Factores de riesgo y protección al desarrollo en la primera infancia durante la pandemia de COVID-19
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/203215 |
Resumo: | Objective: To analyze the risk and protective factors to the development of children under three years of age during the COVID-19 pandemic. Method: Cross-sectional, quantitative study carried out in three early childhood education centers in the city of São Paulo, Brazil, in October 2020. The data were collected with an online questionnaire. Risk and protection factors were measured with the Primeira Infância Para Adultos Saudáveis (Early Childhood For Healthy Adults) instrument and the children's development status was measured using the Caregiver Reported Early Development Instruments – CREDI. Results: The study included 108 parents and guardians of children up to three years of age. Living with grandparents and participating in cash transfer programs were protective factors for child development. The family being headed by a woman posed a significant risk factor for child development. Conclusion: Intersectoral actions to support families headed by women and access to cash transfer programs are essential for promoting equity opportunities for the development in early childhood. |
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Factores de riesgo y protección al desarrollo en la primera infancia durante la pandemia de COVID-19Risk and protective factors to early childhood development during the COVID-19 pandemicFatores de risco e proteção para o desenvolvimento na primeiríssima infância durante a pandemia por COVID-19Child DevelopmentPediatric NursingChild HealthPrimary Health CareDesenvolvimento infantilEnfermagem PediátricaSaùde da CriançaAtenção Primária à SaùdeDesarrollo InfantilEnfermería PediátricaSalud InfantilAtención Primaria de SaludObjective: To analyze the risk and protective factors to the development of children under three years of age during the COVID-19 pandemic. Method: Cross-sectional, quantitative study carried out in three early childhood education centers in the city of São Paulo, Brazil, in October 2020. The data were collected with an online questionnaire. Risk and protection factors were measured with the Primeira Infância Para Adultos Saudáveis (Early Childhood For Healthy Adults) instrument and the children's development status was measured using the Caregiver Reported Early Development Instruments – CREDI. Results: The study included 108 parents and guardians of children up to three years of age. Living with grandparents and participating in cash transfer programs were protective factors for child development. The family being headed by a woman posed a significant risk factor for child development. Conclusion: Intersectoral actions to support families headed by women and access to cash transfer programs are essential for promoting equity opportunities for the development in early childhood.Objetivo: Analizar los factores de riesgo y protección al desarrollo de los niños menores de tres años durante la pandemia de COVID-19. Método: Estudio transversal y cuantitativo realizado en tres centros de educación infantil de la ciudad de São Paulo, Brasil, en octubre de 2020. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario en línea. Los factores de riesgo y protección se midieron con el instrumento Primeira Infância Para Adultos Saudáveis (Primera Infancia para Adultos Saludables) y el estado de desarrollo de los niños se midió utilizando el instrumento Caregiver Reported Early Development Instruments – CREDI. Resultados: El estudio incluyó a 108 responsables de niños de hasta tres años. Vivir con los abuelos y participar en programas de transferencias monetarias fueron factores protectores al desarrollo infantil. La familia encabezada por una mujer representa un factor de riesgo significativo al desarrollo de los niños. Conclusión: Las acciones intersectoriales de apoyo a las familias encabezadas por mujeres y el acceso a programas de transferencias monetarias son esenciales para promover equidad de oportunidades al desarrollo en la primera infancia.Objetivo: Analisar os fatores de risco e proteção para o desenvolvimento de crianças menores de três anos durante a pandemia por COVID-19. Método: Estudo transversal de abordagem quantitativa realizado em três centros de educação infantil na cidade de São Paulo em outubro de 2020. Os dados foram coletados por meio de questionário online. Os fatores de risco e proteção foram mensurados com o instrumento Primeira Infância Para Adultos Saudáveis e o status do desenvolvimento da criança foi aferido por meio do instrumento Caregiver Reported Early Development Instruments – CREDI. Resultados: Participaram do estudo 108 responsáveis por crianças de até três anos. Morar com os avós e participar de programas de transferência de renda foram fatores de proteção para o desenvolvimento infantil. A família ser chefiada por mulher representou um fator de risco significativo para o desenvolvimento da criança. Conclusão: Ações intersetoriais de apoio às famílias chefiadas por mulheres e acesso aos programas de transferência de renda são essenciais para a promoção da equidade de oportunidades para o desenvolvimento de crianças na primeiríssima infância.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2022-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/20321510.1590/1980-220X-REEUSP-2022-0196enRevista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20220196Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20220196Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e202201961980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/203215/187182https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/203215/187181http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, PriscilaForni, EvelynAmato, IsabellaSassaki, Renata Longhi2022-10-04T18:14:07Zoai:revistas.usp.br:article/203215Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2022-10-04T18:14:07Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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