Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Isília Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529
Resumo: To review the curricula and content of 1st- through 5th-year elementary school science textbooks with respect to the presence or absence of terms related to breastfeeding, we conducted a descriptive study analyzing the curricula and 16 textbooks of 25 public schools in 03 municipalities of São Paulo between September 2010 and February 2011. In particular, we defined essential concepts to teach and explain breastfeeding to children. We found that no block themed curriculum explicitly addressed the theme of breastfeeding. Nine of the sixteen predefined concepts were present in eight of the sixteen textbooks adopted. From the analysis, we identified a new category: Support and help the family. Three textbooks used illustrations associated with artificial feeding. In the program and textbooks, there are several opportunities to introduce this topic. We advise integrating this content into all science textbooks in the early years of elementary school.
id USP-24_35437e3a0d712dd9dd057dc1bb5c82c0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/58529
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primariaAbordagem da amamentação nos primeiros anos do ensino fundamentalThe approach to breastfeeding in the first years of elementary schoolAleitamento maternoPromoção da saúdeEnsino fundamental e médioCurrículoLactancia maternaPromoción de la saludEducación primaria y secundariaCurriculumBreast feedingHealth promotionEducationprimary and secondaryCurriculumTo review the curricula and content of 1st- through 5th-year elementary school science textbooks with respect to the presence or absence of terms related to breastfeeding, we conducted a descriptive study analyzing the curricula and 16 textbooks of 25 public schools in 03 municipalities of São Paulo between September 2010 and February 2011. In particular, we defined essential concepts to teach and explain breastfeeding to children. We found that no block themed curriculum explicitly addressed the theme of breastfeeding. Nine of the sixteen predefined concepts were present in eight of the sixteen textbooks adopted. From the analysis, we identified a new category: Support and help the family. Three textbooks used illustrations associated with artificial feeding. In the program and textbooks, there are several opportunities to introduce this topic. We advise integrating this content into all science textbooks in the early years of elementary school.Para analizar los programas y libros escolares adoptados en los primeros cinco años de Enseñanza Primaria en la materia de Ciencias respecto de la presencia o ausencia de términos relacionados a la práctica de la lactancia, realizamos un estudio descriptivo, analizando el programa y 16 manuales de 25 escuelas públicas en tres municipios del interior paulista, entre setiembre 2010 y febrero 2012. Definimos previamente algunos conceptos considerados imprescindibles para enseñar y explicar al niño nociones de lactancia. Verificamos que ninguna unidad temática del programa aborda explícitamente la cuestión. Nueve de los dieciséis contenidos definidos estaban presentes en ocho de los dieciséis libros. Del análisis surgió la categoría apoyo y ayuda familiar. Tres obras utilizaban ilustraciones asociadas a la alimentación artificial. En el programa y manuales escolares existe oportunidad de incluir el tema. Se aconseja integración de contenidos en todos los manuales de Ciencias de los primeros años de enseñanza primaria.Para analisar os currículos e os livros escolares adotados nos primeiros cinco anos do Ensino Fundamental na disciplina de Ciências quanto à presença ou não de termos relacionados à prática da amamentação, realizamos um estudo descritivo analisando o currículo e 16 manuais de 25 escolas públicas de três municípios do interior paulista, de setembro/2010 a fevereiro/2011. Definimos previamente alguns conceitos considerados imprescindíveis para ensinar e explicar à criança noções de amamentação. Verificamos que nenhum bloco temático do currículo aborda explicitamente a temática amamentação. Nove dos 16 conteúdos definidos estavam presentes em oito dos 16 livros. Da análise emergiu a categoria apoio e ajuda da família. Três obras utilizavam ilustrações associadas à alimentação artificial. No programa e nos manuais escolares existem diversas oportunidades de incluir este tema. Aconselha-se a integração dos conteúdos em todos os manuais de Ciências dos primeiros anos do ensino fundamental.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/5852910.1590/S0080-62342013000200029Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 2 (2013); 477-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 2 (2013); 477-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 477-4851980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529/61543https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529/61544http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalvão, Dulce Maria Pereira GarciaSilva, Isília Aparecida2013-07-12T18:47:38Zoai:revistas.usp.br:article/58529Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2013-07-12T18:47:38Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
Abordagem da amamentação nos primeiros anos do ensino fundamental
The approach to breastfeeding in the first years of elementary school
title Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
spellingShingle Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
Aleitamento materno
Promoção da saúde
Ensino fundamental e médio
Currículo
Lactancia materna
Promoción de la salud
Educación primaria y secundaria
Curriculum
Breast feeding
Health promotion
Education
primary and secondary
Curriculum
title_short Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
title_full Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
title_fullStr Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
title_full_unstemmed Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
title_sort Abordaje de la lactancia en los primeros años de la enseñanza primaria
author Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
author_facet Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
Silva, Isília Aparecida
author_role author
author2 Silva, Isília Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
Silva, Isília Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Aleitamento materno
Promoção da saúde
Ensino fundamental e médio
Currículo
Lactancia materna
Promoción de la salud
Educación primaria y secundaria
Curriculum
Breast feeding
Health promotion
Education
primary and secondary
Curriculum
topic Aleitamento materno
Promoção da saúde
Ensino fundamental e médio
Currículo
Lactancia materna
Promoción de la salud
Educación primaria y secundaria
Curriculum
Breast feeding
Health promotion
Education
primary and secondary
Curriculum
description To review the curricula and content of 1st- through 5th-year elementary school science textbooks with respect to the presence or absence of terms related to breastfeeding, we conducted a descriptive study analyzing the curricula and 16 textbooks of 25 public schools in 03 municipalities of São Paulo between September 2010 and February 2011. In particular, we defined essential concepts to teach and explain breastfeeding to children. We found that no block themed curriculum explicitly addressed the theme of breastfeeding. Nine of the sixteen predefined concepts were present in eight of the sixteen textbooks adopted. From the analysis, we identified a new category: Support and help the family. Three textbooks used illustrations associated with artificial feeding. In the program and textbooks, there are several opportunities to introduce this topic. We advise integrating this content into all science textbooks in the early years of elementary school.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529
10.1590/S0080-62342013000200029
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342013000200029
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529/61543
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/58529/61544
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 2 (2013); 477-485
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 2 (2013); 477-485
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 477-485
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221736241725440