontextualized from the life conditions of people.Objetivo: Identificar as etapas do Processo de Enfermagem e o cuidado integral. Método: Estudo de análise documental em prontuários de consultas de enfermagem no puerpério realizadas em unidades da atenção primária no interior do estado de São Paulo. Analisaram-se quais etapas foram registradas, a sequência das etapas e a abordagem das questões psicossociais. Os dados estão apresentados em frequência, porcentagem e o conteúdo expresso do cuidado. Resultados: Foram analisados 341 prontuários. Destes, 100% apresentaram Histórico; 62,2%, Diagnóstico de Enfermagem; 5,3%, Planejamento; 99,1%, Implementação; e 50,1%, Avaliação. Quanto à sequência das etapas, 47,5% dos prontuários apresentaram três etapas. Na incorporação do princípio da integralidade, observou-se uma maior presença da abordagem biologicista. Conclusão: Este estudo evidencia a mudança da prática do enfermeiro, com esforços para realizar o registro do Processo de Enfermagem, e que a integralidade do cuidado se constitui como um desafio para ultrapassar o cuidado fragmentado e descontextualizado das condições de vida das pessoas.Objetivo: Identificar las etapas del Proceso de Enfermería y el cuidado integral. Método: Análisis documental sobre los prontuarios de consultas de enfermería durante el puerperio realizadas en unidades de atención primaria en el interior del estado de São Paulo. Se analizó qué etapas se registraron, la secuencia de las etapas y el abordaje de las cuestiones psicosociales. Los datos se presentan en frecuencia, porcentaje y el contenido del cuidado reportado. Resultados: Se analizaron 341 prontuarios. De ellos, el 100% presentó Historia; el 62,2%, Diagnóstico de Enfermería; el 5,3%, Planeación; el 99,1%, Ejecución; y el 50,1%, Evaluación. En cuanto a la secuencia de las etapas el 47,5% de los prontuarios presentaron tres etapas. En la incorporación del principio de integralidad, se observó una mayor presencia del enfoque biológico. Conclusión: Este estudio evidencia el cambio en la práctica del enfermero, con esfuerzos para realizar el registro del Proceso de Enfermería, y que la integralidad del cuidado se constituye como un desafío para superar el cuidado fragmentado y descontextualizado de las condiciones de vida de las personas.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/18612210.1590/S1980-220X2020005103717Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 55 (2021); e03717Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e03717Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e037171980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/186122/171834https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/186122/171833http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Nayara PaesViana, Angelina LettiereSantos, FernandaMatumoto, SilviaKawata, Lauren SuemiFreitas, Karina Domingues de2021-05-24T18:52:14Zoai:revistas.usp.br:article/186122Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2021-05-24T18:52:14Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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